22 בדצמבר 2016

נובמבר 2016, ירידת הטמפרטורות נמשכת

הנה סיכום מקיף של מדידות הטמפרטורות על ידי כל הגופים והגורמים העוסקים כבך. הסיכום הוא שבחודש נובמבר נמשכה הירידה משיא הטמפרטורות שנרשמו קודם בגלל התופעה המחזורית הטבעית של אל-ניניו. הגרף למטה, לדוגמה, מראה את המדידות של HADCRUT4  (אונ' מזרח אנגליה והמט-אופיס הבריטי).

אם נשווה את כל המדידות השונות נקבל את התמונה הבאה:


מה שמעניין הוא המגמה, מאז 1979 (שנת תחילת המדידות הלווייניות): המדידות הקרקעיות מראות מגמה של כ 1.7 מעלות למאה שנה, בעוד המדידות הלווייניות מראות מגמה של כ 1.3 מעלות למאה שנה. בשני המקרים זו לא עליה בשיעור הרה אסון, זה משהו שלא רק שאפשר לחיות אתו אלא אפילו משהו שעשוי להיות לברכה (כלומר יותר השפעות חיוביות משליליות). אני מדגיש: זה מצב, נכון להיום, תוך הסכמה כללית של כול הגופים העוסקים בדבר.

נבואות האסון האקלימי מבוססות על תחזיות לעתיד ועל מודלים אקלימיים, ולא על עובדות, או מדידות או דברים שכבר התרחשו. המודלים האקלימיים מנבאים עלייה של כ 3 מעלות למאה שנה (בממוצע בין כול המודלים ובין כול התחזיות האפשריות שלהם).

הנה אותה תמונה, החל מ 1998 במקום 1979:

כאן אנו רואים את ההבדל הגדול בין מדידות לווייניות לקרקעיות. הלווייניות מראות מגמה של רק חצי מעלה למאה שנה, הרבה פחות מהמגמה של 1.3 מעלות מאז 1979. הקרקעיות מראות אותה מגמה כמו זו שמתחילה ב 1979 – כ 1.7 מעלות למאה שנה. המודלים, לעומת זאת ניבאו לתקופה 1998-2016 עלייה של 0.21 מעלות לעשור – הרבה יותר ממה שהתרחש במציאות באותה תקופה.
בגרף שלמטה רואים השוואה בין תוצאות מודלים למדידות בפועל: 1880-2016:

אנו רואים בבירור שתחזיות המודלים הרבה יותר גבוהות מתוצאות האמת החל בערך בשנת 2000. המודלים בעצם לקחו את המגמה של 1970-2000 והמשיכו אותה קדימה, בעוד המציאות חלה התמתנות גדולה בקצב עליית הטמפרטורות בתקופה זו.

סיכום שלי: ברור שהתחממות כלשהי (בשיעור די קטן) מתרחשת. התחזיות על התחממות הרת אסון בעתיד לא מקבלות חיזוק מהמדידות עד כה. לא ברור שההתחממות האקלימית הקלה, עד כה, מהווה בעיה בכלל. די ברור לי שזריעת הפחד על אסונות נוראיים המתרחשים כבר או עלולים להתרחש בקרוב היא לא מבוססת על עובדות. (נקודה שלא נגענו בה בסקירה זו היא השאלה איזה חלק מההתחממות הקלה שהתרחשה נגרמה על ידי בני האדם ואיזה חלק על ידי תופעות מחזוריות טבעיות שאינן קשורות בבני האדם. איש אינו יודע את התשובה לשאלה זו).


יעקב

תגובה 1:

איל אמר/ה...

סליחה, אבל כל ההתעסקות הזו בטמפרטורה מחודש לחודש ואפילו משנה לשנה הוא מגוחך.
המינימום למגמה צריך להיות של עשורים, וגם זה לא ממש מייצג.
ואני כבר לא נכנס לנושא איכות המדידות הללו (או היעדרה).