24 בספטמבר 2012

המכוניות החשמליות לא מצמצמות את צריכת הבנזין.


את הקביעה הזו קובעת וועדת התקציבים של הקונגרס (CBO) בארה"ב. המדיניות הפדראלית לסבסוד מכוניות חשמליות תעלה למדינה 7.5 מיליארד דולר עד 2019, ותשיג אפס צמצום בצריכת הדלק אומר הדו"ח של ה CBO. כרבע מההוצאה היא על סובסידיה ישירה לרוכשי מכוניות חשמליות, בשיעור 7,500 דולר לכול מכונית – ל 200 אלף המכוניות הראשונות של כול יצרן. (הרבה מים יעברו בירדן עד שזה יקרה...).
שאר ההוצאה היא על סובסידיות והלוואות "תמרוץ" ישירות ליצרני המצברים והמכוניות החשמליות. תכנית התמרוץ למכוניות חשמליות החלה כבר ב 2007, לפני המשבר, תחת הנשיא בוש.

הייצור של מכוניות חשמליות ומכוניות כלאיים (היברידיות) נטענות הוא חלק מהפעולות של חברות המכוניות לצורך עמידה בדרישות חסכון בבנזין שמתחייבות מחוקי הקונגרס. חוקים אלה מחייבים שב 2025 ה CAFÉ (צריכת הדלק הממוצעת של כול המכוניות שחברה מסוימת מוכרת) – חייב לעמוד על כ 39 מייל לגלון באופן מעשי (17 ק"מ לליטר). (כולל טנדרים וג'יפים).

ה CBO קובע שככול שיימכרו יותר מכוניות חשמליות (המוריד את ממוצע צריכת הדלק) יאפשר הדבר במקביל מכירה של יותר מכוניות גדולות – שהן המכוניות המניבות רווחים לחברות. שורה תחתונה היא שמה שייחסך במכוניות חשמליות יבוזבז במכוניות האחרות. הסיכום:
As a result, tax credits will have "little or no impact on the total gasoline use and greenhouse gas emissions of the nation's vehicle fleet over the next several years."


הסובסידיות תהיה להן השפעה מזערית או אפסית על צריכת הדלק הכללית ופליטות הפד"ח מצי הרכב, לאורן השנים הבאות.

זהו דו"ח מקל. המצב האמיתי יותר גרוע, כי אפילו לו נוצר חיסכון בבנזין אין פירושו שהיה חיסכון בפליטות, כי צריך לקחת בחשבון את הפליטות של ייצור החשמל להזנת מכוניות חשמליות.

אבל כול זה משחק בנדמה לי. אין סיכוי שימכרו מספר משמעותי של מכוניות חשמליות כול עוד המחירים שלהן פי שניים ויותר ממכונית בנזין שהינה יותר אמינה ובעלת טווח יותר גדול.

יעקב 

אין תגובות: