24 בינואר 2020

שנייה הכי חמה – אז סוף העולם?


כול העיתונים פרסמו ידיעה מבוססת על הודעה לעיתונות של השירות המטאורולוגי האמריקאי: "שנת 2019 - השנה השנייה החמה בהיסטוריה". זה במסגרת המאמץ הבלתי נלאה להפחיד כמה שיותר. נעזוב לרגע בצד את גוזמא השטותית הזו: "החמה בהיסטוריה" – כאילו שהכותב או מישהו בכלל יודע בדיוק מה היה החום של כול השנים בהיסטוריה! (או שהוא יודע בדיוק מה זה חום ומה זה היסטוריה). בגוף המאמר הם אומרים "החמה ב 140 שנים (מאז תחילת המדידות). יותר סביר... אבל חייבים להפחיד בכותרת (מי בכלל קורא בגף הכתבה?).

בכתבה קודמת הבאנו את מדידות הלוויין שקבעו ש 2019 הייתה שלישית מאז תחילת מדידות הלוויין לפני 40 שנה. למה הם מסתירים סט זה של המדידות (ואומרים שנייה על סמך סט אחר)? כי בו מסתבר ש 2019 הייתה פחות חמה מהשנה השנייה שהייתה 1998, כלומר לפני 20 שנה הייתה כבר שנה חמה יותר מ 2019. בכול אופן, שנייה או שלישית, זה לא משנה. ההפרשים בטמפרטורות בין ממוצעי השנים השונות הם בסדר גודל של מאית או כמה מאיות המעלה. הפרש לא משמעותי לכאן או לכן. שטות היא לטעון שניתן למדוד ממוצעים שנתיים, עולמיים, של טמפרטורות בדיוקים של מאיות המעלה... ובכול המדידות לא מציינים את מרווח השגיאה. ההפרשים נופלים בתוך מרווחי השגיאה של החישוב המסובך והארוך מאד והבעייתי של ממוצעים שנתיים, כך שההפרש לא משמעותי בכלל.

אז אין התחממות? יש! אולי. המדידות הכי טובות שאנו יכולים לעשות (שאינן מדויקות במיוחד) מראות על התחממות בסדר גודל של 1.3 מעלות למאה שנה. ההתחממות מאז שנת 1880, או 1900 ועד היום היא בערך מעלה אחת צלסיוס. זה גם בערך קצב ההתחממות שנמדדה ב 40 שנים של מדידות לוויין.  סטים אחרים של מדידות מראים עלייה בקצב של 1.7-2.1 מעלה למאה שנה. גם זה לא נורא ולא 4-5 מעלות כמו שמנבאים נביאי הזעם. גם מחקרים אחרים וחישובים שונים מראים על התחממות של אולי 1.2-1.8 מעלות למאה שנה.

לא הייתה שום האצה בקצב ההתחממות לאחרונה. לא קרה שום דבר בשנים האחרונות שמצדיק את הבהלה והרעש התעמולתי הנוראי. כולם אוהבים להפחיד ולהגזים ולנבא סוף העולם, אבל – זה נובע מצורך פנימי, פסיכולוגי של נביאי האסון. בעולם החיצוני, הפיסי לא קורה שום דבר עד כה שמצדיק את נבואות החורבן.
אז, כן יש התחממות קלה. ניתן לאמור שזה נמדד וזה די בטוח (עד כמה שאפשר...). אם יגידו שהעשור האחרון היה הכי חם מאז תחילת המדידות – זה סביר ונכון – כי הייתה התחממות, אבל צריך לבדוק בכמה. הכי חם בכמה מאיות מעלה...  התחממות כזו אינה חריגה. שטות היא להגיד שמזג האוויר היה תמיד יציב, ורק לאחרונה הפרו אנשים את היציבות וגרמו להתחממות מיוחדת. היו בבירור תקופות חמות: לאחרונה (יחסית) בתקופה הרומאית לפני כאלפיים שנה, ואח"כ בימי הביניים לפני כ 500 שנה, בשתי התקופות ההתחממות הייתה בערך כמו בימינו ואפשרי שגם קצת יותר. ואחרי כול התחממות באה תקופת התקררות כמו "עידן הקרח הקטן" שבין השנים 1600-1850 בערך. מאז 1850 אנו חזרנו להתחממות. וצריך לזכור – כול השינויים האלה היו טבעיים, (לא קשורים לבני האדם) ולגזי החממה (פד"ח) שהאדם פולט. השפעת האדם לא הייתה קיימת לפני השנה 1950 בערך, כי לפני שנה זו ריכוזי הפד"ח באטמוספרה עדיין לא הושפעו מהפליטות האפסיות של האנושות עד אז. בעבר הקרוב הייתה התחממות בשיעור ובקצב דומה בערך להיום בין השנים 1910 ל 1940, והתקררות(!) בין השנים 1940-75. אנו איננו יודעים את הסיבות לכול תנודות האקלים האלה. יכול להיות שזה קשור לשמש (סביר) יכול להיות שלשינויים קלים במסלולי כדור הארץ ושאר הכוכבים. השערות יש, אבל אנו לא יודעים מה הסיבה. אז לכול השינויים הקודמים לא יודעים את הסיבה, אבל לשינוי הנוכחי (התחממות קלה) אנו יודעים את הסיבה בוודאות לפרטי פרטים – זה גזי החממה, זה בני האדם שעשו זאת!

זו כמובן טענה שטותית. בהחלט אפשרי (ואף סביר) שפליטות הפד"ח של האנושות משפיעות על האקלים (מחממות אותו)  השאלה הגדולה היא בכמה?. אין שום דבר שיכול להוכיח שהשינוי הנוכחי (התחממות קלה) נגרם כולו על ידי בני האדם, והאדם בלבד,  ושם דבר על ידי אותם שינויים טבעיים שפעלו קודם.
יש לשים לב גם שההתחממות אינה אחידה וגורפת בכול העולם. בערך ב 1/3 מתחנות המדידה בעולם נרשמה דווקא ירידה בטמפרטורות מאז תחילת המדידות. העלייה הקלה שמדברים עליה היא שקלול או ממוצע בין העליות והירידות שנמדדו במקומות שונים. העלייה בטמפרטורות היא גדולה במיוחד באזור הצפוני, הארקטי. שם הממוצע השנתי הרגיל הוא אולי מינוס 30 מעלות. עלייה של שתיים שלוש מעלות שם אינה אסון כלל, אדרבא. ובאשר לדירוג השנים החמות – בארה"ב (בחלק היבשתי הרצוף) שנת 2019 דווקא הייתה שנה קרה למדי – 34 בדירוג השנים החמות. שימו לב בתמונה למטה שההתחממות ה"גדולה" יותר הייתה באזור הארקטי.


לבסוף: הנה גרף המתאר את עליית ריכוז הפד"ח באטמוספרה מול עליית הטמפרטורות: לא רואים הרבה קשר ביניהם.


שורה תחתונה: לכול זעקות השבר ונבואות סוף העולם אין שום בסיס במציאות. בעולם לא מתרחש עד כה שום אסון אקלימי חריג, שום מדידה של תופעה מסוכנת. אסונות טבע (בצורת, שיטפונות, הצפות, גלי חום, גלי קור, סערות) תמיד היו ותמיד יהיו. האסונות האחרונים אינם חריגים. לא מתרחש כעת שום דבר ממשי, שנמדד, ומצביע על אסון אפשרי בעתיד. זעקות השבר ונבואות החורבן בווליום גבוה שנשמעו לאחרונה הם היסטריה טהורה, ללא בסיס ממשי במציאות. ולא משנה שלהיסטריה הזו נתפסו מרבית הפוליטיקאים, וחלק גדול מהמדענים, והדבר הפך אופנתי. היסטריה המונית היא עדיין היסטריה ולא מציאות.

יעקב

בהמשך נכתוב גם על ההתחממות הנוראית כביכול של האוקיינוסים...