1 ביולי 2020

תקינות פוליטית אקדמאית ואפלייה מתקנת


מאת: פרופ. יוני דובי

לפני כחודש פורסם בכתב העת
Angewandte Chemie, מכתבי העת המובילים בכימיה, מאמר דעה (לאחר ביקורת עמיתים) של פרופ' תומאש האדליקי, שבו הוא סוקר את הגורמים העכשוויים המשפיעים על תחום הכימיה הסינתטית האורגנית.

זה לא היה מאמר מדעי סטנדרטי, אלה נכתב כמין הומאז' למאמר ידוע דומה שנכתב לפני 30 שנה. הכותב הוא מדען די בכיר ( עם מעל 175 פרסומים כ-4400 ציטטות ואינדקס-h של 37, למי שזה אומר לו משהו).

באחת הפסקאות במאמר כתב האדליקי כי לאפליה מתקנת והעדפה של מועמדים למשרה אקדמית על פי שיוך קבוצתי\אתני\מגדרי ולא על פי הישגים מדעיים יש השפעה על איכות המדע. זוהי דעה לא מאוד פופולרית, אבל יש מאחוריה הגיון פשוט.

אבל בעולם של היום אין מקום לדעות לא פופולריות, גם במדע. בעקבות פניות רבות המאמר הוסר לאלתר, ללא צידוק אקדמי וללא פניה למחבר (!), חלק גדול מצוות עורכי העיתון התפטר במחאה, והעניין עורר סערה לא קטנה. אפשר לקרוא על זה כאן.

את הודעת המערכת על הסרת המאמר אפשר למצוא כאן ואת מאמר המקור כאן (הפסקה מעוררת הסערה בעמוד 4 והערה בעמוד 8).


האדליקי עצמו כתב לי במייל אישי כך


It has been an “interesting” two weeks. And for what? Expressing my opinions. OK, rebut, debate, disagree. But censorship and condemnation? They pulled whatever suited them out of context, this is the way things are in 2020. Well, I am used to it and trained for it. Grew up in communist Czechoslovakia until 1968 when I had enough. Funny, that all that repression followed me to the so-called Free World…

ללא קשר לדעותיי על אפליה מתקנת באקדמיה, תומאש צודק – השתקה לעולם אינה הדרך. דיון וויכוח הן לב ליבה של המתודה המדעית ושל עולם המדע, וראוי שכך יהיה גם בתחומים שנושקים למדע, וגם אם הדעות של הצד השני מאוד מעצבנות.

 


3 תגובות:

shlomi אמר/ה...

מטריד ביותר...

יעקב אמר/ה...

"לאפליה מתקנת והעדפה של מועמדים למשרה אקדמית על פי שיוך קבוצתי\אתני\מגדרי ולא על פי הישגים מדעיים יש השפעה על איכות המדע. זוהי דעה לא מאוד פופולרית, אבל יש מאחוריה הגיון פשוט"

זאת לא דעה, ***זו עובדה***.
אם מוסד אקדמי שוכר אנשים שהם פחות טובים מאשר הכי טובים שהוא יכול להשיג (ולא חשובה הסיבה שהוא שוכר) - אז רמתו תהיה פחות טובה. לא יכול להיות וויכוח על זה. זו טאוטולוגיה.

יכול להיות וויכוח על אפליה מתקנת, ויכולים לטעון שאפליה מתקנת יותר חשובה מהרמה האקדמית של המוסד, ולכן אפליה מתקנת מוצדקת. אחרים יכולים לחשוב שהרמה האקדמית יותר חשובה. זה עניין של הערכה, זה וויכוח לגיטימי.

אבל - אנו חיים בעולם מוזר, בו יש עובדות שאסור לציין במפורש כי הן לא תקינות פוליטית. בעולם שבו אנשים חושבים שאם אתה לא אומר משהו - הוא לא קיים. בעולם שמענישים אותך על אמירת האמת.

ברוכים הבאים לעולם פוסט-מודרני שהוא דומה להפליא לעולם הפרה-מודרני (הפרימיטיבי).

יעקב אמר/ה...

אתם מכירים את הסיפור על המלך - ששליח הביא לו ידיעה מאד לא טובה - אז המלך הורה להוציא להורג את השליח.

זה מה שעושה כתב העת הוותיק והמכובד Angewandte Chemie - ביטאון אגודת הכימאים בגרמניה.