18 באוקטובר 2016

קליפורניה חולמת.

קליפורניה היא אולי המדינה הירוקה ביותר בין מדינות ארה"ב, ויש לה את היעדים האקלימיים המתקדמים והיפים ביותר. היעד שעליו היא חולמת הוא הפחתה של פליטות הפד"ח ב 40%, עד 2030, לעומת הרמה של 1990. רוג'ר אנדריוס בוחן בשני פוסטים את ההתקדמות שהייתה בקליפורניה בין השנים 2010-16 לקראת יעד זה. התוצאה: לא הייתה התקדמות.


הגרף למעלה מראה את התפוקה (והצריכה) של חשמל בקליפורניה, לפי מקורות האנרגיה. ראשית יש לציין שקליפורניה היא מדינה מאד מתקדמת, ואוהבת את העתיד, ולכן היא סגרה את כול תחנות הכוח הפחמיות בתחומה. את מקומן תופס הפס הצהוב בגרף למעלה המסומן "יבוא". כלומר – חברות החשמל של קליפורניה מחזיקות תחנות כוח פחמיות במדינות השכנות (אריזונה, ניו מקסיקו ונבדה), בהן החוקים והתקנות פחות מתקדמים ומחמירים, ומייבאות את החשמל הפחמי משם. זהו סידור מאד נוח, מתקדם ועתידני: הקליפורנים נהנים מאוויר נקי ופליטות נמוכות, בעוד שכניהם סופגים את הפליטות והזיהום של החשמל המשרת את קליפורניה.

מלבד זה רואים בגרף שצריכת החשמל הכוללת לא השתנתה למרות הסיסמאות היפות על "התייעלות אנרגטית". גם צריכת החשמל ה"תרמית" (תחנות כוח גזיות) לא השתנתה ב 6 השנים האחרונות.
הייתה ירידה בהפקת חשמל גרעיני (נטול פליטת פד"ח) בגלל סגירת תחנת הכוח הגרעינית סן-אונופרה ב 2012. תחנת הכוח הגרעינית האחרונה בקליפורניה, דיאבלו קניון, כבר הודיע על סגירתה המתוכננת ב 2025. מבחינה זו – סגירת תחנות כוח גרעיניות – קליפורניה היא גם כן מאד ירוקה ומתקדמת (כלומר אופנתית). הם לא רוצים אנרגיה גרעינית.


הגרף למעלה מפרט את המקורות המתחדשים (שמופיעים כפס ירוק בגרף הראשון). רואים שבאנרגיית רוח לא חל שינוי מהותי, אבל באנרגיית השמש הייתה עלייה משמעותית בשנים האחרונות, 2014-15. אנרגיה הידרו (מים) מסכרים גדולים לא נחשבת, משום מה, למתחדשת בקליפורניה, ואינה כלולה בגרף השני. בגרף הראשון רואים ירידה בתפוקת ההידרו (הפס הכחול), שנובעת משנים שחונות (מחסור במים) ואולי גם מסגירה (או הריסה) של סכרים ישנים. הגופים הירוקים המתקדמים נלחמים נגד סכרים – הם טוענים שהם פוגעים בטבע, בזרימה הטבעית של הנהרות ובדגים. הם גם טוענים שהם גורמים לפליטות גזי חממה מריקבון הצמחים שבמאגרי המים, ולכן הם אינם מקורות "נקיים". צריך לזכור ש 75% מהאנרגיה ה"נקייה" או המתחדשת בעולם באה מהידרו – אבל, בעיני "ירוקים אמתיים" גם ההידרו איכסה (פסול).

כמות החשמל ממקורות נטולי פד"ח (כולל גרעין והידרו) ירדה מ 51% ב 1990 ל 46% ב 2015 (בגלל סגירת תחנות כוח גרעיניות). הפליטות עלו קצת, מ 431 ל 442 מגאטון פד"ח. התוספת של אנרגיה "נקייה" מרוח ובעיקר שמש לא הדביקה את איבוד האנרגיה נטולת הפד"ח מהידרו וגרעין. כול זה אפילו בלי לספור את הפליטות של תחנות הכוח הפחמיות באריזונה וניו מקסיקו שמספקות חשמל לקליפורניה.
שורה תחתונה: בין השנים 2010 ל 2016 לא הייתה שום התקדמות בהפחתת הפליטות, בקליפורניה.

יעקב

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

הצלחתי לשכוח (או להדחיק) שהירוקים, מסתבר, מתנגדים גם לסכרים...
יודע שזה שינוי טבע ונוף עצום, אבל זו באמת אנרגיה נקייה יחסית, והטבע יכול לסבול עוד קצת.
כי מה? לייצר מליוני פאנלים סולאריים מיטיב עם הטבע? (בטח לא בסין היכן שרובם המכריע מיוצר)
לייצר טורבינות רוח ענקיות מבטון ופחם גם מיטיב עם הטבע?
מתחיל באמת להרגיש לי הזוי.
תודה על המידע.