13 בספטמבר 2012

מחסור באנרגיה בעולם


הנה עוד נתונים על צריכת האנרגיה בעולם, ועל המחסור באנרגיה.

קרוב ל 2 מיליארד בני אדם, בעולם כולו, התחברו לראשונה לחשמל בין השנים 1990 ל 2008, אבל כ 1.3 מיליארד עדיין לא מחוברים לחשמל, ועוד כ מיליארד יש להם חיבור חלקי ולא מספיק.  במקומות רבים (למשל בגדד, או הודו, או אפריקה) יש חשמל רק שעות מעטות בכול יום, כלומר - במרבית שעות היממה אין חשמל.
צריכת האנרגיה בעולם עלתה מ 283 קוואד ב 1990 ל 505 בשנת 2008. רבים שכן מחוברים היו רוצים להשתמש ביותר חשמל אבל לא יכולים להרשות לעצמם. זה נקרא עוני באנרגיה (עוני פשוט).

בין 2.7 ל 3 מיליארד אנשים בעולם חסרים אמצעי בישול מודרניים (חשמל או גז) ומשתמשים באמצעים פרימיטיביים כמו עצים, גזם חקלאי או גללים. הדבר גורם לעשן וזיהום בתוך הבתים. מעריכם שכ 2 מיליון אנשים מתים מוות מוקדם, כול שנה, בגלל מחלות הנגרמות מהעשן בבתים, מרביתם ילדים ונשים.

מצד שני, גם בעולם המפותח ישנם "עניי אנרגיה". עליית מחירי האנרגיה גורמת לאנשים עניים לקצץ בצריכת האנרגיה או בצריכה של דברים חיוניים אחרים כדי שלא יישבו בקור וחושך. מעריכם שיש כ 600,000 עניי אנרגיה בגרמניה, 4 מיליון בבריטניה ואולי 16 מיליון בארה"ב. ההגדרה של "עניי אנרגיה" היא - אנשים שמוציאים יותר מ 10% מהכנסתם עבור אנרגיה. יש מחקר סטטיסטי באנגליה, המרמז שכ 7800 אנשים מתים כול חורף בגלל הקור, כלומר בגלל חוסר היכולת לחמם בתיהם כראוי.

אני מביא את המספרים האלה כדי להמחיש כמה גדולה ועצומה וחיונית היא בעיית אספקת האנרגיה. המלחמה חסרת הפשרות של הגורמים הירוקים בכול מקורות האנרגיה הממשים (פחם, נפט, גז, גרעין) מחמירה מאד את בעיית העוני בעולם. שימו לב: אני לא מבחין בין "עו ני" ל"עוני אנרגטי" - זה אותו דבר.

באשר להתחממות הגלובאלית: המלחמה (כביכול) בהתחממות הגלובאלית גורמת (בטוח) לעוני, בעוד המלחמה בעוני גורמת (אולי) להתחממות גלובאלית. שני הדברים מאד קשורים זה בזה.

יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הכתבה לדעתי מראה כמה עוול וסבל נגרמים חמדנות אונוכיות שנאה עצמית ורדיפה אחר פנטזיות של אנשים מסוימים ועד כמה הרסנית שזה באה יחד עם התערבות ממשלתית כי הממשלות לא היו מתערבות הם לא היו מצליחים לגרום לכל הרבה נזק.

יעקב אמר/ה...

לא צריך להאשים את הממשלה בכול דבר. ממשלות מוגבלות ביכולתן ולא כול בעיה ממנה סובלת האנושות נוצרה על ידי התערבות ממשלתית.

מה שרציתי להראות הוא עד כמה חזק הקשר בין עוני למחסור באנרגיה. זה דבר מובן מאליו, אבל יש אנשים שלא קולטים את זה וחושבים שמלחמה נגד אנרגיה זה דבר אצילי.

מלחמה נגד אנרגיה שיש, שאפשרית (כמו תחנות כוח, קידוחי נפט וגז) גורמת לעוני.
הסתמכות על מה שאין - על מקורות שאינם מספקים את האנרגיה הדרושה (מקורות מתחדשים, רחמנא ליצלן) מביאה להגברת המחסור באנרגיה, האמרת המחירים והגברת העוני.

ואין פגיעה חמורה יותר בסביבה (שלא לדבר על פגיעה בבני אדם) מאשר העוני.