10 בינואר 2020

הסכם להרס הטבע בצפון


וואינט: "משרדי הביטחון, האוצר, האנרגיה ורשות החשמל חתמו על הסכם מסגרת, שיאפשר הקמה של מאות טורבינות רוח בצפון הארץ."

זהו הסכם לפגיעה חמורה בנופים ושטחי טבע ובתושבים בצפון הארץ וברמת הגולן. עשרות או מאות הטורבינות שיוקמו חו"ח בצפון יפגעו קשות בנוף – הטורבינות הן פורונקל וויזואלי אדיר ממדים. במקום לטייל בחיק הטבע הראשוני או המקורי, הנקי פחות או יותר, ניאלץ כעת לטייל בין מפלצות תעשייתיות ענקיות, בין תרנים עבים מפלדה בגובה 200 מ' כשמעל ראשינו מסתובבים פרופלורים ענקיים מפיברגלס, שלפעמים מתפרקים ועפים ויכולים ליפול על אנשים ולגרום לשריפות יער.

הטורבינות גם מרעישות ברעש בעל תדירות נמוכה שלא ממש נשמע אבל גורם לאנשים להרגיש מוטרדים ועצבניים ולא לישון טוב. פגיעה אחרת היא הריצוד – האור והצל המתחלפים של הפרופלור המסתובב בהחלט מעצבן כול מי שנמצא בלית ברירה בקרבת הטורבינה. הטורבינות פוגעות בבירור בשלומם ובריאותם של מי שחיים בקרבתן.  במקרים רבים נאלצו אנשים לנטוש את בתיהם, בכול מקרה ערך של בית בקרבת טורבינה יורד לאפס – כי לא ניתן למכור אותו.

התקן המקובל באירופה (בעיקר בגרמניה), שבה נבנו כבר עשרות אלפי טורבינות, קובע שאסור לבנות טורבינות במרחק פחות מ 1.5 ק"מ מבתים, כדי לא לפגוע באנשים. אחרי שעשרות אלפי טורבינות נבנו בבריטניה יצאו כול תושבי האזורים הכפריים במחאות חריפות נגד המפגע, וממשלת בריטניה נאלצה להכריז על הפסקת התקנת הטורבינות ביבשה (ממשיכים רק בטורבינות ימיות שמותקנות רחוק מהחוף, מחוץ לטווח ראיה מהיבשת). בקנדה נאלצו לבטל פרויקט של 750 טורבינות בגלל התנגדות התושבים.

בארצנו הצפופה  – יהיה קשה למצוא שטח בצפון הארץ המרוחק יותר מק"מ וחצי מבתי הישובים. ואם ימצא שטח טבע בתולי (שמורות טבע) במקום כלשהו יהיה זה פשע להרוס אותו על ידי בניית דרכי גישה וזריעת מתקנים תעשייתיים ענקיים בו. תושבי הדרום כנראה ניצלו מהמכה הזו – כי אין רוחות חזקות בדרום הארץ. גם הרוחות בצפון לא משהו, הרבה חשמל לא יצא מהטורבינות האלה, אבל פגיעה באנשים ובטבע כן.
פגיעה קשה נוספת היא בציפורים למיניהן ובעטלפים. אלפים ומאות אלפים, אולי גם מיליונים של ציפורים ועטלפים נקטלים כול שנה על ידי מפלצות הרוח, ביניהם עופות דורסים גדולים שהם יצורים מוגנים שאנו נלחמים בחירוף נפש להצלתם מהכחדה – כמו הנשרים של רמת הגולן. וארצנו היא ארץ המוצפת במאות אלפים של ציפורים נודדות, שאנו בהחלט לא היינו רוצים להשמיד בסיטונות.



טורבינות הרוח פועלות, כמובן, רק כאשר נושבת הרוח, ודרושה רוח חזקה יחסית. הן פועלות באופן תזזיתי, דהיינו – מקרי וסרוגיני – כאשר הרוח נושבת ולא כאשר אנו זקוקים לחשמל. הרבה מהחשמל הרוחני מופק בלילה כאשר צריכת החשמל נמוכה, ויש עודף חשמל מהתחנות הרגילות. ובכול מקרה – חייבים להחזיק תחנות כוח רגילות כגיבוי לטורבינות הרוח – בשיעור 100%. טורבינות הרוח רק מסבכות ומיקרות את מערכת החשמל, והחיסכון בדלק (ובפליטות) שהן משיגות הוא זניח.

פיזור טורבינות מפלצתיות במספרים גדולים בארצנו הצפופה והקטנה יהיה בכייה לדורות. אל לנו להעתיק כול שטות מחו"ל בלי שיקול ומחשבה. זה שהטורבינות אופנתיות בחו"ל אינו אומר שהן מביאות תועלת, לא שם ובוודאי לא אצלנו. צריך להטיל איסור מוחלט על פיזור הטורבינות המפלצתיות בארץ ישראל.

יעקב

2 תגובות:

איל פורת אמר/ה...

הולכות לקום בגולן טורבינות במרחק של מאות מטרים בודדים מבתי תושבים...
מה שנקרא, אל תגידו שלא ידעתם.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מטומטם לגמרי... ואפילו קצת מרגיז.
בשביל קצת חשמל?
(באמת שקצת ובאמת שגם בצורה מאוד לא סדירה).
לא לומדים מטעויות של גויים... העיקר "אנרגיה ירוקה".
זה לא משנה אם במקום המיועד להתקנה יש רוחות חזקות שיכולות להפיק חשמל, חייבים לעשות שיקלול רציני של כלל הפרמטרים הנדרשים להתחשב בהם.
מועצת חלם.