25 ביוני 2011

שיגעון האתנול נמשך.


מאמר בניו יורק טיימס (עיתון "ליברלי" וירוק למשעי) מטיח ביקורת קשה בשגעון האתנול. ארה"ב משתמשת ב 40% מיבולי התירס לאתנול (היבול של ארה"ב מהווה 40% מכלל התירס המיוצר בעולם). מחירי התירס עלו לשמיים, ואיתם מחירי הבשר ומוצרי מזון רבים כי התירס בארה"ב משמש ברובו לתערובות לגידול בעלי חיים. השגעון הזה עולה למשלם המיסים האמריקאי 11 מיליארד דולר לשנה בסובסידיות. בנוסף, עליית מחירי המזון גורמת לקשיים רבים בארצות העניות (קשיים=רעב).
ההתפוצצות בייצור ושימוש באתנול נובעת מחוקים שהתקבלו ב 2005 ו 2007 בקונגרס בארה"ב המחייבים את חברות הדלק לערבב כמות הולכת וגדלה של אתנול בדלק.  חוקים מקבילים התקבלו גם במדינות אירופה ושאר מדינות המערב. החוקים התקבלו בלחץ הירוקים, שמחפשים תחליף "בר קיימא" ובלתי פולט פד"ח לנפט.
כמו כול הפתרונות "הירוקים" (שהארגונים הירוקים דוחפים) – אין ב"פתרון" זה שום הגיון מעשי או כלכלי ואפילו לא הגיון ירוק. האתנול לא חוסך פליטות (כי הוא משתמש בהרבה אנרגיה בתהליך הייצור), ואינו בר קיימא, כי לשרוף את המזון שלנו בתור דלק אינו פתרון בר קיימא. אפילו הירוקים עצמם מתחילים להבין זאת ואל גור בעצמו מודה עכשיו שתמיכתו באתנול בעבר הייתה שגיאה. אבל השטות הזאת מבוססת וממוסדת, החקלאים ותעשיית האתנול מפעילים לחצים פוליטיים גדולים, וקשה לרדת מהעץ. גם קשה לירוקים להודות בשגיאה כול כך גדולה, ובמחנה ה"ירוק" לא ממהרים לוותר על ה"הישג" הזה שלהם, ורבים עדיין תומכים באתנול.
החוקים שקיימים מחייבים להגדיל כול שנה את אחוז האתנול הנמהל בדלק – ואפילו את הסעיף הזה של התפשטות הסרטן לא מצליחים לשנות, לא בארה"ב ולא באירופה.
יעקב




איור – תחזית שינוי מחירי מזון בעקבות הרחבת השימוש בביו-דלק

Source: The Gallagher Review of the indirect effects of biofuels production, July 2008, p. 61, http://www.renewablefuelsagency.gov.uk/sites/renewablefuelsagency.gov.uk/files/_documents/Report_of_the_Gallagher_review.pdf .

אין תגובות: