29 באוגוסט 2011

הסופה איירין לא קשורה ל"התחממות גלובאלית"

הסופה איירין (מקודם הוריקן איירין) עברה את ניו יורק, וגרמה הרבה פחות נזקים מאשר חששו. עצים ועמודי חשמל נעקרו, כבישים ובתים הוצפו (אבל פחות מהמצופה), מאות אלפים נותרו ללא חשמל, אבל לא היה הרס בממדים גדולים.
החשודים הרגילים קפצו מיד וצעקו: "אמרנו לכם, ההתחממות הגלובאלית גורמת ליותר סופות וסופות יותר חזקות". על כול דבר הם אומרים: "התחממות גלובאלית".
אנשים יותר מפוקחים, כמו אנדריו רבקין, בניו יורק טיימס, יוצאים נגד הקריאות האוטומטיות והאינסטינקטיביות האלה שקושרות את הסופות להתחממות הגלובאלית. הוא מצטט, בין השאר, מחקר של NOAA (השרות המטאורולוגי האמריקאי) שמראה שיש ירידה קלה בכמות ההוריקנים שפגעו בחופי ארה"ב.

מקקיבן (האקטיביסט האקלימי) מנסה לרמוז שעוד לא היה כדבר הזה שהוריקן מגיע לקווי רוחב כול כך צפוניים. (הוריקנים נקראים גם "סופות טרופיות" כי מקורם באיזור הטרופי). אולם ב 1985 פגע הוריקן גלוריה בניו יורק. ב 1938 פגע הוריקן קשה בחופי ניו אינגלנד (מצפון לניו יורק), וכבר בשנות ה 1770 נרשם הוריקן שפגע קשות בקנדה. התופעה של הסופה איירין אינה חסרת תקדים ואינה יוצאת דופן בשום צורה. פעם בכמה עשרות שנים מגיעים הוריקנים גם לצפון ארה"ב ולקנדה, והגיעו גם לפני "ההתחממות הגלובאלית". מה שהיה חסר תקדים הוא הטיפול בסופה – למשל – ההשבתה המוחלטת, וחסרת התקדים של מערכת התחבורה הציבורית בניו יורק. מה שחסר תקדים הוא ההיסטריה שבה טיפלו בסופה.
אנו (כלומר המדע) רחוקים מאד מלהבין כיצד בדיוק נוצרים ההוריקאנים, ומה כול הגורמים המשפיעים עליהם. אבל זה לא מונע מהמאמינים לקפוץ ולקשור את ההוריקאנים (וכול דבר אחר) להתחממות הגלובאלית. זו אמונתם, והם לא זקוקים לראיות.
יעקב




תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

תוספת:
הנה תקדימים מהעבר: הוריקן איזבל היכה בחוף ניו אינגלנד ב 2003 והשאיר כ 4.2 מיליון לקוחות ללא חשמל. הוריקן גלוריה היכה ב 1985 והשאיר 3.2 מיליון ללא חשמל.
הוריקן איירין אינו שונה במאום.
http://www.bloomberg.com/news/2011-08-30/utilities-work-to-restore-electricity-after-brush-with-hurricane-irene.html