22 בספטמבר 2017

מומחים מודים: תחזיות ההתחממות שגויות.

קבוצה של 10 חוקרי אקלים פרסמה מאמר מדעי בירחון "נייצ'ר גיאוסיינס" בו הם מודים שהתחזיות הקודמות של המודלים על התחממות מהירה היו שגויות, שהתחממות כדור הארץ היא קצת יותר איטית, ולכן יש "קצת יותר זמן" להילחם בהתחממות הנוראית לפני שכולנו נמות.
מאמר בוושינגטון פוסט


העולם התחמם פחות מאשר חזו המודלים, שהיו "חמים מדי" וייחסו השפעה חזקה מדי לגזי החממה (פד"ח). זה כמובן לא חידוש לספקנים, שטוענים כך כבר הרבה שנים, החידוש הוא שהמדענים שפרסמו את המאמר הזה שייכים ל"זרם המרכזי" – דהיינו לזרם החממיסטי. עכשיו גם הם מודים שהם טעו (כלומר הגזימו קצת, רק קצת) בעבר.

מיכאל גרוב, פרופסור לאקלים ואנרגיה באונ' לונדון (אחד ממחברי המאמר) מודה שתחזיותיו הקודמות היו שגויות. הוא אמר בוועידת פריס לפני שנתיים "כול הראיות של 15 השנים האחרונות מלמדות שהגבלת ההתחממות ל 1.5 מעלות היא בלתי אפשרית למעשה, ואם לא נעשה צעדים מרחיקי לכת לצמצום הפליטות עד 2020, גם עצירת ההתחממות על סף 2  מעלות תהיה בלתי אפשרית". הוא אמר לכתב הטיימס אתמול: "נכון, שיניתי דעתי, העובדות השתנו וזה גרם לי לשנות דעתי, עדיין קשה מאד להשיג את המטרות שלנו, אבל אנו במצב קצת יותר טוב מאשר חשבתי". כמובן, העובדות לא השתנו כלל, אבל טוב שגרוב שינה דעתו, ולא חשובה הסיבה. כמובן, הם כנראה הגיעו למסקנה שההפחדה המוגזמת נתפסת כחסרת שחר בעליל, ולכן, לדעתם, הפחדה יותר מתונה עשויה להועיל יותר במלחמת התעמולה שלהם...

מיילס אלן, פרופסור למערכות גיאו באוקספורד, מחבר אחר של המאמר הנוכחי, וחממיסט יודע אמר: "לא ראינו את ההאצה בהתחממות אחרי שנת 2000 כפי שחזו המודלים. לא הבחנו בזה במדידות. לא מפתיע שמודלים שנבנו על ידי אוניברסיטאות ומכוני מחקר לפני 10 שנים מתחילים להציג סטייה כולשהי ממדידות האמת." אכן לא מפתיע. אבל אם כול ה 12 מודלים (שהשתמשו בהן ב IPCC) מראים כולם סטייה באותו כיוון (כלפי מעלה) זה כן "מפתיע". [כלומר זה מלמד שהמודלים אינם אלא ניחושים מבוססי אידאולוגיה, למטרות הפחדה, שמתחפשים למדע.]

עכשיו המחברים המכובדים (10 במספר) חושבים שיש לנו עוד 20 שנה זמן שבתוכן נוכל לעצור את ההתחממות הנוראית על גבול ה 1.5 מעלה.
המט-אופיס (השרות המטאורולוגי הבריטי, מוסד מהזרם המרכזי החממיסטי) הודה בימים אלה שהייתה האטה גדולה בהתחממות בין השנים 2000-2014, אבל ההאטה הזו הסתיימה בשנתיים האחרונות. עד עכשיו החממיסטים לא הודו שיש האטה, והאשימו את הספקנים שהצביעו על ההאטה בפרסום ידיעות כוזבות.

כלומר: מדענים שטענו עד עכשיו ש"המדע סגור" science is settled – כלומר – המסקנות המפחידות בדבר התחממות נוראית הן וודאיות ולא מוטלות בספק – פתאום משנים דעתם ומסקנותיהם.
דעתי האישית (והצנועה) היא – שכול התחזיות האקלימיות (המדעיות כביכול) לא שוות כלום. אנו פשוט לא יודעים מה יהיה, האם תהיה התחממות או לא, ומה יהיה שיעורה. כול מה שאנו יכולים לדעת (עם מרווחי שגיאה גדולים) הוא מה שהתרחש עד כה. לא מה שיהיה בעתיד.

יעקב

אין תגובות: