18 במרץ 2021

עדות מייקל שלנברגר בוועדת הסנאט בעקבות הפסקות החשמל בטקסס

ביום חמישי האחרון מייקל שלנברגר, משפיען מוביל בתחום מדיניות אנרגיה, הוזמן לוועדת הסנאט לדיון בנושא בטחון אנרגטי. זאת על רקע אירוע הקיצון בטקסס שגרר כשלים בקנה מידה תנכ"י במערכת החשמל ואמצעי הייצור.

עידן לוי מסכם את עיקרי הדברים:

הסגירה של תחנות כוח גרעיניות צפוי לעלות את מחירי החשמל, את השכיחות הפסקות החשמל, ואת זיהום האוויר.

מכת הכפור שהכתה בטקסס לפני כמה שבועות גררה כשלים בכל אמצעי ייצור החשמל - אבל היא לא פגעה בהם באופן שווה. קיבולת ייצור החשמל של המקורות השונים במהלך שיא המשבר היו: גרעין (79%), פחם (58%), גז (55%), רוח (14%), סולאר (0%).

טקסס נאלצה להשבית אחד מתוך ארבעת הריאקטורים הגרעיניים ברשת החשמל שלה עקב חיישן בטיחות שזיהה קרח במי הקירור לריאקטור וביצע השבתה אוטומטית מטעמי בטיחות מונעת. הריאקטור חזר לפעילות מלאה תוך 36 שעות, והציל את הרשת מקריסה מוחלטת, שהייתה יכולה לגרור חודשים של שיקום הגריד ואסון בקנה מידה היסטורי.

כורים גרעיניים במדינות שכנות שחוו תנאי קיפאון דומים (נברסקה, קנזס, ארקנסו, מיזורי, אילינוי, מינסוטה, ויסקונסין, אוהיו, מישיגן) המשיכו לפעול ללא מפריע. טקסס פשוט לא התקינה תשתיות מתאימות לתנאי קיפאון קיצוניים, כפי שמדינות קרות ממנה עשו.

כאמור חצי מטורבינות הרוח של טקסס קפאו בתחילת האירוע והושבתו למשך כמה ימים. תומכי הטורבינות טוענים שזו אשמת מדינת טקסס שלא השקיעה בטורבינות עמידות בכפור שעולות יותר. האמת היא שגם אם טורבינות הרוח היו מותאמות עם טכנולוגיות De-Icing כפי שמקובל באזורים קרים יותר - זה לא היה משנה את התוצאה בפועל. במהלך מכות כפור הרוח כמעט ואינה נושבת בכלל. אכן במדינות שכנות עם טורבינות עמידות כפור, הטורבינות לא קפאו אבל גם הפיקו כמות אפסית של חשמל.

מכות קור מייצרות ביקוש שיא של חשמל ולכן בכל מקרה הרשת צריכה לדעת לספק את הביקוש בלי לסמוך על הרוח, אפילו אם הטורבינות תקינות. כמובן שפאנלים סולאריים מכוסים בשלג אינם מייצרים חשמל. כאשר הדרישה לחשמל בשיא - החשמל ממתחדשות תזזיתיות לא זמין, וצריך להסתמך על פחם, גז וגרעין.

קובעי מדיניות בקליפורניה וטקסס נתנו אמון יתר בתפוקה ואמינות של אנרגיות מתחדשות לרשת. התוצאות של הכמעט אסון של קריסת הרשת הטקסנית, והפסקות חשמל קשות בגל החום של אוגוסט האחרון בקליפורניה הם שיעור שלא ניתן להחליף מקורות אמינים במקורות מתחדשים ולקוות לטוב.

קישור ליוטיוב של עדות שלנברגר בסנאט (מאד אינפורמטיבי): 

 למי שמעדיף לקרוא ולהתעמק במקורות והגרפים - מצורף לינק לעדות בכתב מתוך האתר של שלנברגר - כאן.

לרכישת ספרו רב המכר העולמי של שלנברגר 'אפוקליפסה לעולם לא' בתרגום לעברית ניתן להשאיר פרטים בקישור במחיר מיוחד לחברי הבלוג הירוק והערוץ:

 https://stackby.com/form/frshr161160309224918d5b8


2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

הצגתם את הפן השלילי, אולם ראוי גם להציג את הפן החיובי, כדי שאפשר יהיה לשקול האם בכל זאת ההשקעה כדאית. כלומר פעם בכמה שנים קורית תקלה כזו? הרי ייתכן שהסיכון שווה את ההשקעה. ועוד כדאי לפרט כמה חשמל יוצר עד כה על ידי טורבינות הרוח וכמה כסף זה היה שווה לעומת גובה ההשקעה? אולי זה שווה השבתה חד פעמית.

אנונימי אמר/ה...

אנרגיה ירוקה היא יקרה יותר ולא אמינה. מה לעשות אין לנו שליטה על השמש או הרוח. אבל יש לנו שליטה על כמות הגז שמזרימים לתחנת כוח. ברגע שיהיו לנו בטריות יעילות שיכולות להחזיק אנרגיה עצומה אז בעית האמינות תיפתר, אבל בינתיים אנחנו משתמשים בדיוק באותה טכנולוגיה של בטריות מלפני כמעט 50 שנה.