20 ביוני 2016

החלק המלוכלך של האנרגיה הירוקה.


זהו שם של מאמר המפרט את החסרונות הסביבתיים של טורבינות הרוח, שפעילי הסביבה, ברוב להיטותם להצלת כדור הארץ, מתעלמים מהם. הורסים את הסביבה כדי "להציל את כדור הארץ" כביכול. (לא שהטורבינות עוזרות להציל...).

בזמן שפעילי הסביבה נלחמים מלחמת חרום נגד קידוחי נפט וגז, בשל פגיעתם בסביבה כביכול, חישב הכותב שדרושות כ 25-30 טורבינות רוח ענקיות, בגובה כ 130 מטר, כדי להפיק את כמות האנרגיה שמספק קידוח גז אחד. וגם השוואה זו לא שלמה – כי הגז מפיק חשמל מתי שאתה צריך אותו, בעוד הטורבינה מפיקה מתי שמתחשק לה (מתי שהרוח נושבת). הרוח נושבת אולי 25% מהזמן, תלוי במיקום. יש שטוענים שמקדם התפוקה (capacity factor ) מתקרב ל 33%, אחרים אומרים שגם ל 25% לא מגיע, בסקוטלנד שופעת הרוחות.

ממדי הטורבינות הם ענקיים. כדי להבין עד כמה הנה המספרים: טורבינה מודרנית מתרוממת לגובה עד 150-200 מטר, ושוקלת אולי 350 טון – של פלדה בעיקר. תארו לעצמכם את הדרכים שצריך להכשיר בפסגות הרים בתוליים כדי ליצור גישה לטריילרים שמובילים עמוד במשקל 70 טון, ראש במשקל 56 טון, ופרופלורים בגודל 50 מטר. וכדי להפיק קצת חשמל צריך הרבה, עשרות, מאות ואלפים מהמפלצות האלה. בנוסף דרושים כ 1000 טון של בטון ומוטות ברזל כדי לצקת בסיס יציב שיחזיק את העמודים המפלצתיים. ייצור של טון מלט גורם פליטות של 900  ק"ג פד"ח, ובנוסף ישנו הפד"ח שנגרם בייצור 350 טון פלדה... והזיהום הסביבתי שנוצר (לרוב בסין) בתהליך ייצור הגנרטורים, הפרופלורים ושאר הרכיבים.
מלבד זאת ישנה הבעיה החמורה של הרג ציפורים ועטלפים. מחקרים שונים הראו שבשנת 2012 (כאשר היו כ 25 אלף טורבינות בארה"ב), נהרגו כ 573 אלף ציפורים ו 880 אלף עטלפים. היום יש אולי 40 אלף טורבינות, וקטל הציפורים גבוה ב 60% מהמספרים של 2012. מעריכים שבין הציפורים שהושמדו, 83 אלף היו ציפורי טרף גדולות (כמו נשרים) שהם מינים מוגנים בארה"ב.
מי שנתפס הורג נשר (כמו שעשה חוואי, שהנשר אכל את הדגים שגידל) מקבל קנס של עד 10,000 דולר ומאסר שנה. הסוכנות להגנת החי של ממשלת ארה"ב ,
US Fish and Wildlife Department, מופקדת על הגנת החיות, אבל היא מציעה פטור לתחנות הרוח מדרישות החוק להגנה על מינים בסכנת הכחדה, ומציעה, בניגוד לתפקידה החוקי, לאפשר לתחנות הרוח להשמיד את הציפורים.

בנוסף, הטורבינות ממוקמות לרוב במקומות מרוחקים, והעברת כבלי הממסר של החשמל לאותם מקומות היא גם הוצאה גדולה, וגם פגיעה בשטחי טבע בתוליים. על הנזקים הבריאותיים של התקנת טורבינות בסמוך לישובים המחבר לא כותב. כנראה שבארה"ב יש מרחבים פתוחים גדולים, ואין התקנה של טורבינות בקרבת יישובים, כמו אצלנו.

בנוסף לכול מסובסדת תעשיית הטורבינות סבסוד כבד. ישנה סובסידיה לכול קוט"ש מיוצר, ישנו מענק (הנחת מס) להשקעה הונית בבניית הטורבינה, וישנם מנדטים המחייבים את חברות החשמל לקנות חשמל "ירוק" בכמויות, יעלה כמה שיעלה. רוברט ברייס חישב שהסובסידיות לתעשיית הרוח הסתכמו בכ 176 מיליארד דולר, מאז 2007. רוב הסובסידיות הולכות לחברות ואנשים מקושרים פוליטית (הון-שלטון או באנגלית: crony capitalism – קפיטליזם של חברים – של הפוליטיקאים).

ואצלנו... שהיינו משוחררים עד כה מהמגפה הזו, מתחילים להקים חוות טורבינות פה ושם, בארצנו הקטנטנה, תוך השחתת בריאות התושבים והרג אלפי ציפורים נודדות שאוהבות לפקוד את ארצנו. השלטונות שלנו, או אירגוני הסביבה שלנו לא מסוגלים לחשוב מחשבה עצמאית, והם נגררים אחרי האופנות המטופשות של שאר העולם. הם הורסים את מעט הסביבה שנותרה בארץ, בשם אובססיה חסרת תועלת ל"הצלת כדור הארץ". את כדור הארץ לא יצליחו "להציל", אבל את הטבע בארצנו יצליחו להשחית, ואת כספנו לבזבז על השחתתו.


יעקב

12 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מתי תכתוב על החלק המלוכלכך של אנרגיה גרעינית , מנועי שריפה פנימית ותחנות כח פחמיות?

יעקב אמר/ה...

אלה לפחות מפיקים את האנרגיה שאנו צריכים.
תחנות הרוח מפיקות רק אשליות, כלומר ההשחתה של הסביבה ושל הכסף שלנו הם לריק.

רובן אמר/ה...

הפסקתי לקרוא ב"רצח ציפורים". אמשיך מחר.

אנונימי אמר/ה...

יעקב

אתה כנראה חי במציאות חלופית - יש דיווחים מכל העולם שאין כל קושי, למעט פסיכולוגי , שדורש התאמת משק החשמל לאנרגיות מתחדשות בכיסוי של 100%. מדינה אחר מדינה סוגרות את הכורים ליצור חשמל - כי זה יקר מאוד, הפסולת הגרעינית מסוכנת וקשה לאחסנה וכריה של אורניום מזהמת.

אתה נתפס לברזל של תחנות ברוח? אלו שטויות במיץ

מחודש לחודש הבלוג שלך בתרחק מהמציאות שיתר בני האנוש חווים אותה....

יעקב אמר/ה...

אנונימי,
הרשת מלאה תעמולה ירוקה רצופת שקרים.

אתה לא מסוגל לשפוט בעצמך כלום.

אנרגיית הרוח היא מקסם שווא, למרות שנבנו בעולם מאות אלפי טורבינות. הכול נשען על סובסידיות ועל רגולציה המחייבת לרכוש את החשמל הרוחני.
זה לא מוביל לשום מקום... חוץ מבזבוז כסף.

אנונימי אמר/ה...

"מקסם השווא" הזה הוא כרגע יותר מ 50% התוספת הייצור החדשה שנכנסת לפעולה בארה"ב.

העולם כולו אינו מסכים עם "בזבוז הכסף" שאתה הוזה מלבך, די לראות מה קורה למחירי הפחם והגז על מנת חהבין את עומק השינוי

יעקב אמר/ה...

""מקסם השווא" הזה הוא כרגע יותר מ 50% התוספת הייצור ..."

תוספת ייצור דמיונית. זהו "כושר ייצור מותקן" המודד כמה הטורבינות מפיקות ביום רוח עזה. בפועל הטורבינות מפיקות רק כ 25% מזה, כלומר עובדות רק כ 25% מהזמן. נכון, מתקינים הרבה טורבינות בארה"ב (ובארצות אחרות). אין זה אומר שהן מפיקות חשמל. הם גלמים של 350 טונות ברזל, שמרבית הזמן סתם מחלידים בשטח.

זהו עוד אחד מהבלופים הגדולים, הירוקים. (כול ה"ירוק" בנוי על בלופים) - מציינים את כושר הייצור הנומינלי של הטורבינות שהקשר בינו לבין ייצור בפועל הוא קלוש ביותר.

את כול הטורבינות רוח שהתקינו עד כה בעולם (ושיתקינו בשנים הקרובות) מתקינים אך ורק כדי לקצור סובסידיות, ולא כדי להפיק חשמל. בלי סובסידיות לא תוקם אפילו טורינה נוספת אחת, בשום מקום.

אנונימי אמר/ה...

אוי כמה שאתה מרחף ולא מכיר את שוק החשמל....

כמה זמן לדעתך עובדת תחנת כוח פחמית במהלך תקופה? - רק 50% מהזמן! היתר זו תחזוקה או אי צורך בייצור. כנ"ל טורבינות גז.

המשק מסתדר כי מתזמנים עבודות אחזקה לתקופה בה יש ביקוש נמוך יחזית לחשמל (אביב / סתיו) והרשת עובדת.

במודל של אנרגיה אלטרנטיבית פשוט יהיה אותו דבר , אך מבנה הרשת ישתנה - אגירת אנרגיה, תחנות גז לטיפול בפיקים (בדיוק כמו היום) וכו' - קרא מחקרים - כולם מראים שאין קושי למדינה גדולה ךעבור ל- 100% אנרגיות מתחדשות

יעקב אמר/ה...

"כמה זמן לדעתך עובדת תחנת כוח פחמית במהלך תקופה? - רק 50% מהזמן! היתר זו תחזוקה או אי צורך בייצור. כנ"ל טורבינות גז."

אינך יודע מה אתה מדבר.
תחנות גזיות ופחמיות מסוגלות לעבוד כ 85-90% מהזמן - וזקוקות רק ל 10-15% מהזמן לתחזוקה, והזמן של התחזוקה מתוכנן מראש לזמנים (עונות) שבהם הביקוש לחשמל נמוך יחסית.

אם אינך מבין את ההבדל בין יצרניות שהם זמינים - dispachable - כלומר ניתן להפעילם מתי שצריכים לבין יצרניות תזזיתיות - intermittent שפועלים רק כאשר מתחשק להם (ולא כאשר צריך אותם) - כמו רוח ושמש - אינך מבין כלום.

נכון, יש תחנות כוח פחמיות וגזיות בעולם שפועלות רק 50% מהזמן - זה לא בגלל שהן לא מסוגלות לפעול יותר, אלא בגלל שמכריחים בכוח את חברות החשמל לקנות חשמל סולארי ורוחני, כך שפשוט אין ביקוש ליותר חשמל מאותן תחנות כוח פחמיות. אבל, מאחר וידוע שהרוח תזזיתית, התחנות הפחמיות ממשיכות לשרוף פחם ולהחזיק קיטור בכוננות, כדי להיות מסוגלות לספק את החשמל מיד כאשר הרוח מפסיקה.

זאת אומרת - שלמרות שהתחנות הפחמיות מספקות חשמל (בחלק מהמקומות) רק 50% מהזמן, הן שורפות פחם (ופולטות פד"ח) 80-90 % מהזמן.

כול הנתונים מכול הארצות שבהן יש הרבה טורבינות רוח מראים שיש זמנים בהם הרוח מספקת כמעט כלום (הרוח לא נושבת) ולכן, כול המקורות המתחדשים זקוקים ל 100% גיבוי פחמי, גרעיני או גזי.

לכן - כול ההשקעה בטורבינות רוח היא תמיד **בנוסף** לתחנות הפחמיות והגזיות, ולעולם לא **במקום**.

כול מה שאתה אומר הם דברים חסרי שחר, לקוחים מספרות התעמולה השקרית הירוקה, ולא נתוני אמת.

אתה בלתי מסוגל לחלוטין להבין נתונים ממשיים.

יעקב אמר/ה...

דרך אגב: בכול מערכת אספקת חשמל יש יתרות - יותר כושר ייצור מאשר המינימום הנדרש כדי לספק את הצריכה. חייבות להיות רזרבות ייצור של לפחות 10-15% משיעור צריכת השיא, כדי להבטיח אספקה סדירה. לכן, יש יותר מקורות ייצור חשמל מאשר יש צריכה, ולא כול המקורות עובדים 100% מהזמן.

אולם המתחדשים (שמש ורוח) אינם זמינים לפי דרישה, לכן, כאשר מחשבים כמה כושר ייצור צריך כדי לספק, נניח, 120% מהצריכה ( 100 + 20 רזרבה), לא לוקחים בחשבון את המתחדשים בכלל.

יורם פרץ אמר/ה...

רוצה לחזק את דבריך, כדי להיות באמת ירוק ולא רק מבחוץ, הרווח הסביבתי חייב להיות יותר מההפסד. אחרת המאמץ לא שווה. הרי מלכתחילה כוונת טורבינות הרוח הייתה לחסוך או לבטל שימוש באנרגיה מזיקה לסביבה. ואם היא לא יוצרת רווח הרי שתוביל בסופו של דבר להפסד אקולוגי. וזה רע מאוד ומנוגד לחלוטין לרעיון נאנרגיה החלופית המתחדשת. דבר חשוב נוסף זה הוספת משתנה קריטי במשוואה שזה בריאות ואיכות החיים של האנשים הגרים בקרבת הטורבינות. משום מה קריטריון זה הרבה פעמים נזנח אולי בגלל שהירוקים בדרך כלל מדגישים את החי והצומח ופחות את האדם.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יעקב, רשומה מצויינת!. תודה.
התגובות והמענה לתגובות גם הוא מצויין, רק שזה פחות מכבודך לענות באד-הומינם, ויהיה יותר מתאים שתענה תגובות ענייניות מגובות בנתונים, מידע ומספרים.
שהירוקים יעשו עם העובדות מה שבא להם. גם ככה מבחינת כולם כל הזמן הכל Fake News...
מאוד אהבתי את המספרים לגבי טונות הבטון והפלדה. הכבישים והדרכים והשבילים.
זה ממחיש בפועל מה שצריך.
העולם מכור לאנרגיה זמינה.
תמיד.
אולי פשוט העולם יצטרך מתישהוא להיגמל מההתמכרות לאנרגיה זמינה ולהבין שישנם זמנים שבהם האנרגיה לא זמינה.
אני לא רואה מוצא אחר מלבד גרעין או איזושהיא המצאה טכנולוגית שתמציא תא עצמה ותפטור אותנו כבר מעצמנו.