13 באוקטובר 2018

דוח הפחדה חדש.


האו"מ, באמצעות ה IPCC  פרסם דו"ח חדש בנושא האקלים.  הדוח נכתב על ידי עשרות מחברים בעקבות הסכם פאריס משנת 2015, בו הסכימו כול אומות העולם להשתדל למנוע התחממות מעבר ל 1.5 מעלות. הדו"ח עושה מה שביקשו ממנו, והכותרת של מעריב מבטאת זאת היטב "בדרך לאסון – דוח האו"מ מזהיר מפני ההתחממות הגלובאלית". הדו"ח נועד להגביר ההפחדה לקראת וועידת האקלים בדצמבר, בפולין.

כותרות בניו יורק טיימס, מעריב וערוץ 10.

ראשית עוסק הדו"ח בשאלה ה"חשובה" מתי יקרה המאורע? ובכן – מתוך הנחה שעד עתה כבר התרחשה התחממות בשיעור של כ 1 מעלה מעל לרמה ה"טרום תעשייתית" (כלומר מעל 1900), חסרה כעת חצי מעלה בלבד, וזה, הם אומרים יקרה בין 2030 ל 2052... אולי... לפי חשבוני – על פי קצב ההתחממות האמיתי של 40 השנים האחרונות (להבדיל מזעקות היסטריה של תעמלנים), שהיה כ 1.13 מעלה למאה שנה, נגיע לחצי מעלה נוספת רק בסביבות 2060. אבל לחממיסטים יש את המודלים המפחידים שלהם, שכבר הוכחו כ"חמים" מדי עד כה, וזה מה שקובע לדעתם, בתחזיותיהם, ולא מה שאכן מתרחש במציאות. הם משתמשים באותם מודלים ישנים מלפני 10-15 שנה, אין שום מדע חדש בתחזיותיהם.

ומה יקרה אם תתרחש אותה התחממות נוראית של חצי מעלה נוספת, מעל למעלה שכבר הייתה? סוף העולם! גלי חום, שיטפונות, סערות, עליית פני הים, מות האלמוגים, הכחדת מינים, הרס החקלאות. "המדע אומר זאת"! – בפי האו"מ - איך אפשר להתווכח? כבר הייתה, כאמור עלייה של מעלה אחת עד היום. האם הגיע סוף העולם? עדיין לא. אנשים עוד איכשהו חיים, וגם משגשגים, ייצור המזון בעלייה חסרת תקדים, הרעב בירידה, רמת החיים שוברת שיאים, הכול טוב בינתיים. אבל... עוד תראו... עוד חצי מעלה וסוף העולם באמת יגיע. בגלל האקלים! בגלל חצי המעלה הזאת. ראו הוזהרתם! על ידי האו"מ והמדע!

בסדר, הבנו, ומה צריך לעשות כדי להציל את כדור הארץ והמין האנושי מאותה חצי מעלה נוראית? האם זה אפשרי בכלל? ובכן – אל פחד. אם באמת, באמת נתאמץ נוכל למנוע את האסון. אבל זה מחייב... נכון... ניחשתם "שינוי מוחלט באורח החיים" שלנו. מהפכה חסרת תקדים וענקית בממדיה בייצור האנרגיה, השקעות ענק –כ 1 טריליארד דולר לשנה, כול שנה, עד 2050 לפחות.   (לא מיליארד – טריליארד!). זה דורש שינוי עצום, בו זמנית, בטכנולוגיה, כלכלה וחברה בקנה מידה שמעולם עדיין לא התרחש... זה דורש השקעת כול משאבי האנושות רק במטרה קדושה זו של המלחמה באקלים. ובקיצור – זה לא יתרחש.

עד כה השקיע, העולם כולו, כ 1/3 טריליארד דולר בשנה (ב 10 השנים האחרונות) על "אנרגיה ירוקה" (תחנות רוח ולוחות שמש). ההישג בהפחתת פליטות? אפס. הפליטות רק עלו. אבל... אומרים חכמי האו"מ, אם יגדילו פי 4 את ההשקעה הפליטות יחלו לרדת, ולא סתם לרדת אלא ממש יפלו באופן פתאומי לאפס – שזה מה שנדרש "כדי למנוע התחממות של חצי מעלה".

כמו כול דוחות האו"מ, גם הדוח הזה בלתי מציאותי עד כדי חוסר שפיות. מדהים עד כמה אנשים מוכנים לכתוב כול שטות תמורת כסף (משכורת) בלי קשר לשכל הישר או ראיית המציאות. אין בידינו כעת את האמצעים הטכנולוגיים לייצור האנרגיה הדרושה תוך הקטנה משמעותית של הפליטות. לא חשוב כמה טריליארדים יוציאו, וכמה תחנות רוח ולוחות שמש יתקינו – הפליטות לא תקטנה. זה בלתי אפשרי – טכנולוגית ופיסית, כעת. אבל... החשש הברור הוא שבזבוז כול הכסף האדיר שהאו"מ ממליץ עליו יעשה הרבה יותר נזק מאותה התחממות מסכנה של חצי מעלה שהבזבוז במילא לא ימנע.

אבל... האו"מ – וה"מדענים" החממיסטים – האמת והמציאות מעולם לא היוו נר לרגליהם. הפחדה היסטרית מבוססת תחושת בטן ואידיאולוגיה זה כול מה שיש בדו"ח זה, בדומה לשאר הדוחות של האו"מ-שמום. 

יעקב 





תגובה 1:

אבנר חיפושי נפט אמר/ה...

יש בדוחות האלו דחיפות לזרז את השינוי לדרכי חיים ושימוש משאבים בר קיימא. המעבר הזה לוקח זמן ואפשר לראות יותר ויותר מדינות מפותחות שעוברות לשימוש באנרגיה נקייה ויישום טכנולוגיות ירוקות. יחד עם זאת בעולם המתפתח ישנו שימוש עצום בטכנולוגיות ישנות ומזהמות, והתירוץ שלהם הוא שהמדינות המפותחות התפתחו בדיוק באותו סוג של שימוש לא אחראי במשאבים וזיהום הסביבה. על כן, ישנו קונפליקט בין העולם השלישי לעולם הראשון.