24 ביולי 2009

התנהגות (מדעית) פסולה.

אחד מהכללים היסודיים ביותר בעולם המדע (ובתחומים אחרים) הוא השקיפות. אם מדען מפרסם מאמר או מחקר, הוא חייב לגלות את כל הנתונים, את כל הצעדים, את כל המדידות, את כל הנוסחאות והחישובים שעשה שהובילו אותו למסקנתו. הגילוי נחוץ כדי שמדענים אחרים יוכלו לשחזר את הניסויים והחישובים שלו ולוודא שמסקנותיו תקפות, ואין בהן שגיאות. ללא גילוי מלא ושיחזור עצמאי של צד ג' אין לטענות המדעיות כל תוקף. כל כתבי העת המדעיים מצהירים במפורש על מדיניות המחייבת גילוי מלא של הנתונים והנוסחאות כתנאי לפרסום מאמרים מדעיים בהם.
אצל מדעני האקלים השתרש נוהג של אי פרסום הנתונים, וטשטוש הנוסחאות כדי שלא יהיה ניתן לשחזר את חישוביהם. הם לא אוהבים ביקורת...

הדברים מגיעים לשיאים אבסורדיים.
קחו למשל את הפרשה האחרונה.
רקע: יש שני גופים בעולם שמפרסמים באופן שוטף את ממוצע הטמפרטורות החודשי, העולמי, כפי שנמדדו בתחנות מטאורולוגיום בכל הארצות. הם מפרסמים גם סיכום הנתונים היסטוריים מאז החלו המדידות בערך ב 1850. אחד הגופים הוא ה GISS האמריקאי (Goddard Institute for space studies ) השייך ל NASA - סוכנות החלל הממשלתית האמריקאית. בראש ה GISS עומד מיודענו ד"ר האנסן.
הגוף השני הוא HadCRU – (Hadley center – climate research unit ) השייך לאוניברסיטת מזרח אנגליה ולשרות המטאורולוגי הממשלתי הבריטי (UK Met Office ). בראשו עומד הד"ר פיליפ ג'ונס.

חשוב להבין: הם לא מפרסמים את הנתונים גולמיים כפי שנמדדו (על ידי אחרים). יש תהליך ארוך ומסובך של חישובים שהם עושים עליהם: תיקון, השבחה, חיבור, סיכום לפי אזורים, תיקונים של סטיות שונות וכו'.
סטיב מקאיטייר הוא אדם פרטי, מתמטיקאי וסטטיסטיקאי מקנדה, גימלאי, המנסה זה כמה שנים לשחזר ולבקר את התהליך המסובך של חישוב הטמפרטורות העולמיות. סטיב לא עובד (ולא עבד בעבר) בשום מוסד ממשלתי, והוא עושה את העבודה בזמנו הפנוי – איש אינו משלם לו, והוא לא משתייך לשום ארגון.
מתבררות כמה עובדות מדהימות: גם GISS וגם HadCru לא פרסמו מעולם את נתוניהם וחישוביהם, ולכן, איש מעולם לא ביקר את החישובים. אין לנו, ובהעדר נתונים לא יכול להיות לנו, מושג ירוק אם אין בחישוביהם טעויות גסות ותהליכי חישוב לא נכונים. סטיב ביקש מהם את הנתונים, הנוסחאות ותכונות המחשב שבעזרתן מבצעים את החישובים אך נענה בשלילה. הם לא מעוניינים בביקורת. אך הגופים הם גופים ממשלתיים והם כפופים לחוק חופש האינפורמציה, וחייבים, לפי החוק (אם לא לפי ההיגיון המדעי) לספק את המידע. סטיב פנה אליהם רשמית, בדרישה על פי החוק. לאחר כמה שנים של סחבת פרסמו GISS את הנתונים ואת קוד המחשב של חישובי הטמפרטורות שלהם. לעומתם – HadCru ענו במכתב רשמי שהם ממשיכים לסרב לספק את הנתונים. הם הסתמכו על האותיות הקטנות בחוק, שלדעתם נותנות להם פטור מוצדק, ואמרו למעשה: "אם לא מוצא חן בעיניך, תבע אותנו". הם ממשיכים לנהל את המדע בתוך חדר חשוך ונסתר מעיני הציבור. שערורייה. אין מילה אחרת לתאר את המצב הזה.
אלה לא מקרים בודדים. קרו מקרים רבים בהם סטיב פנה למדענים ולירחונים המדעיים הגדולים בהם מתפרסמים מחקריהם, וביקש את הנתונים והחישובים כדי לבדוק אותם, והרבה פעמים הוא נתקל בסירוב. הם לא אוהבים ביקורת והם יודעים למה. מאז שסטיב ניפץ את הבלון המנופח של
ההוקיי-סטיק הם מפחדים ממנו מאד.
מסתבר ששחיתות מוסרית יש לא רק בפוליטיקה, גם בעולם המדע.
יעקב

אין תגובות: