26 באוקטובר 2009

מיסוי רכב ירוק נגד עסקים


טבלת התפלגות ההנחות עבור "ציון ירוק" - בצד שמאל כלי הרכב המסחריים - יותר מיסים פחות הנחות - המספרים על ציר הגרף התחתון מייצגים את סכום ההנחה בש"ח. הקישו על הגרף להגדלה

במהלך 2009 הופעלת שיטה חדשה של חישוב מס הקנייה ביבוא רכב לישראל, לפיה מס הקניה יופחת לכלי רכב שהם יותר "נקיים" ו"ידידותיים" לסביבה בהתאם לרמת זיהום. רפורמת המיסוי הירוק גרמה לשינוי בשיעורי מס הקניה המוטלים על כלי הרכב ועצרה את תוכנית ההוזלה של מיסי הקניה על רכב שהיתה אמורה להגיע ל72% תוך כמה שנים. עד כה היה מס הקניה המס העיקרי על רוכשי רכב והוא עמד על 75% מיסוי שהוטלו על רכב פרטי ואופנועים, 72% על רכב מסחרי ו- 40% שהוטל על קטנועים.
בהודעה חגיגית לעיתונות הכריז ד"ר יובל שטייניץ: "היום אנחנו מבשרי מהפכה. אנו רותמים את הכלכלה לטובת הגנת הסביבה. הסביבה יקרה לנו ובריאות הציבור חשובה לנו, איכות החיים של תושבי ישראל היא יעד שיש לפעול על מנת לשפרו. באמצעות כלים של מערכת המס אנחנו מקווים ליצור שינוי בהתנהגות הסביבתית של הציבור." שטייניץ הוסיף כי הרפורמה צפויה להניב הכנסות ממסים בהיקף של כ-400 מיליון שקל בשנה, כאשר 84% מהסכום נובע מהרכבים המזהמים ביותר – רכבי היוקרה, כך מי שמזהם - ישלם.
הרפורמה במיסוי הירוק כוללת, בין היתר, שינויים במס הקניה המוטל על כלי הרכב, בבחינת "המזהם יותר, משלם יותר" וקביעת תמריצי מס לרכישת רכב פחות מזהם. על מנת ליישם עקרון זה, הועלה בחודש אוגוסט השנה מס הקנייה מ- 75% ל- 92% , וניתנו הפחתות מס בסכומים הולכים ועולים ככל שמדובר ברכב פחות מזהם. רשות המיסים פירסמה טבלה מקיפה של כל סוגי הרכב בשוק הישראלי ודירוגם ה"ירוק" (הקישור להורדת גליון אקסל) המציגה 1672 דגמי רכבים והיקף הזיכוי הירוק להם זכו.
אחד ההיבטים הבולטים כפי שממחיש הגרף מעל, שמדיניות המס החדשה הטילה קנס על כל המגזר העיסקי והיצרני בהעלאת מיסים שהוגדלו באופן גורף ביחס לכל הרכבים ה"מסחריים" . בגרף מעל מוצגת התפלגות ההנחות להם זכאים דגמי הרכבים השונים כאשר העמודה האדומה מייצגת 0% הנחה. במחצית בה מרוכזים הרכבים המסחריים כמעט ואין הנחות.
שטייניץ אולי רוצה להפיק 400 מיליון ש"ח נוספים ממיסוי רכב "ירוק". אך בפועל מעלה את המיסוי על המגזר העיסקי היצרני ומעכב את שגשוג כלכלת ישראל. 


אין תגובות: