25 במאי 2018

מחקר: שינויי האקלים טרם השפיעו על ישראל.

מחקר: שינויי האקלים טרם השפיעו על ישראל. "ב-60 השנים האחרונות לא חלו שינויים ניכרים בכמויות הגשם בישראל; הסיקור התקשורתי אחראי לתחושה כי מזג האוויר הפך קיצוני."

"בעוד המודלים האקלימיים חוזים לאזורנו נבואות שחורות של שינויי אקלים, התצפיות בשטח בתחום המשקעים מצביעות על יציבות אקלימית אפרורית" - כך אומר נועם חלפון מהחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, שהשלים באחרונה עבודת מחקר המצביעה על כך שבשישים השנים האחרונות לא חלו שינויים משמעותיים בכמויות הגשמים היורדות בישראל."
"חלפון בדק במהלך השנתיים האחרונות את כל נתוני הגשם החודשיים (כמאתיים אלף נתונים) הנמצאים במאגר השירות המטאורולוגי מאז קום המדינה. בנוסף, נבדקו נתוני גשם יומיים מ-30 תחנות מטאורולוגיות ודיווחים על אירועי אקלים חריגים. הבדיקה כללה את האזור הנמצא מצפון לקו המדבר (מצפון לנגב), וכן תחנות מטאורולוגיות רבות באזור זה, על מנת לקבל תמונה אמינה של מגמת המשקעים לאורך השנים."

"על פי ממצאי המחקר, לא חל באזור שנבדק כל שינוי בכמויות הגשם. כמויות הגשם החודשיות הממוצעות לא הראו מגמת שינוי מובהקת באף אחד מחודשי השנה וחלוקת הגשם בין עונות הסתיו, החורף והאביב לא עברה גם היא כל שינוי מהותי"

"את תחושת ההקצנה באירועי מזג אוויר המקננת בציבור ניתן לתלות לפיכך במגמת גידול בסיקור התקשורתי של אירועי מזג אוויר ואירועים קיצוניים בפרט, ולא במגמת גידול בכמות האירועים הללו", מציין חלפון.

"לדבריו, (של פרופ' דני רוזנפלד מהחוג למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית) בינתיים יש להתייחס בספקנות להערכות של מודלים לגבי היקף שינויי האקלים הצפויים בישראל, אם כי יש הסכמה ששינויים כאלה עתידים להתרחש"

לגבי המשפט האחרון: "יש הסכמה ששינויים כאלה עתידים להתרחש" – על מה מבוססת הסכמה זו ? הרי לגבי המודלים "יש להתייחס בספקנות" – מה אם כן הבסיס להסכמה ? הרגשת הבטן של פרופ' דני רוזנפלד ? או אולי הדיווחים בעיתונות ? מעצבן שאנשים מדברים סתם, דיבורים שאין מאחוריהם כלום, ועוד אנשים שמתהדרים בתארים אקדמיים מפוצצים.
יעקב

תגובה 1:

תחנות מטאורולוגיות אמר/ה...

על פי מידע שמתקבל מתחנות מטארולוגיות ברחבי העולם, בכל עשר או חמש עשרה שנים הטמפרטורות עולות במעלה שלמה