2 בפברואר 2011

וורמונט יאנקיי



וורמונט יאנקיי הוא שמה של תחנת הכוח הגרעינית היחידה שפועלת במדינת וורמונט בארה"ב. התחנה החלה בפעולתה בשנת 1972 ורישיון התפעול שלה מסתיים בשנת 2012 – כי באותם זמנים (1970) החליטו, מסיבות שרירותיות, להעניק רישיון תפעול ל 40 שנה.
תחנת הכוח וורמונט יאנקיי מספקת כ 80% מצריכת החשמל של וורמונט, ואף מאפשרת למדינת וורמונט לייצא חשמל למדינות שכנות.
כעת, לאחר "החזר המשכנתא" (כלומר כיסוי הוצאות הבניה), הוצאות התפעול של התחנה מאד נמוכות, והחשמל שהיא מספקת הוא כמעט בחינם.

ארגוני הסביבה והתנועות הירוקות מנהלים קמפיין נמרץ נגד אנרגיה גרעינית, בטענה שהיא מסוכנת, בגלל חשש מזיהום רדיואקטיבי. התחנה בוורמונט פעלה 40 שנה בסדר (עם תקלות זעירות) בלי לזהם כלום. אבל הירוקים  חזקים בוורמונט והעבירו החלטה בסנאט של וורמונט, ברוב 26-4 לא לחדש את הרשיון, דהיינו – לסגור את התחנה.
בנובמבר 2010 נבחר מושל חדש בוורמונט אשר נמנה עם המתנגדים החריפים של התחנה, והיא כנראה תיסגר, אחרי מסכת של דיונים משפטיים.

אנשים שואלים: טוב, ומאיפה יבוא חשמל ? נוצר "חור" של 80% בכושר ייצור החשמל, זו בעיה לא ? היינו יכולים לשער שממשלת וורמונט חשבה על נקודה פעוטה זו כאשר החליטה לא להאריך את הרישיון. סנטור, ממנהיגי מחנה המתנגדים לתחנה הודה שלמעשה אין חלופות לתחנה. "נצטרך לצרוך פחות חשמל"... כלומר – לשבת יותר בחושך... הפתרון הירוק לבעיות הסביבה.

ספק אם תושבי וורמונט יישבו בחושך. הם יקנו חשמל ממדינות שכנות, בתוך ארה"ב ומקנדה. הם ישלמו מחיר יקר יותר. ואותן מדינות יפיקו יותר חשמל מתחנות גרעיניות או פחמיות, כדי לספק לוורמונט. אם יש לך שכנים טובים, אתה יכול גם לסגור תחנות כוח שלך ולהרגיש נורא ירוק, וגם לא לשבת בחושך. פתרון בת היענה. אלא שהישיבה בחושך, הצנע באנרגיה היא בעצם המטרה של הקיצונים הירוקים, ואם היו יכולים היו סוגרים את כול תחנות הכוח, ומחזירים אותנו לחיי טבע – כלומר לחיים סביב מדורה מעשנת ומסריחה.
יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אילו זה היה קורה בישראל, לא היו סוגרים את התחנה אלא נותנים כל מיני חצאי-אישורים זמניים (כי אי אפשר בלי חשמל) וגורמים לתחנה להמשיך לפעול אבל תחת איום בלתי נגמר ושימועים ובתי משפט.
זה פחות או יותר מה שקורה עם מיכל האמוניה בחיפה.
האמריקאים אמורים להיות יותר מסודרים, אבל מה יעשו אנשי ורמונט אם למדינות השכנות אין עודף חשמל, או שהן תדרושנה מחירים מופקעים? אולי יעשו כמו בישראל....

יעקב אמר/ה...

מה שחבל שהתחנה קיימת, לא צריך להשקיע כסף לבנות תחנה חדשה, והעלויות התפעול קטנות מאד כעת. החשמל כמעט חינם.
בשנות ה 70 נתנו רשיון ל 40 שנה סתם, ככה, ללא סיבה - איש לא ידע אז עדיין כיצד עובדות תחנות כוח גרעיניות לאורך זמן.
התחנה תקינה. ניתן לחדש לפי הצורך חלקים שזקוקים לכך, ולהמשיך לתפעל אותה ללא בעיות לפחות עוד 20 שנה.
במקום זה זורקים אותה לפח.