29 באוגוסט 2010

מחקר חדש: אין ממש בהוקי סטיק.


בימים אלה התקבל לפירסום מחקר חדש בנושא ההוקי-סטיק (הטענה שהעשור האחרון הוא החם ביותר ב 1000 השנים האחרנונות). המחקר נעשה על ידי שני מתמטיקאים-סטטיסטיקאים, מקשיין וויינר (M&W2010 ), ויפורסם בבטאון לסטטיסטיקה שימושית. החוקרים אינם חוקרי אקלים והם אינם מתייחסים לטיבם או אופיים של נתוני הפרוקסי ששימשו במחקרי ההוקי-סטיק. הם מקבלים נתונים אלה ונתוני הטמפרטורה המדודה כנתון, ובודקים רק את שיטות הניתוח הסטטיסטיות של נתונים אלה. כזכור, מחקרי ההוקי-סטיק משתמשים בשיטות שונות של ניתוח סטטיסטי כדי להסיק מסקנותיהם, כלומר הניתוח הסטטיסטי (הנושא של מחקר זה) הוא הדבר שעומד בבסיס טענת ההוקי סטיק – ולכן המחקר הזה מעניין.
המחברים אינם מנסים לשחזר את שיטות החישוב של מיכאל מאן וחבריו (מחברי ההוקי-סטיק המקורי). הם לוקחים את אותם הנתונים ומנסים לנתח אותם בשיטות אחרות.
המסקנות שלהם ברורות. אין ממש בהוקי סטיק – כלומר – הנתונים אינם מצדיקים את המסקנה. הם כותבים בתקציר שלהם: (קישור זה לאתר של WUWT – המביא קישוריות רבות לאתרים נוספים ובהם ביקורות אוהדות ושליליות למאמר זה).
"אנו מצאנו שהפרוקסיס אינם מנבאים (או מבטאים) את הטמפרטורה בצורה משמעותית יותר טוב מאשר סדרה מקרית של מספרים שאינה קשורה לטמפרטורות... הפרוקסיס לא הצליחו לנבא את העליה המשמעותית בטמפרטורות בשנות ה 1990 ... דבר המטיל ספק ביכולתם להבחין בתופעות דומות שאולי התרחשו לפני מספר מאות שנים." עוד הם כותבים: "התוצאות מראות ש 93 הסדרות של הנתונים (פרוקסיס) שמהווים את הסט של נתונים ל 1000 שנה אחורה, חסרים את היכולת להבחין בגידול ניכר בטמפרטורות (אם היה)".
"יתרה מזו: לחות מחצית מנתוני הטמפרטורות (מאז 1850) מזוהמים על ידי השפעות אנושיות, דבר המטיל ספק בכול האמינות של המחקר הפלאו-קלימטולוגי" – זאת בשל השיטה הבסיסית בה מנסים להסיק (בשיטות סטטיסטיות) על הקשר בין הפרוקסיס לטמפרטורה על פי התקופה (הקצרה) בו נתוני הפרוקסיס והטמפרטורה חופפים (מאז 1850) – ואח"כ להפעיל חישוב לאחור לגבי שנים מרוחקות יותר, עד 1000-1300 שנה לאחור.
"מדעני האקלים טעו בהרבה (כלפי מטה) בהערכת מרווחי השגיאה והאי ודאות ולכן גילו בטחון או אמונה רבה מדי במודלים הסטטיסטיים שלהם".
במילים שלי ובקיצור נמרץ אומר מחקר זה (אחרי חישובים רבים ומתוחכמים) מה שכול אדם רגיל יכול להגיד לאחר עיון של 30 שניות בגרף ההוקי סטיק: הטענה שאנו יכולים לדעת בדיוק של עשיריות מעלות, מה היו הטמפרטורות לפני 1000 שנה היא אבסורדית לחלוטין.
למי שמתעניים – אני ממליץ על ביקורת זו של אדוארד זוריטה, מדען אקלים מגרמניה. כדאי לקרוא גם את הקומנטס שם. מה שמעניין שם הוא שיותר ויותר מדענים, לאו דווקא מהספקנים, מתחילים להסתייג ממחקר ההוקי-סטיק של מאן.

יעקב

אין תגובות: