9 באוגוסט 2010

המשך עלילות ההוקי סטיק.

מיודעינו, ה"מדענים האמיתיים" ( באתר  realclimate) יצאו לאחרונה בעוד ניסיון להגן בחירוף נפש על ההוקי סטיק היקר לליבם. המטרה הייתה לסתור את סיפור ההוקי סטיק שפירט אנדרו מונפורד (בישופ היל) בסיפרו.

המחקר האחרון בסדרה של מייקל מאן התפרסם בספטמבר 2008, ובהזדמנות ההיא צהלו וחגגו האמיתיים והצהירו:
A skillful EIV reconstruction without tree-ring data is possible even further back, over at least the past 1,300 years, ….. This achievement represents a significant development relative to earlier studies with sparser proxy networks (4) where it was not possible to obtain skillful long-term reconstructions without tree-ring data.

"שיחזור מיומן (אמין) אפשרי, 1300 שנה אחורה"... והוא מוכיח שהטמפרטורות בימינו גבוהות יותר, מאשר היו אי פעם ב 1300 השנים האחרונות.

נניח לרגע שהמחקר טוב ורציני, שהחישובים נכונים והמספרים שהם מציגים אמיתיים (הם לא). האם ההצהרה נובעת מהמספרים שהם עצמם חישבו ?

ראשית – "הטמפרטורות גבוהות מאי פעם..." – טוב, נניח, אבל בכמה גבוהות? המספרים שלהם מדברים על חצאי מעלות...
עכשיו ראו את ההצהרה הנ"ל מנוסחת מחדש על פי המספרים: "הטמפרטורות בימינו גבוהות בכחצי מעלה..." כלומר – במקום נניח 33 מעלות שהיו אתמול בת"א – 33.5 מעלות... ביג דיל... או במקום -45 מעלות (בחורף בסיביר) "רק" -44.5 מעלות...
אבל זה לא הכול – מרווח השגיאה של חישובים כאלה גבוה מאד. אפילו החצי מעלה זה לא בטוח, זה נופל בתוך מרווח השגיאה.

אדם בלתי משוחד (ובלתי נגוע באמונה עמוקה) – כאשר רואה את המספרים היה מכריז "הטמפרטורות היום בערך מה שהיו ב 1300 השנה האחרונות +- חצי מעלה. איננו יכולים להגיד בבירור אם הן גבוהות יותר או נמוכות יותר בחצי מעלה". זה מה שהמספרים (הבלתי נכונים) שלהם מלמדים.

ההצהרה: "טמפרטורות הכי גבוהות ב 1300 שנה" – שהמדענים ה"אמיתיים" הפיצו לכול כלי התקשורת וכלי התקשורת הפיצו בקול גדול – אינן הצרות מדעיות, הקשורות בכול צורה שהיא למספרים שהם עצמם חישבו. זו תעמולה נטו, או ביטוי לאמונה עמוקה. זה לא מדע, ולא קשור לחישובים.
החישובים עצמם גם כן לא נכונים, וד"ר גאווין שמיט, דובר ה"אמיתיים" (בעל האתר), הודה בכך לאחרונה. על כך בפוסט הבא.
יעקב

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יש לי סיפור משעשע....
ביום שבת הופיע אדון רבינוביץ בחדשות ערוץ 2 בכתבה על ההתחממות תחת הכותרת "חוקר אקלים" פישפוש קטן הביא מידע מעניין, הוא בעצם אנטרופולוג, לא ממש קשור לאקלים.
בפוסט שלו בבלוג שאלתי מדוע הופיע תחת הכותרת "חוקר אקלים". תושבתו: מחק את התגובה.....
כ"כ אופייני. אין, פשוט אין אנשים ישרים בתחום הזה.

יעקב אמר/ה...

נדמה לי שרבינוביץ' הוא סוציולוג בהשכלתו.
זה מתאים.
התופעה של הבהלה החממיסטית היא תופעה סוציאולוגית-אידיאולוגית, לא תופעה מדעית.
מחיקת תגובות של מתנגדים הוא נוהל סטנדרטי בקהיליית החממיסטים.

איש התרנגולת האיום אמר/ה...

ממליץ בחום על הספר של מונפורד. מרתק, מלא באינפורמציה ובעיקר שם דברים בקונטקסט, לא דבר של מה בכך בויכוח הזה.

יעקב אמר/ה...

לא קראתי את הספר, אבל אני עוקב כבר כמה שנים אחרי הוויכוח, ואני חושב שאני יודע בערך על מה מדובר.

איש התרנגולת האיום אמר/ה...

כמי שעוקב ומכיר פחות או יותר את העלילה, הספר מספק היקף רחב יותר של ההתרחשויות והכרונולוגיה שלו מחזקת את הקונטקסט, לי לפחות. בלי קשר, הוא נכתב בנימה בלשית שהופכת אותו למאוד מהנה.