12 ביוני 2019

פתרונות מארץ הפלאות.

מסיבת תה מטורפת, איורו של ג'ון טניאל (ויקיפדיה)

"בעיצומו של ירי הרקטות לעבר ישראל [בתחילת מאי], פורסם כי שר האנרגיה הורה על הפסקת הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר אל טרמינל קליטת הגז באשדוד, זאת "משיקולים ביטחוניים". החשש היה שפגיעת רקטה באסדה שמכילה גז עלולה לגרום להרס נרחב לאסדה. בנוסף, הוכרז על מצב חירום במשק לשבוע, על מנת לאפשר שימוש חלופי בגז נוזלי (LNG) ובסולר מזהם לצרכי רשת החשמל והמפעלים בארץ."
"רשת החשמל והאנרגיה של ישראל במצבה הנוכחי תלויה במספר מצומצם של אסדות גז טבעי וצינורות לאספקת גז (כיום אסדה אחת וצינור אחד - ובעתיד שתי אסדות ושני צינורות). בהמשך, מיוצר חשמל בכ-30 תחנות כוח ברחבי הארץ. תחנת הכוח אורות רבין, למשל, אחראית לייצור של 15-20 אחוז מהחשמל בישראל. לכן, פגיעה קריטית בחיבור תחנה זו לרשת החשמל עשויה לשתק את משק החשמל."

כל זה נכון... מזל שיש לנו את ד"ר מדר להאיר עינינו. [הערת אגב: מזל שתחנות הכוח הפחמיות שלנו עדיין קיימות ופעילות ומספקות חשמל כאשר יש בעיות עם הגז...]. ומה הפתרון?
"מה הפתרון לבעיית הריכוזיות של משק האנרגיה? לבזר. כבר היום ניתן להתחיל להקים מערך אספקת חשמל ואנרגיה זול, סביבתי, יציב, ובעל חוסן אנרגטי, שיהיה מבוסס ברובו על תאים פוטו-וולטאיים (פאנלים סולאריים)"
כל בית יצויד במערכת לוחות שמש ובטריות ויספק לעצמו את החשמל, והנה יש לנו מערכת מבוזרת שאינה תלויה באספקה מרכזית מחברת החשמל ונוכל לסגור את תחנות הכוח המזהמות והשנואות טוען מדר. מה רע? הרע הוא שהפתרון הזה קיים בחלום, במדע בדיוני, לא במציאות. כמו שאמרו חכמים: אוטופיה אינה אופציה. הפתרון המוצע אינו עובד ואינו יכול לעבוד. כדי להיווכח צריך לעשות חשבון פשוט ולחבר כמה מספרים, אבל ד"ר מדר, בעל שני תארי דוקטור ושני פוסט-דוקטורטים אינו מסוגל להתייחס לכמויות ונתפס לחלומות שווא.

כדי לספק חשמל לצרכן ביתי ממוצע צריך כ 30 לוחות שמש בשטח 45 מ"ר. כדי לספק מספיק חשמל כדי לצבור עבור שעות החושך צריך אולי פי שניים או שלוש מזה. לכמה בתים יש שטח גג דרומי של 45 מ"ר (או 90 מ"ר)? לא טרחתי לבדוק, אבל בטח לא יותר מ 25% מתושבי הארץ גרים בצמודי-קרקע.  ומה אחרי שקיעת השמש? קיימים מצברים אומר מדר.  טוענים ביום והם יכולים לספק קצת חשמל (במחיר גבוה) – שיספיק להפעלת כמה מנורות ואולי מקרר ומחשב במשך שעות מעטות. אבל – אנו רוצים להפעיל מזגן, מייבש כביסה, קומקום חשמלי, מכונת כביסה, תנור אפיה, דוד חימום מים.... לכל אלה אין המצברים מספיקים כי כמות החשמל שהם צוברים היא קטנה (למרות מחירם הגבוה). ומה אם יש יום מעונן? או יומיים מעוננים רצופים, בהם אין לוחות השמש מפיקים כלום ולא טוענים מצברים? ומה עם התעשייה, והמסחר, ובתי החולים, והתחבורה (רמזורים רכבות חשמליות) – אלה צרכנים של כמויות גדולות של חשמל - כיצד "יבוזרו" אלה?

" להקים מערך אספקת חשמל ואנרגיה זול, סביבתי, יציב, ובעל חוסן אנרגטי " – שימו לב: המערך הדמיוני המוצע הוא לא רק זול ונקי (סביבתי) הוא גם "חוסן אנרגטי" – כלומר 20% מהזמן (הזמן שהשמש מפיקה חשמל). בקיצור: ד"ר מדר הוא דוגמה למדען ואדם מלומד שאין לו חשיבה כמותית, ואינו מסוגל לחשב גדלים, ואין לו מושג מה הוא מדבר ומציע פתרונות ברמה של ספרי אגדות. אדם רגיל מבחין בין מציאות ואגדה, אתה צריך להיות סופר-מלומד כדי לבלבל ביניהם. היה נהדר אם כול אחד הייתה לו קופסה קטנה בבוידם (מבוזרת) כמו מנורת אלאדין, שמפיקה את כול החשמל שצריך... כול ילד קרא וחולם על זה.

אבל, המלומדים לא נחים על זרי הדפנה, הם צריכים להטיף להדיוטות. למה אנו, עמך, הטיפשים לא חשבנו על הפתרון הפשוט והנהדר והמבוזר שצץ במוחו המלומד של ד"ר מדר?

ד"ר מדר, אל נא תראה בזה מתקפה אישית, אינני מכירך ואיני מתכוון ספציפית אליך אלא – באופן כללי יותר, גנרי, ל"מטיפים ירוקים" (מקצוע מאד פופולארי וצפוף)  שמנפחים את השכל עם הצעות חסרות שחר מעולם הדמיון.

יעקב 



5 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה לאל יש המון תקציבים ליועצים מדעיים, יועצים לא מדעיים, סביבתנים ומה לא...
צריך למצוא עבודות ומשרות (עדיפות לממשלתיות או פסאודו-ממשלתיות) לכל עודף הדוקטורים שהאקדמיה הישראלית זורקת לשוק.
הייתי רוצה לחשוב שד"ר מדר יקרא את הפוסט שלך ויגיב עניינית, אבל הוא בטח יסבך עם אותיות ומספרים.

אשר פט אמר/ה...

חסרי אמונה שכמוכם! האם אתם לא רואים כמה קל וזול להתקין תאים פוטוולטאיים ובטריה-שתיים ולהוכיח את זה בניתוק קל ומהיר מרשת החשמל הניזונה מדלקי-מאובנים, כמו שמראה לנו ד"ר מדר ונותן דוגמה אישית?! מה לא? לא? אהה, אז, אז…

Anochi אמר/ה...

על פי השורה הבאה בתיאור קורות החיים של ד"ר מדר, עולה כי הוא איש יקר ביותר (למשלם המיסים הישראלי).
"... אחת מהמלצותיו בדוח זה אושרה בממשלה באוקטובר 2014, והביאה לתוספת של 50% מכסות חשמל לתחום הפקת חשמל הפוטו-וולטאי (אנרגיית שמש). זאת לאחר שכבר ב-2012 אזלו המכסות לאנרגיה מתחדשת זו."

יעקב אמר/ה...

אנו צריכים לחפש חוקר פרטי שיחקור שמא ד"ר מדר משמש יועץ בשכר של חברות פאנלים סולאריים ובטריות שאת סחורתם הוא מקדם בתפקידיו כיועץ למשרד איכות הסביבה.
הוא כמובן עושה הכול מה שהוא עושה רק מתוך אמונה גדולה ורק מתוך רצון עמוק להציל את האנושות...

יעקב אמר/ה...

דרך אגב: מאמרו של ד"ר מדר התפרסם הוואינט. וואינט (וידיעות אחרונות) הם כלי תקשורת שכול מה שמתפרסם בו הוא תעמולה מסחרית. מעולם לא התפרסם בכלי תקשורת זה מאמר אחד שלא מקדם את האינטרסים הכלכליים של בעל החברה. ככה זה במדורי הביקורת הספרותית (שמקדמים ספרים בהוצאה לאור שלהם) או במדורי הפנאי והתיירות (שמקדמים נסיעות בחברות תיירות בבעלות הקבוצה), או במדורי התרבות שמקדמים את האמרגנות.
שום דבר, שום מילה בעיתון זה חפה מהאינטרס של קידום מכירות של החברות שבשליטת בעל העיתון ומקורביו. אין בכך כול פסול, אבל צריך להיות מודע לזה ולא להאמין שהם מפרסמים מאמרים תמימים למטרת הפצת מידע אובייקטיבי בציבור.
אינני יודע מה בדיוק האינטרסים של בעלי ידיעות אחרונות בחברות האנרגיה הירוקה והבטריות. אני בכול זאת חושד.... לא מאמין שמתפרסם מאמר סתם ככה, ללא מטרה מסחרית...