21 בפברואר 2018

אסונות אקלימיים – הכול רגיל


שנת 2017 הייתה שנה הרת אסון מבחינת אירועי מזג האוויר, בארה"ב. התרחשו שני הוריקנים, שאחד מהם היכה בחופי ארה"ב, בטקסס, אחרי שב 12 השנים הקודמות לא היכה הוריקן בחופי ארה"ב. בקליפורניה היו שריפות יער אדירות ששרפו מאות בתים וגרמו נזקים עצומים.
כלי התקשורת התרגלו להציף אותנו בסיסמה "התחממות גלובאלית – שינויי אקלים", וטוענים שהתנהלות בני האדם (שריפת דלק פחמי) גורמת להחמרת אסונות אלו. גם השתרשה הסיסמה: "צפו לאסונות יותר גדולים ותכופים בעתיד". אין בטענות אלה שום ממש. זו סתם היסטריה המונית אופנתית. איננו יודעים מה טומן בחובו העתיד, אבל האסונות שהתרחשו אינם יוצאי דופן, הם, בס"ה – "עסקים כרגיל". תמיד היו אסונות כאלה, וכנראה תמיד יהיו, בלי קשר לבני האדם (שרק סובלים מהאסון).
כדי להעמיד את האסונות האלה בפרופורציה צריך, ראשית כול, לבחון אותם בהיבט העולמי. בעוד ארה"ב ניזוקה באופן מיוחד ב 2017, הרי בהקשר העולמי היו בעולם כולו רק כ 250 אירועי אסון, בעוד שבשנה רגילה, ממוצעת, יש 325. מספר ההרוגים, בעולם, כתוצאה מאסונות מזג אוויר היה קטן ב 1/3 מאשר בשנה ממוצעת.
באשר לטמפרטורות ב 2017 שטוענים שהייתה השנה, "שנייה או שלישית" הכי חמה – גרף רב שנתי מראה שאחרי שנרגעה העלייה שנגרמה ב 2016 על ידי תופעת אל-ניניו (תופעה טבעית ומחזורית) חזרו הטמפרטורות לרמה ה"רגילה", ולא קורה שום דבר יוצא דופן.



הוריקאנים: אם בודקים את אינדקס האנרגיה המצטברת של כול ההוריקאנים והציקלונים בעולם רואים שאינדקס זה היה ב 2017 כ 20% מתחת לממוצע הרב-שנתי.
שריפות יער: ב 2017 היו יותר מ 9000 שריפות בקליפורניה, ונשרפו כ 5.6 מיליון דונם יער. נזק עצום נגרם. אבל, אם בוחנים את השריפות לאורך זמן רואים שיש למעשה ירידה במספר השרפות. כנ"ל ברמה עולמית: מגמת ירידה בשרפות. גם בבצורת יש מגמת ירידה קלה מאז 1980.

גם אם מסתכלים על הנזק הכספי של האסונות רואים תמונה דומה: אומנם ב 2017 הנזק הכספי (כאחוז מהתל"ג) היה גבוה ביחס לכול השנים הקודמות מאז 2005, בכול זאת, התמונה הרב-שנתית מראה שיש מגמת ירידה בנזקים מאז 1990.

לסיכום: התקשורת נאחזת בכול אסון טבע כדי ללבן את להבות ההפחדה האקלימית ולצעוק בקולי קולות "התחממות גלובאלית". אלא שאסונות תמיד היו, ואין הוכחות סטטיסטיות שיש החמרה באסונות לאחרונה. מיותר לציין שגם אין שום רגליים לניסיון לקשור אותם לחטאי בני האדם (התחממות גלובאלית או שריפת דלק פחמי), מטיפים זריזים נוהגים תמיד לנסות לעשות הון מהטפה על אסונות טבע. אין בזה אמת.
יעקב


2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יעקב,

איך מיישבים את הסתירה של נתוני הטמפרטורה בגרף שהבאת אל מול הנתונים באתר של נאסא ( https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/ ) ובאתרים אחרים שהאתר של נאסא מפנה אליהם?

תודה על הבלוג המרתק והלא קונפורמיסטי.

יעקב אמר/ה...

אין הבדל בנתונים בין המקורות שאני מקשר אליהם לבין הקישור שאתה הבאת. אלו אותם נתונים.

ההבדל הוא רק איך מציירים את הגרף, מאיזה תאריך לאיזה תאריך ובאיזה קנה מידה. באתר נאס"א מציירים את הגרף בצורה הכי מפחידה שאפשר - יש להם מגמה ברורה - מעבר להצגת הנתונים להשיג אפקט של הפחדה אקלימית.

תקליק על הקישורים שהבאתי - כולם אותם מקורות נתונים.
אין פה מה ליישב, אין הבדל גדול בין 3-4 נגופים המדעיים שמחשבים טמפרטורות עולמיות. הנתונים אותו דבר. ההבדל הוא בצורת הצגתם ובפרשנות המגמתית.
זה בדיוק העיניין: להראות שבנתוני האקלים אין שום דבר מפחיד, למרות המאמץ התעמולתי הגדול של החממיסטים להפחיד כמה שיותר.