29 ביוני 2019

עליית גובה פני הים – הפחדת שקר.



עליית גובה פני הים הוא הנבואה הנוראית ביותר בה משתמשים מפיצי הבהלה האקלימית כדי להפחיד אותנו. ערי החוף יוצפו! עלייה של עד 4 מ' בגובה פני הים! ניו יורק, בוסטון, מיאמי ושנחאי יוצפו! חצי האנושות (הגרים סמוך לחופים) יהפכו לפליטים! כול זה – עד 2100, ובגלל פליטות הפד"ח של האנושות. (נתון: רק 11% מהאנשים בעולם חיים היום על חוף הים, בגובה פחות מ 10 מ' מעל פני הים...).
הבה נבחן את עליית פני הים וממשית ומה התחזיות לעתיד.


ראשית – העובדות לגבי העלייה בעבר: גובה פני הים החלו לעלות בערך בשנת 1850, עם תום "עידן הקרח הקטן", הדבר נמדד ונרשם באמצעות עמודי מדידה שמותקנים בנמלים רבים. שיעור עליית פני הים עד כה – כ 17-20 ס"מ (7-8 אינטש). נאמר לשם פשטות: 20 ס"מ למאה שנה או 2 מ"מ לשנה. והעלייה החלה בערך ב 1850, כמאה שנה לפני שפליטות הפד"ח האנושיות היו קיימות. מקובל להניח שריכוזי הפד"ח עד 1950 לא עלו עדיין מספיק כדי להשפיע על האקלים.

מה קצב עליית פני הים היום – אחרי שההתחממות הגלובאלית הנוראית, מעשה ידי האדם (בגלל פליטות פד"ח) "כבר כאן!" ? ובכן: העלייה כפי שנמדדה על ידי לוויינים, מ 1993 עד 2014 – היא בקצב 2.6-2.9 מ"מ לשנה או – בעגול – פחות מ 3 מ"מ לשנה או 30 ס"מ ל 100 שנה בערך (עד 2100), לא שונה בהרבה מאשר מה שהיה ב 150 השנים האחרונות. גם זה לא בטוח, כי המדידות לפי עמודי המדידה בנמלים עדיין מראים רק קצב של 2 מ"מ לשנה, גם היום.

ה IPCC מנבא עליית פני הים במאה ה 21 (עד 2100) בשיעור 26-82 ס"מ, 26 ס"מ על פי הקצב הנוכחי, אבל אם ההתחממות הגלובאלית תואץ – אז – עד 82 ס"מ. הדבר תלוי בגורמים רבים – ביניהם: ריבוי האוכלוסייה (כמה אנשים יחיו בשנת 2100), רמת החיים, רמת פליטות הפד"ח (CO2), ורמת עליית הטמפרטורות. לגבי רמת הטמפרטורות – התחזית של ה IPCC  מכסה מרווח נרחב: בין 1.5 מעלות ל 4.5. לכן מרווח דומה יש בתחזית עליית פני הים... ה IPCC  כותב שיש לו "בטחון גבוה – מעל 66% סיכויים" – שאלה גבולות העלייה הצפויים (לא יותר מ 82 ס"מ עד 2100).

מאז 2013 (שנת פרסום הדו"ח של ה IPCC) צצו מדענים אחדים שטוענים שההפחדה אינה חזקה מספיק, שה IPCC  לא לקח בחשבון אפשרויות של הפשרת קרח מהירה ופתאומית בגרינלנד ובאנטרקטיקה, ולכן עליית פני הים העתידית עלולה להיות הרבה יותר גבוהה. הם עשו כול מיני מודלים ממוחשבים להפשרת הקרח, וטוענים לעליית פני הים עלולה להיות אפילו עד 2.5 מ' עד 2100 (עלייה יותר גבוהה בהמשך עד שנת 2500). מחקרים אלה הם בגדר השערות – ואינם מבוססים או משכנעים. מיד התפרסמו מחקרים נגדיים שטוענים שההפשרה המואצת של הקרח אינה יכולה להוסיף יותר מ 30-40 ס"מ לעליית פני הים עד 2100.
עליית פני הים, בכול מקרה, אינה אחידה לאורך השנים, אלא מחזורית. למשל בשנים 1910-1950 הייתה עלייה בקצב דומה להיום (כ 3 מ"מ לשנה) – למרות שאז עוד לא היו גזי חממה אנושיים באטמוספרה בכמות משפיעה. עליית פני הים מושפעת לא רק משינויי האקלים הנגרמים על ידי הפד"ח אלא גם משינויי אקלים טבעיים ומחזוריים, בדיוק כמו עליית הטמפרטורות בכלל. החממיסטים מתעלמים מהשינויים הטבעיים המחזוריים (עליהם אין לבני אדם שום השפעה) ונוהגים לייחס כול שינוי לפליטות של האנושות.
ניסוח השאלה השתנה גם הוא. עד כה שאלו: מה העלייה הצפויה, שאנו יכולים לחזות בהסתברות גבוהה ובביטחון יחסי? כעת שואלים את השאלה אחרת: מהי העלייה המקסימלית האפשרית (worst case), המקסימלית שאנו לא יכולים לשלול? קשה לשלול דברים שלא קיימים, קשה להוכיח שלילה. לך תוכיח שאין לך אחות... גם בעלי התחזיות הקיצוניות, המדברים על "אפשרות" של עלייה עד 2.5 מ' עד 2100 אינם טוענים שזה מה שצפוי בהסתברות גבוהה, הם רק אומרים שזה נמצא בתוך "הזנב השמן" של עקומת ההסתברות, כלומר שיש אולי סיכוי של 1-5% לעלייה קיצונית כזו, כשההסתברות המרבית (40-50%) עדיין מדברת על עלייה בכמה עשרות ס"מ – נניח 40-60 ס"מ עד 2100.

A review of recent GMSL rise projections shows that, across methodologies and emission scenarios, median values of future sea-level range from 0.2–0.3 m (2050), 0.4–1.5 m (2100), 0.6–4.1 m (2150), and 1.0–11.69 m (2300), with 95th percentile projections for RCP8.5 (a high-emission scenario) reaching as high as 2.4 m in 2100, and 15.5 m in 2300.
הסיכום הזה של מחקרים שהתפרסמו מדבר על עלייה מקסימלית אפשרית, עם הסתברות של 5%, בשיעור 2.4 מ' ב 2100 .  והנה מחקרים אחרים שאומרים שההערכות שלמעלה מוגזמות ביותר:
The papers together suggest a likely contribution of around 15cm from melting Antarctic ice by the end of this century, with a 5% likelihood that it will exceed 39cm under a high-emissions scenario.
ד"ר ג'ודי קורי מסכמת ששיעור העלייה הצפוי עד 2100 הוא בין 0.2 לבין 1.6 מ', כשמעבר לזה הסימוכין וההסתברויות אפסיות, וגם הערך של 1.6 מ' הסתברותו נמוכה מאד, כשהמרווח הסביר הוא 0.2-0.8 מ'.
אנו לא מסוגלים לחזות את העתיד. גם המדע לא. הנעלמים רבים מדי, הטענות שאנו יכולים להגיד מה יהיה גובה פני הים ב 2100 (שלא לדבר על עתיד רחוק יותר) היא טענת שווא. כול המדענים מעלים השערות. ההשערות לא מוכחות ולא מבוססות. לכול השערה יש השערה נגדית הסותרת אותה. כול דבר אפשרי, לכאורה. המדענים החממיסטים משתמשים בהשערות מוגזמות כדי לנסות להפחיד כמה שיותר. הם מרגישים שחובה להפחיד. ההפחדה גם יוצרת עבורם הרגשה של חשיבות אישית. כול המרבה להפחיד מושך יותר תשומת לב, ומקבל יותר תקציבי מחקר.
הסיכום שלי: לא קורה שום דבר חריג או מפחיד בתחום עליית פני הים. עליות וירידות בגובה פני הים התרחשו לאורך כול ההיסטוריה של כדור הארץ. העלייה הקלה המתרחשת כעת אינה חריגה, אינה מפחידה, אינה מסוכנת, ואינה נגרמת כולה על ידי בני האדם, כלומר – אין בידי בני אדם יכולת למנוע אותה. הנבואות על אסונות עתידיים הן מוגזמות ביותר ובלתי מבוססות. התשתיות האנושיות  הסמוכות לים – כמו מבנים, תחנות כוח, כבישים, קווי חשמל או מים – מתחדשות במילא בערך כול 50 שנה – שום דבר שאנו בונים אינו עומד לנצח. אם פני הים ימשיכו לעלות יהיה לנו מספיק זמן כדי לחדש תשתיות הסמוכות לים, במהלכים נורמליים וטבעיים (לא אירועי חרום). התשתיות החדשות שבמילא ייבנו, ייבנו קצת יותר רחוק מהים וקצת יותר גבוה. ייבנו גם חומות וסוללות להגנת מתקנים מפני גלי ים וסופות. אין בעיה, הדבר נעשה כבר בעבר... אנו מנוסים, אנו מסוגלים להסתגל.
הסכנה הגדולה אינה באה מכיוון שינויי האקלים או גובה הים, אלא מאלה המנסים לזרוע פחד והיסטריה באמצעות הפחדה אקלימית חסרת שחר. הסכנה הגדולה היא מצד אלה המנסים להרוס את תשתיות האנרגיה שעליהן מבוסס הקיום האנושי המודרני. התשתית האנרגטית-טכנולוגית של הקיום האנושי היא מעשה (מפואר) של ידי האדם, והאדם מסוגל, בקלות, להרוס ולהחריב אותה. את האקלים אין האדם מסוגל לשנות, אבל את הציוויליזציה הוא בהחלט מסוגל להחריב, זה קרה כבר, בעבר, וההיסטריה האקלימית טומנת בחובה סכנות גדולות להרס תשתיות הציוויליזציה אנושית.
יעקב





4 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מעניין מאוד.
מודה לך מאוד על המידע ועל הזווית השונה לראות את פני הדברים.
ההפחדות אכן עושות את שלהן, והן אפקטיביות ויעילות מאוד כפי שנראה. עובדה היא שהכותרות זועקות, האנשים מבוהלים, דואגים ומודאגים, מהלכים קורים, תקציבי מחקר מוענקים לרוב והסובסידיות הממשלתיות לכל משרות החממיסטים למינהן פורחות כמו סחלבים בקו המשווה.

מאוד חסרים לי פוסטים שלך שהם יותר פרי כתיבתך, ופחות כאלו שהם תגובות לטמקא ולשלל המפחידנים למיניהם.
תוכן שהוא שלך.
יש איזשהוא פוסט סיכום שכתבת על הטענות העיקריות המועלות על ידי "החממיטסיים" והעובדות שסותרות את טענותיהן?

תודה רבה לך על הכל ובעיקר על האפשרות לראות דברים אחרת!

יוני דובי אמר/ה...

הי "ביולוג ירושלמי",
הבלוג הירוק לא לבד (למרות שהוא הרבה זמן היה לבד בחזיתף ועל כך שאפו!), יש הרבה ברחבי הרשת שמנסים (בהצלחה גדולה יותר או פחות) להילחם בהפחדות ובפסאודו-מדע שפושה במחוזותינו. מוזמן לעקוב גם אחרי הפוסטים שלי בפייסבוק, yonatan dubi.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

יוני יקר,
תודה רבה על ההצעה הנדיבה. מעריך אותה, ובכנות.
אין לי FB ולא שום רשת חברתית אחרת, גם לא תהיה.
אמשיך לעקוב אחרי בלוגים :-)

יעקב אמר/ה...

תודה על מילות העידוד. אמשיך לעשות מה שאוכל.