5 בפברואר 2020

עוד מעט נעבור לאנרגיה מתחדשת, ובקרוב יבוא המשיח.


"השמש והרוח מאימות על מאגר לוויתן" היא הכותרת של מאמר בכלכליסט. המאמר מנתח את התחזיות של ההכנסות לעשר השנים הקרובות ממכירת גז שפרסמו המאגרים לוויתן ותמר. הם לא לקחו בחשבון, אומר העיתונאי, את "המעבר הצפוי מעולם אנרגיה המבוסס על דלק מאובנים לעולם שיתבסס על אנרגיה ירוקה".
שטויות במיץ עגבניות. אין מעבר כזה. הכול הוא דמיון פורה ואשליות ללא בסיס במציאות.
אבל העיתונאי לא אשם, הוא לא המציא את האמונה חסרת השחר הזאת. הוא מדקלם את "הדעה הרווחת" או הדעה "המקובלת" בכלי התקשורת. הנה למשל - מרק קרני, הנגיד (היוצא) של "בנק אוף אינגלנד" – הבנק המרכזי של בריטניה –אומר שעל החברות הגדולות לנפט, הגז והפחם לפרסם אזהרה בדוחות הכספיים שלהם על הסיכון שבקרוב, ממש בקרוב, העולם יעבור לאנרגיה מתחדשת ויחדל מלהשתמש בנפט, גז ופחם, ומאגריהם יאבדו את ערכם ועסקיהם יקרסו מחוסר ביקוש. גם נגיד בנק אוף אינגלנד לא יודע מה שהוא מדבר...

העיתונאי שלנו דווקא זהיר יותר בתחזיותיו.

"בעתיד תמהיל הייצור צפוי לעבור לאנרגיה ירוקה על חשבון השימוש בגז. ייצור חשמל בישראל באמצעות פאנלים סולאריים זול מייצור באמצעות גז, אך מה שמונע את האפשרות שחלק ניכר מייצור החשמל יבוצע באנרגיות ירוקות הוא עלות גבוהה של אגירת חשמל לשעות בהן אין שמש או רוח. סביר להניח שטכנולוגיית אגירת החשמל תשתפר מהותית בשנים הקרובות, ותוך עשורים בודדים ישראל תוכל להתבסס בעיקר על אנרגיות ירוקות לייצור חשמל."

אנרגיית השמש אולי זולה (לא בטוח) אבל היא מייצרת חשמל רק 20% מהזמן... בלי אגירה השמש לא מסוגלת לספק חלק משמעותי מהאנרגיה הדרושה. והאגירה פשוט לא קיימת. " סביר להניח שטכנולוגיית אגירת החשמל תשתפר מהותית בשנים הקרובות". אתה יכול להניח ולנבא ולנחש מה שבא לך. העובדה היא שטכנולוגיה לאגירה בכמות הדרושה אינה קיימת היום. האם הטכנולוגיה תפותח בשנים הקרובות? אללה יודע. אני לא נביא. אנו לא מסוגלים לנבא מה ימציאו בשנים הקרובות. העיתונאי שלנו מנבא בזהירות "תוך עשורים בודדים". הוא יותר חכם ממרק קרני, נגיד בנק אוף אינגלנד, אך תוך עשורים בודדים גם ייגמר הגז בתמר ולווייתן. שנהיה בריאים עד אז. בעשורים הקרובים, כמו בעשורים שעברו, עדיין יפיקו מעל ל 80% מהאנרגיה שהעולם צורך מפחם, גז ונפט. בעלי מאגרי הגז (וגם מדינת ישראל) יקצרו ברכה רבה מהגז.


אתם רואים את הפס הזעיר בצהוב בהיר (השלישי מלמטה) ? זה מייצג את האנרגיות המתחדשות – שמש ורוח. התחילו להתקין אותן לפני כ 20 שנה ועד היום השקיעו בהשקעה אדירה של אולי 2.5 טריליארד דולר. הן מספקות, היום, פחות מ 2% של צריכת האנרגיה העולמית. אם נסתכל רק על הגידול בצריכת האנרגיה העולמית ורק בין השנים 2005 להיום (השנים בהן התקינו אנרגיה מתחדשת) נראה שהאנרגיה המתחדשת מספקת פחות מ 10% - רק מהגידול בצריכת האנרגיה. כלומר: 90% מהגידול המתמיד בצריכת אנרגיה מספקים המקורות הפחמיים, שהגידול בשימוש בהם גדול פי 10 מהפקת אנרגיה מתחדשת.

לא, לא מתרחש שום מעבר לאנרגיה מתחדשת. הכול דיבורים ו"יעדים" ורחשי לב. במציאות (כמעט) אין אנרגיה מתחדשת – מה שכבר קיים (מיליונים של מתקנים בעלות טריליארדים של דולרים) מספק כמות מזערית, זניחה של אנרגיה. הכול אשליה. תקראו את המספרים, לא את מאוויי הבטן והספרות והעיתונות החולמניים. המספרים גלויים וידועים וזמינים לכול ולא צריך להיות מומחה או גאון כדי לקרוא אותם. אל תתנו לרחשי הבטן ולתעמולה רעשנית להוליך אתכם שולל ולגרום לכם להאמין במשהו שלא קיים.

יעקב


3 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

עליי להודות שבזכות הבלוג שלך והקריאה האדוקה בו, אני מרגיש היום הרבה יותר מיודע לגבי המצב לאשורו.
במקום הפרזות, מאווי לב ומשאלות - עובדות, נתונים וגרפים.
בעבר הייתי מעדת המאמינים. מודה.
אני עדיין מאמין לא קטן ומסרב לוותר על התקווה.
אבל מרגיש שהיום אני הרבה יותר ספקן, ביקורתי, ומסתכל לאמת בעיניים מאשר פעם והרבה פחות מאמין.
תודה על הכתיבה שלך ועל המידע שאתה מעביר לציבור בצורה מסודרת ועקבית.

אנונימי אמר/ה...

דורון צור פרסם בדה מרקר כתבה לא פופוליסטית בנושא. אירוע שחשוב לציין ולשבח.
https://www.google.com/amp/s/www.themarker.com/amp/blogs/dorontsur/BLOG-.premium-1.8506818

יעקב אמר/ה...

ראיתי את הכתבה אבל אין לי מינוי ואין לי גישה לקרוא.
אולי מישהו יעתיק אותה וישלח לי במייל?