13 בפברואר 2019

העולם מתקרר

השבוע התפרסם הסיכום השנתי של טמפרטורות שנת 2018. הטמפרטורות העולמיות ירדו ב 3 השנים האחרונות, למרות העלייה המתמשכת בריכוז הפד"ח באטמוספרה. כמובן, הכותרת "העולם מתקרר" היא פרובוקטיבית, כי למרות שהייתה התקררות כלשהי ב 3 השנים האחרונות, אין פירוש הדבר שהמגמה הרב שנתית היא של התקררות. תנודות קטנות בין שנה לשנה אינן מצביעות על מגמה רב שנתית. אבל – עובדה – ב 3 השנים האחרונות הייתה התקררות קלה לעומת שנת השיא – 2015-16.




זאת כמובן לא הכותרת שתמצאו בעיתונות או בהודעות לעיתונות של מכוני המחקר האקלימיים. הכותרות שם הן: 2018 השנה הרביעית הכי חמה מאז תחילת המדידות ב 1850.
הכותרות נבחרות, כמובן, לצורכי תעמולה – או – אם תרצו "העברת המסר". העולם נמצא תחת גל של אופנה היסטרית או היסטריה אופנתית, כשכולם (כולם!!) מסכימים שמצווה גדולה היא להפחיד את הציבור הנבער כמה שיותר בנושא האקלים ולפרסם חדשות לבקרים נבואות יותר שחורות על האסונות האקלימיים הצפויים. ההיסטריה מקיפה את המדענים והעיתונאים כאחד...
מה האמת? קשה לדעת. דבר אחד ברור – מה שמתפרסם זו תעמולה, לא מדע ולא עובדות.
הנכון הוא (ניחוש שלי...) שיש כנראה התחממות קלה, מאז 1850, כלומר מאז סיום תקופת הקרח הקטנה. קשה מאד למדוד את הטמפרטורה העולמית כול כך הרבה שנים אחורה בדיוקים של עשיריות מעלה. הדבר פשוט לא אפשרי, ומה שאי אפשר לדעת – אי אפשר לדעת... לא נכון לטעון שאנו כן יודעים. כול סדרות הטמפרטורה שמתפרסמים מכילים בלי סוף מניפולציות ו"הינדוס מספרים" – כולם במגמה אחת: להראות כמה שיותר התחממות ולהפחיד כמה שיותר.
אם ניקח את מדידות הלוויין מאז 1979 – רואים מגמת התחממות של 0.13 מעלות לעשור או 1.3 מעלות למאה שנה... זה נראה לי הדבר הכי אמין וסביר שקיים, יותר אמין משאר המכונים שהאידאולוגיה החממיסטית שלהם בולטת לעין.

מה שראינו בשנים האחרונות הייתה התופעה של אל-ניניו – התחממות מי האוקיינוס השקט בשנים 2015-16. לכן השנים האלו היו חמות במיוחד, ומאז יש שלוש שנים של התקררות קלה – דהיינו – חזרה לטמפרטורות "נורמליות". האל-ניניו הוא תופעה מחזורית וטבעית – לא קשורה להתחממות הגלובאלית. הקפיצה החריגה לכאורה בהתחממות בשנים 2015-16 היא תוצאה של אל-ניניו ואינה מלמדת על המגמה הרב שנתית. המגמה הזו, ככול שניתן לאמור היא כמו בסט הנתונים של UAH (הלוויין) כלומר – כ 1.3 מעלות למאה שנה....
מלחמת הכותרות מזכירה לי בדיחה מימי המלחמה הקרה. אז, הכותרות והסיפורים בתקשורת בברית המועצות הכריזו כול הזמן, בכותרות שמנות, כמה שהחיים טובים בברה"מ וכמה שהיא מתקדמת בכול התחומים. כולם ידעו (בייחוד האנשים שחיו בברה"מ) שהכול שקר. אבל, זאת הייתה השיטה הקומוניסטית – "משפצים" את המציאות באמצעות תעמולת שקר בכול הערוצים. הבדיחה מספרת שפעם הייתה תחרות הוקי קרח בין ברה"מ וארה"ב. האמריקאים ניצחו. הכותרות בברה"מ אמרו: "תחרות בינלאומית גדולה! ברה"מ הגיעה למקום שני. ארה"ב למקום לפני אחרון!"
זה מה שקורה עם הכותרות בנושאי האקלים: מצווה להפחיד, ולא חשובה האמת... כלומר – מכופפים את הכותרת לכיוון ה"נכון" מבחינה אידאולוגית...

יעקב

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יעקב, כיצד יכול להיות דיסוננס כל כך גדול בין העובדות לבין הפרסומים?
איך אתה מסביר זאת?
הכל קשור לכסף? למשרות? לתקציבי מחקר למכונים מעסיקי אוכלי חינם?...

ושאלה נוספת - אם אני מבין נכון, אתה סומך אך ורק על הנתונים שנמדדים החל מ- 1979 על ידי אותו לוויין אקלימי מדובר?
לפני כן, מבחינתך, הנתונים הם לא אמינים ואינם מדוייקים ולא ניתן להסתמך עליהם?
זו טענתך?