29 במאי 2020

מהי הטמפרטורה שמודדות התחנות האקלימיות באנטרקטיקה?.

מאת פרופ. מיכה קליין

המדיה מלאה בחדשות המדווחות על טמפרטורות שיא שנמדדות באנטרקטיקה.  

"מדענים מברזיל תיעדו את הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם ביבשת הדרומית"..."רואים התחממות בנקודות מדידה רבות"... "החשש - עלייה בגובה פני הים". "המדידה מצטרפת למדידה מדאיגה קודמת, שנמדדה ביום שישי האחרון על ידי צוות חוקרים ארגנטינאי בתחנת מחקר שנמצאת ביבשת עצמה, ולא באי כמו המדענים הברזילאים, ושם מדדו טמפרטורה של 18.3 מעלות צלזיוס – הטמפרטורה הגבוהה שנמדדה אי פעם ביבשת עצמה."

הנתונים האלה מצטרפים למגמה מדאיגה ביבשת הדרומית שהטמפרטורה בה עלתה בממוצע ב-3 מעלות צלזיוס מאז תחילת המדידות. יש לציין כי פברואר הוא החודש החם ביותר ביבשת הדרומית ומהווה את שיא הקיץ בה". ( אתר ישראל היום 13.2.2020)
דיווחים אלה משדרים את המסר של התחממות היבשת והפשרת קרחונים.

בפועל יש באנטרקטיקה 13 תחנות (איור 1) בהם יש מדידה של נתוני אקלים לאורך עשרות שנים. (נתוני הטבלה נלקחו מתוך אתר השרות המטאורולוגי ההולנדי, יש לציין כי התחנות מופעלות על ידי מדינות שונות).

 

איור1 מפת התחנות האקלימיות ביבשת

פירוט של התחנות לפי הסדר שהן מופיעות בטבלה המצורפת : 1-8 תחנות הממוקמות לאור החוף בצפון, מזרח ודרום היבשת. ולכן הים ממזג. כמו כן תחנות 3-8 נמצאות במעלת רוחב של כ- 68 , מרחק של כ-2440 ק"מ מהקוטב.. בתחנות האלה (פרט לתחנה 1) הטמפרטורה השנתית הממוצעת היא כ-10 – מעלות.
בתחנות 9-10 האחת בקוטב והשנייה בתוך היבשת , הטמפרטורה השנתית הממוצעת היא  49 ו55 מעלות מתחת ל0. 
תחנות 11-13 נמצאות בחצי האי האנטרקטי הן מרוחקות יותר מהקוטב על החוף והטמפרטורה השנתית הממוצעת בהן כ- 5 – מעלות. )יש לשים לב כי ערכי ציר ה-Y  בכל הגרפים אינו זהה , בתחנות 9-10 היחידות בעשרות מעלות, המטרה בעיקרית להראות מגמה לאורך השנים).



הגרפים הבאים מתארים את השינוי שנמדד בטמפרטורת כל התחנות . פרט לתחנות חצי האי ( תחנות 11-13) לא ניתן לראות שינוי מגמתי בחתנות השונות, והטמפרטורה בעשרות השנים האחרונות לא משתנה. (המדינות המתפעלות את התחנות: בריטניה,רוסיה,יפן,אוסטרליה,צרפת,ארצות הברית,אוקראינה, ארגנטינה) .

איור 2. תחנות 1-6

איור 3. תחנות 7-12

איור 4. תחנה 13


ההתחממות של חצי האי האנטרקטי יכולה לנבוע לאו דווקא מהתחממות גלובלית אלא מפעילות וולקנית מוגברת דווקא בסביבת חצי האי.

איור 5 מציג את מפת היבשת ובה סימון של פעילות וולקנית פעילה באזור חצי האי. במפה מופיעים שלושה מוקדים של פעילות וולקנית חלשה, ומוקד אחד של פעילות וולקבית חזקה יותר זהו האי דספשיין.(Deception Island)

האי הוא בצורת פרסה (איור 6) ולכן הוא מהווה את אחת ממקומות העגינה הטובים באזור. בעשרות השנים האחרונות התרחשו כמה התפרצויות שפגעו בתחנות המחר.

איור 5 מפת האי .



איור6 מפה ותצלום לווין של האי. 


האי ידוע גם בפעילות של פומרלות געשיות, ולכן התיירות לאנטרקטיקה מובילה את התיירים למרחצות החמים.
איור 7 . מרחצאות חמים באי דספשיין.



מחקר נוסף שפורסם בכתב העתNature  הביא תוצאות של שלש תחנות אקלים נוספות בחצי האי וגם בהן לא ניתן לראות שום עלייה בטמפרטורה איור 8.


(התחנות שאינן מסומנות בכוכבית הן אלה שהוסיף מחקר זה )


סיכום

סקר מקיף של התחנות האקלימיות בעלות רקורד ארוך יחסית ביבשת אנטרקטיקה לא מראה מגמה של עלייה בטמפרטורה ,פרט לחצי האי האנטרקטי שבו יכולה העלייה לנבוע גם מפעילות וולקנית שבאזור חצי האי.

הערה לאלה שמתעניינים גם בגיאולוגיה. הקו הישר של החוף הצפון מערבי של האי דספשיין הוא כמובן תוצר של קו העתק בים והארוסיה גרמה לנסיגה של קו המצוק .ראה איור 9.



מקורות

F Fernández-Ibáñez, R Pérez-López, JJ Martinez-Diaz, C Paredes, ..2005.
Antarctic Science 17 (3), 418-426
Rosado,B., et al 2019 Volcano-tectonic dynamics of Deception Island (Antarctica); 27 years 0f GPS observation (1991-2018) .Jour. of  Volcanology and Geothermal Research .381. 57-82
Turner, J., Lu, H., White, I. et al. 2016  Absence of 21st century warming on Antarctic Peninsula consistent with natural variability. Nature535, 411–415). https://doi.org/10.1038/nature18645

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

כול כלי התקשורת - וכול המדענים המזינים את כלי התקשורת - מתרכזים רק בדבר אחד: להפחיד כמה שיותר - ללבות כמה שיותר את ההיסטריה של ההתחממות הגלובאלית.
הדבר הפך לאופנה, וכולם מאמצים את הקו של להפחד כמה שיותר... הם רואים בכך מצווה וצעד לתיקון העולם.
לא תמצא בשום כלי תקשורת, וגם לא בז'ורנלים מדעיים, כותרת שמבטאת את המצב האמיתי. כותרת כמו: :"מדידות הטמפרטורה באנטרקטיקה מראות שבמרבית המקומות לא נמדדה התחממות מאז החלו המדידות לפני כ 70 שנה".

אני מציע להוסיף את הכותרת הנ"ל ככותרת משנה למאמר.

יעקב אמר/ה...

דרך אגב - לא רק באנטרקטיקה.
בכ 1/3 מתחנות המדידה המטאורולוגיות היבשתיות, בעולם, לא רואים התחממות מאז תחילת המדידות.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה רבה.
מאוד מעניין.