15 באוקטובר 2019

הפלסטיק באוקיינוס – מסין

ריכוזי פסולת באוקיינוס 


כתבנו בפוסט קודם על הזיהום העולמי בשאריות פלסטיק. הזיהום הזה ממשי ובעייתי. לא נחמד להסתובב בעולם שכולו מזוהם בשאריות פלסטיק. מכאן קפץ המטיף הלאומי ומציע לאסור שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק בישראל. קריאה זו מועתקת, ללא שינוי ומחשבה, מהקריאות האופנתיות של פעילים ירוקים מחו"ל. בארץ כול הזמן מדקלמים כמו תוכים (בלי הבנה ושיקול דעת) את הסיסמאות האבסורדיות שמעתיקים מהעיתונות ומהתנועות בחו"ל.

עכשיו מתפרסם מחקר או בדיקה, המוצא שכ 73% מזיהום הפלסטיק באוקיינוסים נובע מהשלכת זבל ללא טיפול ובקרה מאניות סיניות המפליגות בימים. רק חלק קטן יחסית מהפסולת מגיעה מזבל שמשליכים בארצות מפגרות לנהרות הזורמים (ומשם לים).

אני קורא למטיף הלאומי הירוק להטיף לסינים לטפל בצורה נכונה וטובה בפסולת שלהם שהם משליכים לים. הסינים לא מקיימים אמנה בינלאומית לטיפול בפסולת מאניות.
באשר לישראל – הפסולת הפלסטית מטופלת כיאות במטמנות מבוקרות ואינה מגיעה לים. לכן אין שום סיבה להתעלל בתושבי ישראל ולאסור עליהם שימוש בכלי פלסטיק נוחים ויעילים. אבל מטיפים ירוקים אוהבים להטיף, וממהרים להציע לאסור כול דבר... כלומר – להתעלל באנשים.

יעקב

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

בגרף היפה שבכתבה רואים עד כמה ארצות אחדות מטפלות "נכון" (כלומר באופן אופנתי) בזבל שלהם וממחזרות חלק גדול ממנו. מיחזור היא השיטה האופנתית והתקינה פוליטית. שימו לב לקטעים הירוקים בגרף.

שקר.

חלק גדול מה"מיחזור" אינו מיחזור של ממש - הארצות העשירות שולחות את הזבל שלהן לסין (עד לאחרונה) או לאינדונזיה או וויטנאם (או ארצות ענית אחריות, גם באפריקה) כדי שה"מיחזור" יתבצע שם, בארצות העניות, כי שם יותר זול. והארצות העניות לוקחות את הכסף והזבל מהעשירים, שומרים את הכסף ואת הזבל "ממחזרים" ישר לים. (כלומר משליכים את הזבל הגולמי לים).

העיקר שהארצות העשירות יוכלו לדווח על "מיחזור".

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

או קיי...
ועדיין זה לא אומר שלא צריך להיות אינטרס מובהק ללעודד את הציבור לצרוך פחות כלים חד-פעמיים ואריזות פלסטיק לסוגיו.
זה חומר גלם שקשה להפיק ולהשיג, קשה למחזר, עולה כסף והמון אנרגיה למחזר/להטמין (אפילו שלא חסר מקום הטמנה).
אני לא חושב שיש רק פתרון או דעה אחת מקובלת ו"אמיתית".
אני כן חושב שההתמכרות של האדם המערבי ודומיו לכלים חד-פעמיים היא בעוכריו (גם מבחינה בריאותית וזליגת כימיקלים מהפלסטיק למזונות/משקאות).
זה פתרון חרא להמון מצבים, שהתועלת העיקרית שלו היא אחת - נוחות.
אין ספק שנוחות היא סיבה מכרעת וחשובה בפני עצמה, אבל האדם המודרני שהתרגל לנוחות קיצונית כל כך, "דופק" על הדרך כל כך הרבה דברים...
צריך איזון בין צריכת כלים חד-פעמיים לכלים רב-פעמיים.
ואדם שכנה עם עצמו יוכל לומר בצורה אמיתית שהיום אין איזון...

יעקב אמר/ה...

צריך לטפל בזבל בצורה נכונה, כך שלא יתגלגל לים ולא יגרום לזיהום אוויר. על כך ממונות הרשויות המטפלות בזה, הבעלים והמנהלים של המטמנות, ומשרד איכות הסביבה שמפקח עליהם.

באשר להעדפות האנשים - בביגוד, באוכל ובצריכה אחרת - יש להניח לאנשים לעשות כטוב בעיניהם.

אם השימוש בפלסטיק גורם להוצאות גדולות בתהליך ההטמנה והטיפול בפסולת יש לגלם את ההוצאות האלה במחיר המוצר - כך אפשר להטיל על יצרני הפלסטיק "היטל הטמנה" (בשיעור ההוצאות הממשיות).
לא צריך להטיל איסורים.