27 במאי 2020

אנרגיה גרעינית מתקדמת בעצלתיים.

המאמר הזה מספר על שלב נוסף בבנייתם של שני כורים גרעיניים להפקת חשמל בארה"ב. זה לא שיש הרבה מה לחדש. לאחר שבנייתם של שני כורים אחרים נפסקה באמצע הדרך (תוך הפסד כול ההשקעה), נראה ששני אלה, האחרונים, הולכים ונשלמים למרות הכול, דבר שכלל לא היה בטוח.


מדובר בשני הכורים באתר ווגטל במדינת ג'ורג'יה בארה"ב. באתר כבר קיימים שני כורים (או יחידות) שבנייתם הסתיימה ב 1987 ו 1989, שרישיון הפעלתם הוארך עד 2047, ועלותם, בזמנו, הייתה כ 16 מיליארד דולר (בערכים של 2018). שני הכורים החדשים, שמקווים שבניתם תסתיים ב 2021, יעלו כ 25 מיליארד דולר. תכנונם החל ב 2006, היו בעיות ועיכובים בדרך, בנייתם החלה ב 2013, וחלק גדול מהמימון מתקבל מתמיכה ממשלתית. כושר הייצור של כול יחידה יעמוד על כ 1200 MW.
זוהי שירת הברבור של כורים גרעיניים גדולים לפי המתכונת הישנה, בארה"ב וכנראה בכול העולם. בארה"ב אין מתכננים בנייה של כורים נוספים מסוג זה. בעולם יש כעת כ 53 כורים בבנייה, בעיקר בסין, הודו, ועוד ארצות "מתפתחות" (כמו טורקיה) – שנבנים בעיקר על ידי הסינים, הרוסים, ודרום קוריאה. לעומת זאת – יותר ויותר כורים הולכים ונסגרים בגלל הגעתם לגיל פרישה – כלומר בגלל שהם ישנים וקשים לתחזוקה.


התפתחות אחרת היא ההתקדמות במחקר של כורים מסוג חדש – כורים קטנים מודולריים. הרעיון הוא לבנות כורים קטנים יחסית (הספק כ 60 MW) בבתי חרושת ולהביאם מוכנים לאתרים בהם הם יופעלו. חברה אחת (מתוך כ 53 חברות שהודיעו על מחקר בכיוון זה), חברת NuScale מארה"ב הודיעה שקיבלה אישור שלב 4 של הרשות לפיקוח על אנרגיה הגרעינית בארה"ב. פירוש הדבר שתהליך אישור התכנון למעשה הסתיים, ואישור כולל סופי צפוי בספטמבר ש.ז.. החברה מקווה להתקים את הכור הראשון "מתי-שהו באמצע שנות ה 2020). בהצלחה....

בינתיים, כאמור, יש יותר סגירה של כורים קיימים (ישנים) מאשר בנייה של כורים חדשים. אבל... אולי עוד יש תקווה לאנרגיה גרעינית, כי זה מקור האנרגיה היחידי שמסוגל להחליף את האנרגיה הפוסילית. אבל, בינתיים רואים רק חושך בקצה המנהרה...

יעקב


תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה רבה על העדכון החשוב.