21 בספטמבר 2012

המסת הקרח הצפוני הסתיימה*.

הכותרת מתייחסת להמסה העונתית לשנה זו, שהסתיימה בימים אלה. הקרח הגיע להיקף הקטן ביותר מאז תחילת מדידות הלוויין ב 1979, כאשר השטח המכוסה יותר מ 15% בקרח הוא כ 3.41 מיליון קמ"ר. זהו שיא (שלילי) כאמור, כאשר השיא הקודם היה בשנת 2007 בשיעור 4.17 מיליון קמ"ר. הממוצע של השנים 1979-2000 היה כ 6 מיליון קמ"ר. כעת החלה הקפיאה של החורף, והיקף הקרח חוזר לעלות בהדרגה.

extent map
time series

מה המשמעות של זה ? מה תהיה ההשפעה? כמובן, החממיסטים אומרים ש"המצב גרוע מאשר חשבנו", ואסונות נוראיים יתרחשו.

“The scientific community realizes that we have a planetary emergency,” Dr. Hansen said.  

אבל הוא אומר אותו דבר כבר יותר מ 20 שנה, לא חשוב מה קורה בחוץ. זה לא אומר שהוא לא צודק, זה רק אומר שהוא, ואף אחד אחר לא ממש יודעים.
אנשים אחרים אומרים שלא ברור מה יתרחש, אם בכלל יתרחש משהו שלילי.

אני רוצה להתעכב כרגע רק על נקודה אחת – האלבדו – או מקדם החזרת הקרינה. החממיסטים אומרים שהיעלמות הקרח הצפוני (בקיץ) תגרום להגדלת השטח הכהה (מים) והקטנת השטח הבהיר-בוהק (קרח), המחזיר קרינה מהשמש. כתוצאה מכך תיספג יותר קרינה ותיגרם התחממות נוספת.
זאת ספקולציה, לא חישוב כמותי מבוסס. אחרים אומרים שקרינת השמש באזורי הקוטב, בשלהי הקיץ היא במילא נמוכה, והשינוי הזה באלבדו לא ישפיע הרבה מבחינה כמותית.
ד"ר קורי פרסמה מחקר לפני שנה שטוען ששטח מים חופשי גדול בקוטב גורם לעליית הלחות באוויר, ולכן לשלגים כבדים בכדור הארץ הצפוני, בחורף, כפי שהיה בשנים האחרונות. גידול שטח השלג גורם לגידול באלבדו – כלומר להחזרת קרינה רבה יותר לחלל, כלומר – להתקררות. ייתכן בהחלט שהאפקט הזה (האלבדו של השלגים) גדול יותר מקיטון באלבדו באוקיינוס הארקטי, השרוי במילא ברובו בחושך במשך 6 חודשי החורף.
ד"ר קורי ואחרים אומרים שיש אינדיקציות ששטח הקרח היה נמוך גם בשנות ה 1930, שהמצב היום אינו חסר תקדים, ושהיקף הקרח מושפע ממחזורי אקלים טבעיים, שלאו דווקא קשורים בבני אדם ופליטות פד"ח.
אני אכתוב עוד קטע על המסת הקרח הצפוני בהמשך.

דרך אגב: היקף הקרח הימי, הדרומי – מסביב ליבשת אנטרקטיקה הגיע לשיאים חסרי תקדים בשנה זו, והוא גבוה במידה ניכרת מהממוצע הרב שנתי. זה מלמד שייתכן והמסת הקרח היא תופעה מקומית בקוטב הצפוני.
יעקב

* הכותרת היא תרגיל בהמצאת כותרות מגמתיות והעברת מסרים. האתרים החממיסטים שמים כמובן כותרות הפוכות, בנוסח: "המסה חסרת תקדים של קרח צפוני, אסונות נוראיים בדרך".


אין תגובות: