21 באוקטובר 2009

"הוכחה" חדשה להתחממות "חסרת תקדים".

הנה דוגמה נוספת לדעה מוטה או משוחדת (bias) יחד עם תעמולה שקרית. עיתון באוסטרליה יצא עם הכותרת המפוצצת: "הוכחה: בני אנוש גורמים להתחממות". מהי ההוכחה החדשה ?

מחקר חדש שעליו הודיעה אוניברסיטת קולורדו במסיבת עיתונאים תחת הכותרת "המשקעים באגם ארקטי מלמדים על התחממות, שינויים אקולוגיים ייחודיים בעשורים האחרונים". שימו לב שהכותרת העיתונאית לא מבטאת נכונה את מה שפרסמה אונ' קולורדו. היא המצאה של העיתונאי שתורם לתעמולה ממיטב כישרונו – כלומר – הוא מסלף "למען המטרה הקדושה".

חוקרים בעבודה באי באפין.

אבל גם הכותרת של אוניברסיטת קולורדו מטעה. אמנם נתגלו שינויים אקולוגיים אבל האם הם מלמדים על התחממות ? על מה מבוססת טענה זו ?

החוקרים עצמם (בראשות יארוב אקספורד) יותר זהירים מאשר דובריהם. הם כותבים במאמר המדעי שלהם שהשינויים שהתגלו כנראה מלמדים על התחממות. כנראה... יחי ההבדל הקטן...

אז מה הממצאים המלמדים על "כנראה התחממות" ? יש סוג מסוים של זחל מסוים של יתוש ארקטי שמותאם המיוחד לאקלים הקר שם. בשכבות המאוחרות, מאז 1950, יש ירידה גדולה בכמות השרידים של הג'וקים הנ"ל. החוקרים משערים (אולי מנחשים ??) שהירידה בכמות הג'וקים נובעת מההתחממות, מאחר והג'וקים לא מרגישים בנוח בחום אלא רק בקור.

בסדר... אבל איך קופצים מ"השערה" ל"כנראה" ? בעזרת קצת דעות קדומות. אם מחפשים התחממות מתחת לכל אבן, נוטים למצוא אותה מתחת לכל אבן.

לירידה במספר הג'וקים יכולים להיות הסברים רבים אחרים שלא קשורים לשום התחממות. למשל – יותר חמרי הדברה כמו DDT במי האגם, או יותר חומציות כתוצאה מגשם חומצי. שתי סיבות אלה הן גם כן מעשי האדם, אבל לא "התחממות". ויכולות להיות סיבות אחרות. חוקר אובייקטיבי היה מדווח על הירידה במספר הג'וקים מבלי לנקוב בסיבה, אם הסיבה אינה יודעה לו. אבל אם החוקר רוצה להתפרסם אז הוא כותב "כנראה התחממות" – בלי שום נימוק משכנע, ועתידו המזהיר מובטח.

והמצחיק מכול – יש תחנה מטאורולוגית שמודדת טמפרטורות לא רחוק מהאגם. הנה הטמפרטורות שנמדדו:


אין שום מגמת התחממות ב 60 השנים האחרונות (מאז התחנה קיימת).

בכל זאת, הירידה במספר הג'וקים מלמדת, לדעת החוקרים, כנראה, על התחממות חסרת תקדים...

יעקב

2 תגובות:

שמרון אמר/ה...

תודה על הכתבה! האמת שקשה לדעת את הנתנונים האמיתיים מהעולם מצד אחד באמת אומרים שיש משושנקא לזה התחממות גלובלית ומתד שני כולם ממשיכים כרגיל..

אנונימי אמר/ה...

יש התחממות בסוף? מה אתה אומר יעקב?