5 באוקטובר 2016

קיפאון או הפסקה של 10 שנים בקיטון הקרח הארקטי


בתחילת חודש ספטמבר נרשמה, כמדי שנה, ההפשרה העונתית המרבית של הקרח הארקטי (הימי, הצפוני). היקף הקרח המינימלי השנה היה 4.139 מיליון קמ"ר. זהו היקף דומה לזה שנרשם בשנת 2007, והוא השני הכי קטן מאז תחילת המדידות הלווייניות ב 1979. השיא השלילי היה 3.387 מקמ"ר שנרשם בשנת 2012 ונגרם על ידי סופה עזה בסוף אוגוסט אותה שנה שדחפה את הקרח דרומה והמיסה אותו.
הפשרת הקרח הארקטי (יחד עם נסיגת קרחונים יבשתיים בהרים) הוא הסימן הברור והמוחשי היחידי של ההתחממות הגלובאלית ולכן כולם עוקבים אחרי זה בדריכות. מלבד זה אין שום סממנים ברורים של התחממות שאפשר לחוש בהם, ולהצביע עליהם בצורה ברורה. יש טענות כאילו "ההתחממות כבר כאן" וגלי חום או סופות או בצורות שמתרחשות נגרמות כביכול על ידי ההתחממות הגלובאלית. אבל – אין תופעות שחורגות בבירות מעבר לתנודתיות הטבעית והרגילה של האקלים, וכול הניסיונות לייחס תופעה זו או אחרת להתחממות הן בגדר דיבורים ותעמולה ואין להם בסיס ממשי. קיטון היקף הקרח הארקטי, לעומת זאת, הוא תופעה ברורה ומוחשית.
מאז תחילת המדידות הלווייניות ב1979 קטן היקף הקרח באופן ברור ומתמשך. על פי המגמה הזו יש רבים שניבאו שעוד מעט יימס כול הקרח הצפוני בקיץ, ואו-טו-טו יהיו לנו קייצים חופשיים מקרח.

אולם מסתבר שקצב הירידה בשטחי הקרח אינו אחיד. דווקא ב 10 השנים האחרונות קצב הירידה הואט, ואנו נמצאים היום באותו מקום בערך בו היינו בשנת 2007, לפני 9 שנים, כלומר ניתן לאמור שהייתה "הפסקה" (או האטה) בקצב ההפשרה של הקרח הצפוני. ההפסקה הזו מקבילה להפסקה, או האטה,  בקצב ההתחממות כפי שמשתקף המדידות הטמפרטורות העולמיות.

יש לציין שדווקא בעשר השנים האחרונות לא הייתה שום האטה בקצב פליטות הפד"ח האנושיות (שכביכול גורמות להתחממות), אלא דווקא האצה.
צריך לציין שכיסוי הקרח הימי מסביב לאנטרקטיקה (בקוטב הדרומי) אינו נמצא בירידה כמו בצפוני. שם יש דווקא עלייה קטנה בהיקף הקרח הימי בשנים האחרונות.
דבר שני שצריך לציין הוא שבהמשך חודש ספטמבר (אחרי השיא) הייתה עלייה מהירה מאד בהיקף הקרח, מהירה הרבה יותר מאשר בשנים קודמות. ב 3 לאוקטובר היגיע היקף הקרח ל 5.239 מקמ"ר, לעומת 4.575 בלבד בשנת 2007 באותו תאריך.


יעקב

אין תגובות: