30 באוגוסט 2011

מחסור בחשמל בגרמניה.

אחרי אסון פוקושימה החליטה גרמניה, בהחלטה אינסטינקטיבית מהבטן, לסגור 8 תחנות כוח גרעיניות, הישנות ביותר, מ 17 שפעלו עד אז וסיפקו כ 20% מצריכת החשמל. הרקע הוא ההתנגדות הציבורית הגדולה בגרמניה לאנרגיה גרעינית, בהשפעת המפלגה הירוקה, החזקה בגרמניה.

נשאלת כמובן השאלה: מאיפה ייקחו חשמל? בינתיים הם הצליחו להימנע מניתוקי זרם בעיקר בעזרת ייבוא חשמל מצרפת וצ'כיה, חשמל שמופק בעיקר מאנרגיה גרעינית. זה כמובן "פתרון" צבוע.

הממשלה טוענת שהיא תשקיע מה שצריך באנרגיה מתחדשת ובהגברת הייעול (הקטנת הצריכה), ובלה... בלה... בלה... . הרבה דיבורים.
היו"ר של אחת מחברות החשמל הגדולות מביע ספקנות. "אנו עושים מעצמנו שפני ניסיון, בצעד פזיז. הפוליטיקאים  התעלמו מגורמים טכנולוגיים." כלומר – מתעלמים מהמציאות.

הגרמנים בנו תחנות רוח לרוב, חלקן בים הצפוני. הבעיה היא בימים שאין רוח – כ 75% מהזמן... הם גם התקינו הרבה פנלים סולאריים – אבל גם השמש אינה זורחת יותר מ 25% מהזמן. גרמניה מתכננת לבנות תחנות גז ופחם חדשות בהספק כולל של כ 23 ג'יגוואט (כלומר כמו 23 תחנות כוח באשקלון). הממשלה מעריכה שהתחנות החדשות יחד עם "צעדי חסכון" (דמיוניים) – יצליחו למנוע את המחסור והניתוקים. מומחים אחרים לא כול כך מסכימים עם הערכות אלו.

בנוסף ישנה בעיית המחיר. מומחי הממשלה מעריכים שמחירי החשמל יעלו "רק" ב  5% לשנה, מומחים אחרים אומרים – זו הערכה אופטימית, המחירים יעלו יותר. קיימת גם בעיה של בניית רשת תמסורת להעברת חשמל מהים הצפוני (מתחנות הרוח) אל דרום גרמניה התעשייתית. בניית רשת כזו דורשת השקעה של עשרות מיליארדי דולארים ולפחות 10 שנים של זמן.

עד היום נמנעו ניתוקי זרם בזכות הקטנת מרווח הביטחון של כושר הייצור ויבוא חשמל מהשכנים (שלא תמיד יש להם עודף...). אבל, באופן כללי, המצב מאד גבולי, וספק גדול אם יצליחו לעבור את החורף בלי ניתוקים.

קודם יפאן, ועכשיו גרמניה עוברים בהדרגה אל העולם הירוק החדש, עולם ה"מחר" – העולם של מחסור בחשמל וניתוקי זרם.



התכנית לבניית 23 תחנות כוח פחמיות וגזיות היא בשלב זה דיבורים בלבד. יכולים לעבור בקלות 10 שנים בתהליך התכנון, האישור וההקמה של התחנות. מלבד זאת צפויות התנגדויות שיטתיות של הירוקים, הפגנות האלימות והתביעות משפטיות. לא ברור כלל אם אכן תיבנינה התחנות ומתי. בינתיים – הפסקות הזרם צפויות כבר בחורף זה, לא בעוד 10 שנים. אני מרשה לעצמי לנחש, שבלית ברירה, הגרמנים יחזרו להפעיל לפחות חלק מהתחנות הגרעיניות שהם השביתו.

יעקב

תגובה 1:

אוהד אמר/ה...

זה כמו להימנע מנסיעה במכוניות כי יש תאונות...