19 ביוני 2011

הירוקים מתנגדים לאנרגיה מתחדשת.



הארגונים הירוקים מתנגדים לאנרגיה מתחדשת לפי האופנה והפוליטיקה. בצ'ילה קמה תנועת מחאה של ארגונים ירוקים נגד הקמה של שני סכרים להפקת חשמל הידרו-אלקטרי. צ'ילה מפיקה כעת (2008) כ 35% מהחשמל שלה מהידרו (מסכרים). אבל צ'ילה זקוקה בדחיפות להגדיל את תפוקת החשמל כדי להמשיך בתנופת הפיתוח וההיחלצות מהעוני. החשמל נחוץ בעיקר להרחבת מכרות ופרויקטים להפקת מתכות וניצול האוצרות הטבעיים של צ'ילה. מעריכים שצ'ילה תצטרך להכפיל את כושר ייצור החשמל תוך 10-15 שנים כדי לעמוד בביקושים. בצ'ילה אין כמעט גז טבעי או נפט, יש פחם, אבל הקמת תחנות כוח פחמיות מעוררת גם היא התנגדות. באשר לתחנות גרעיניות – צ'ילה נמצאת באזור מועד לרעשי אדמה, רק לפני שנה התרחש בה רעש אדיר. לכן, בעקבות לקחי פוקושימה, הקמה של תחנת כוח גרעינית בלתי אפשרי.

משרד האנרגיה של צ'ילה גיבש תכנית לבנייה של שני סכרים גדולים באזור פאטגוניה הצ'ילנית, בדרום, במחוז אייסן. זהו איזור בלתי מיושב כמעט לחלוטין. הסכרים יגרמו להצפה של כ 55,000 דונם בעמקים של שני הנהרות. שני הסכרים יפיקו חשמל בשיעור של כ 40% מהצריכה – כמות טובה מאד. בנוסף יהיה צורך להקים קווי ממסר באורך 2000-3000 ק"מ כדי להביא את החשמל מהאזור ההוא למרכז צ'ילה וצפונה, בו נמצאים המכרות.

נגד התכנית הזו עורכים הארגונים הירוקים בצ'ילה תנועת מחאה רבת משתתפים וקולנית, הכוללת הפגנות גדולות בבירה, מול ארמון הנשיאות. הם דורשים לשמור על המצב הבתול של השטח, לשמור עליו כשמורת טבע. זכרו שמדובר בשטח שאין בו כמעט אוכלוסייה, אין בו כבישים, כלום.

תנועה זו מגלה את הפרצוף האמיתי של תנועות ירוקות. הם לא בעד אנרגיה מתחדשת. הם לא בעד שמירה על הסביבה. הם לא בעד פיתוח ורווחה. הם נגד החשמל. הם נגד נפט. הם נגד אנרגיה. הם נגד הכול. הם בעד עוני. והם גם בעד תחנות רוח ותחנות סולאריות שצורכות יותר שטח ויותר קווי ממסר, ופוגעות בטבע בצורה יותר חמורה, וגם לא מפיקים חשמל בצורה רציפה ואמינה.
הם לא בעד אנרגיה מתחדשת. הם בעד סיסמאות ריקות (שמש ורוח), ונגד כול פיתוח. שהאנשים יישארו עניים. זו המטרה של הארגונים הירוקים.
בצ'ילה יש להם מטרה נוספת: הם לא הפגינו נגד הנשיאה בצ'לט הסוציאליסטית שסיימה את תפקידה לפני כשנה. הם מפגינים כעת, נגד הנשיא הנוכחי, פיניירה, השייך למחנה מרכז-ימין. מאחורי רוב תנועות המחאה האקולוגית תמצאו אג'נדה פוליטית. אבל האג'נדה הראשית שלהם היא מניעת פיתוח, הנצחת העוני.
יעקב

אין תגובות: