20 ביולי 2010

סטיבן שניידר, ז"ל.


סטיבן שניידר, אחד מבכירי מדעני האקלים, אחד המובילים במחנה החממיסטי נפטר אתמול באופן פתאומי בגיל 65. הוא היה פרופסור באוניברסיטה היוקרתית סטנפורד, חבר ב IPCC וב NAS (האקדמיה למדעים בארה"ב).
מהביוגרפיה המתפרסמת בניו יורק טיימס מתברר שהוא היה פעיל ב"מהפכה" – או המהומות – של הסטודנטים השמאלניים ב 1968, בעת שהיה סטודנט לתואר שני באונ' קולומביה, בניו יורק. הוא נבחר לנציג הסטודנטים בסנאט החדש המשותף למורים וסטודנטים, שהוקם בעקבות המהומות.
הוא למד הנדסת מכונות ופיסיקה, אך החליט אחרי יום האדמה הראשון, ב 1970 להקדיש את חייו והקריירה לחקר והגנת הסביבה, וכך הוא הגיע למדעי האקלים.
בשנת 1971 הוא פרסם מאמר ב Science בו כתב על החשש מהתקררות גלובאלית ועידן קרח חדש. אח"כ שינה דעתו...
הוא עשה עבודת פוסט-דוקטורט במכון גודארד GISS – של ד"ר האנסן.

הוא היה כול חייו עסקן אידיאולוגי שראה בהפצת המסר שלו שליחות, ועסק בתקשורת והפצת המסר יותר מאשר במחקר ומדע. אני הייתי אומר שהוא היה תועמלן די חזק למען אמונותיו האידיאולוגיות אותן גיבש הרבה לפני שהחל בעבודה מדעית.
בראיון שנתן השנה הוא אמר, בין השאר, שהוא מודאג מהתעמולה שחברות רודפות בצע עושות נגד המסקנות המדעיות הברורות בענייני האקלים. כמו מורו וחברו ד"ר האנסן – הרשעים של החברה האנושית הן החברות רודפות הבצע, והשליחות שלו היא להלחם בהן – זאת אמונתו העמוקה.
שניידר היה האב-טיפוס של המדען-עסקן החממיסטי – אחד מהראשונים והגדולים שבהם.
יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בעברית, "יום האדמה" הינו מחאה שנתית של אזרחים ערבים ישראלים כנגד הפקעת אדמות.
אם התכוונת למשהו אחר, למשל "יום כדור הארץ", כדאי לתקן.

איל אמר/ה...

אכן. כוונתו היתה ל EARTH DAY :-)