25 במאי 2018

שימוש שטותי ב"שינויי אקלים".


מאמר בוואינט מספר לנו על קמפיין פרסום חדש של רשות המים למען חיסכון במים.
המאמר פותח במשפט שטותי וחסר שחר זה:
הפעם מבקשים ברשות להפוך את צריכת המים המצומצמת לאורח חיים קבוע. זאת בשל העובדה שגם ברחבי העולם חווים שינויי אקלים והדבר מחמיר את הסיכונים למחסור מתמשך במים.

דוחפים פה הכול ביחד, בייחוד את המוטו האופנתי "שינויי אקלים" וגם "גם ברחבי העולם" , וכול מיני מילים וסיסמאות חסרות שחר. נכון – בארץ היו כמה שנות בצורת... אז מה? זה נורמלי בארץ. יש שנות בצורת ויש שנים יותר שופעות.  באשר ל"עולם" – מה זה משנה מה קורה בעולם? זה לא רלוונטי לנושא צריכת המים בארץ. (נכון – גם בעולם יש היסטריה של "שינויי אקלים" חסרת שחר, ופתאום יש "מחסור במים" גם בבריטניה, בה הגשם אינו פוסק לרגע כול השנה!, ראו קטע בהמשך).

בכול אופן אין נתון שמראה על ירידה שיטתית ורב שנתית במשקעים בארץ. פשוט אין. המשקעים בארץ באותה רמה בערך מאז החלו המדידות לפני כ 100 שנה. שינויי אקלים או לא – אין בארץ ירידה במשקעים.  יש בצורת תמיד, בשנים אחדות יותר ובאחרות פחות. מה יהיה בעתיד – איש אינו יודע, למרות ריבוי המתנבאים. מה שיש בארץ זו עלייה גדולה מאד באוכלוסייה וברמת החיים – שני נתונים שגורמים לעלייה בצריכת המים. לכן – מחסור במים אולי יש, אבל קשר לסיסמה האופנתית החלולה "שינויי אקלים" אין.

"כמו כן, מבקשים ברשות המים לפעול לצמצום הביקוש וריסון הצריכה"

עוד שטות. רשות המים תפקידה לדאוג לאספקת המים ולמילוי כול הצרכים והביקושים במים. אין זה תפקידה לבכות כמה קשה לה בגלל  "שינויי האקלים".  בייחוד שרשות המים גובה מהצרכנים בישראל מחיר גבוה מאד עבור המים. אם הצרכן משלם את המחיר – על הרשות לספק את המים ולא לחפש תירוצים. אם צריך עוד מפעלי התפלה – שיקומו עוד מפעלים...

ישראל חווה רצף של חמש שנות בצורת. המחסור בצפון הוא החמור ביותר מאז החלו המדידות. מצב הנחלים ומקורות המים בשפל חסר תקדים. חסרים במקורות המים כ- 2.5 מיליארד קוב.
ישראל חוותה צריכת יתר של 2.5 מיליארד קוב מתוך אוצרות הטבע המצומצמים (במים) שקיימים בארץ – ושתמיד היו מוגבלים. מחסור המים טבעיים הוא טבעי ... ארצנו שחונה מטבעה. צריכת היתר היא מעשה ידי האדם. הפתרון: אספקה שמתואמת  לצריכה – באמצעות מפעלי התפלה – לא בכיינות ותירוצי שווא.
אנחנו נמצאים בגרעון מצטבר של 1.2 מילארד קוב בכנרת. לא היה לזה תקדים ב-100 שנות מדידה בוודאי שאנו נמצאים בגרעון בכנרת – כי אנו שאבנו את המים ממנה כדי לשפוך בשדות (לחקלאות). זה לא גרעון טבעי ולא קשור ל"שינויי אקלים".

המטרות של הקמפיין: קצת לתת פרנסה למשרדי פרסום מקורבים, קצת לעשות פרסומת עצמית לפוליטיקאים (לא אוסיף לפרסום על ידי אזכור שם...הם השיגו מטרתם על ידי פרסום תמונתם בוואינט חינם אין כסף), וקצת ללחוץ על האוצר ולהוציא ממנו עוד כסף... המטרות הרגילות ב"קמפיינים" של משרדים ממשלתיים.

יעקב

אין תגובות: