19 באוגוסט 2019

צנזורה עצמית ירוקה

  
ידיעות אחרונות דיווח על חילופי דברים שהתפתחו בין משרד האנרגיה למשרד להגנת הסביבה.
על פי הדיווח של אילנה קוריאל, סמנכ"ליות של המשרד להגנת הסביבה שולי נזר (סמנכ"לית בכירה תעשיות ורישוי עסקים) וגלית כהן (תכנון ומדיניות) טענו במכתב שנשלח למנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי מציינות השתיים כי "שריפת דלקים (פוסיליים) אלו פולטת גזי חממה ובכך פוגעת במאבק הגלובלי נגד שינויי אקלים" ודרשו כי המשרד ישנה את מדיניותו למדיניות המבוססת על (חלומות באספמיה) של התבססות על אנרגיה מתחדשת.

יוסי וירצבורגר, מנהל מנהל אוצרות טבע והממונה על ענייני נפט במשרד האנרגיה, השיב לסמנכ"ליות המשרד להגנת הסביבה: "לשימוש במוצרי דלק השפעה חיובית גדולה מאוד על הכלכלה בישראל. למען הסר ספק המשק הישראלי מבוסס על מוצרי האנרגיה הפוסיליים, וכלל התעשייה ואפילו תעשיית ההיי טק הישראלית, כמו גם סחר החוץ ומקורות הכנסה של מדינת ישראל, כולם מבוססים גם על מוצרי דלק. נכון הדבר כי למוצרים אלו ישנה גם השפעה שולית שלילית, אותה עמל משרד האנרגיה למזער".

הכותרת הראשונה שנבחרה לכתבה התבססה על תשובתו המדויקת והעובדתית של וירצבורגר.


אולם מסתבר שהתגובות באתר העיתון ובטוויטר גרמו לעורכי הדף להפעיל צנזורה עצמית ו"ליישר קו". במקום כותרת עובדתית ואינפורמטיבית הוחלפה הכותרת לכותרת הצהרתית ומנותקת מהמציאות המתבססת על הקריאה של הסמנכ"ליות במשרד להגנת הסביבה.



בפועל למרות השקעות גדולות ומיותרות בשדות ענק של אנרגיה מתחדשת אין בכוחה של זאת לספק את צרכי האנרגיה של ישראל, או כל מדינה מודרנית אחרת לצורך העניין. הרכיבה על גל התביעות המוסרניות המנותק מעובדות המציאות והפיכת העיתון לשופרן לא עושה לאזרחי ישראל שירות טוב, שכן במצב הנוכחי חסימת פיתוח משאבים פוסיליים אינה אפשרית מבלי לפגוע פגיעה אנושה באיכות החיים שלנו.

דוגמא לתגובה בטוויטר:


אין תגובות: