4 במרץ 2018

נפט זה פויה בקליפורניה


קליפורניה היא המדינה הגדולה והעשירה בארה"ב, בעלת הכלכלה ה 6 בגודלה בעולם. היא הייתה פעם גם המדינה השנייה בארה"ב מבחינת הפקת הנפט והגז (אחרי טקסס). אולם תפוקת הנפט בקליפורניה ירדה ב- 60% לעומת שיא התפוקה ב 1985. 
לעומתה – טקסס הכפילה תפוקתה פי 3 מאז 2010, ומפיקה היום כ 3.6 מיליון חביות נפט ליום. ארה"ב כולה עומדת להפיק השנה מעל 10 מיליון חביות נפט ליום, תפוקת שיא של כול הזמנים, והתפוקה הגבוהה בעולם. אבל – ללא קליפורניה, שמסרבת להפיק נפט או גז.
קליפורניה היא מדינה "מתקדמת" ביותר בארה"ב, כלומר ה"חברתית" או הסוציאליסטית או התקינה פוליטית ביותר. היא גם המתקדמת ביותר בייצור אנרגיה מתחדשת. אבל היא גם צורכת נפט. הרבה מאד נפט. כל יום קליפורניה צורכת כ 1.5 מיליון חביות של בנזין וסולר, ובנוסף – כ 20% מצריכת דלק המטוסים בארה"ב.
הנה הירידה בייצור נפט גולמי  בקליפורניה.



הנה מקורות הנפט של קליפורניה. רואים היטב בקטע הירוק את הנתח ההולך וגדל של היבוא מחו"ל.


הקליפורנים שונאים נפט, אבל לא שונאים להשתמש בו... זה כמו הבטלן ששונא לעבוד אבל לא שונא כאשר אחרים עובדים כדי לתמוך בו (דרך קצבאות סעד). קוראים לזה צביעות, או לטמון את הראש בחול, או להיות מנותק מהמציאות.

לקליפורניה מרבצים גדולים של גז באבן צפחה (שייל), מסוג המרבצים שמפיקים הרבה נפט וגז בפנסילבניה או טקסס. אבל מדינת קליפורניה אוסרת הפקת נפט וגז מצפחה בתחומה. יש גם נפט בים, מול חופי קליפורניה, אבל גם שם אסור אפילו לחפש...

אפשר לאמור שגישתה של ממשלת קליפורניה הגיונית: שיזהמו אחרים את שטחיהם וארצותיהם עם הפקת הנפט – אנו נשמור על ניקיון ארצנו, ונחייה מנפט שאנו קונים מאחרים. אולי, בעתיד היותר רחוק, כאשר יאזל הנפט במקומות אחרים, ולא תהיה ברירה, נחפש ונפיק גם אצלנו.

אבל, נראה יותר שזו גישה רגשנית. נפט זה פויה, לא רוצים אותו אצלנו. רק רוצים בנזין בתחנות הדלק כדי להניע את מיליוני המכוניות שלנו, אבל בלי הגועל נפש של הפקת נפט.

מצב דומה שורר אצלנו. הפעילים הירוקים, בעזרת הבג"צים מנעו קידוחי נפט לניסיון בחבל עדולם וברמת הגולן, קידוחים שעשויים היו להוביל להפקת נפט בכמויות טובות אצלנו. במקום זה אנו מייבאים מאות אלפי חביות נפט ביום מארצות אחרות שבהן אנו תלויים באספקת המוצר החיוני הזה.

יעקב



אין תגובות: