27 באוקטובר 2021

פרנקי הדינוזאור בשירות קמפיין ההטעיות של האו"ם

בקמפיין בינלאומי שכלל השקעה גדולה בסרט בו "מככב" הדינוזאור פרנקי העולה על במת הנואמים באו"ם ויוצא בקריאה לאנושות:  "אתם בדרך לאסון אקלימי ולמרות זאת בכל שנה ממשלות מוציאות מאות מיליארדי דולרים לסובסידיות על דלק מאובנים. זה הגיוני לשלם מכסכם כדי להביא את קץ האנושות שלכם?"


הטענה על סבסוד דלק מאובנים מקודמת על ידי סוכנות הפיתוח של האו"ם אולם היא מופרכת לחלוטין. כל מי שטרח לברר את מבנה החישוב של התשלום אותו הוא משלם בתחנת הדלק ברוב המדינות המפותחות יגלה כי חלק ניכר מהמחיר מורכב ממיסים הנגבים על ידי המדינה על מנת לממן צרכים אחרים, מחירי הדלק ברוב העולם המערבי הם המסבסדים שירותים ומוצרים אחרים ולא להיפך. זאת בנוסף לעובדה שללא דלק פוסילי הציוויליזציה האנושית לא יכולה להתקיים ברמתה הנוכחית – אם בתרגיל מחשבתי תאורטי נפסיק לחלוטין את השימוש בדלק מחר לא נחסוך כסף (שלכאורה שימש לסבסוד) אלא נייצר אסון אדיר מימדים.

באיור מגלובס: דוגמא לחישוב מחיר ליטר בנזין עבור הלקוח בישראל, מתוך 6.06 ₪ מחיר הבסיס של הדלק הוא פחות משני שקלים.

איור 2: רמת הסבסוד לפי סוגי אנרגיה בארה"ב בשנת 2017.


עוד "פיל" או דינוזאור בחדר עולה מהכרזתו של פרנקי: "תשמעו אנשים, אני יודע משהו על הכחדה", פתח "הדינוזאור" את נאומו. "ומה אני אגיד לכם, זה בטח נשמע מובן מאליו, אבל להיכחד זה דבר רע. ולהכחיד את עצמכם? זה הדבר הכי מגוחך ששמעתי ב-70 מיליון השנים האחרונות. לפחות לנו היה אסטרואיד, מה התירוץ שלכם. אתם בדרך לאסון אקלימי ולמרות זאת בכל שנה ממשלות מוציאות מאות מיליארדי דולרים לסובסידיות על דלק מאובנים".

וזאת דוגמה טובה להתעלמות מעובדות המציאות של מדינות העולם והאו"ם. שכן הסכנה של פגיעת אסטרואיד בגודל המאיים בהכחדת החיים על פני כדה"א אינה סכנה תאורטית שיש מחלוקת על אפשרות קיומה – ולמרות זאת איש לא ידבר בה או ידרוש להקצות להתמודדות עמה גם לא חלק קטן מהמשאבים המוקצים לסכנה שהיא הרבה פחות משמעותית של התחממות גלובלית.

איור 3: מפת הפגיעות של אסטרואידים מאתר אונ' ניו ברונזייק, קנדה



אין תגובות: