7 בינואר 2017

משאל עם על אנרגיה גרעינית בשוויץ.

בשוויץ מכריעים סוגיות רבות באמצעות משאל עם. בנובמבר היה משאל עם על המשך השימוש באנרגיה גרעינית, והעם הכריע, ברוב 55% מול 45% שתחנות הכוח הקיימות תמשכנה לפעול, לעת עתה.

בשוויץ יש 5 תחנות כוח גרעיניות, המספקות כ 40% מצריכת החשמל. כ 55% מהחשמל מסופק מתחנות כוח הידרו-אלקטריות (מים וסכרים) – שוויץ ארץ הררית שופעת במים, ומתאימה לסכרים. פועלים בה כ 600 סכרים להפקת חשמל. אין בשוויץ תחנות כוח פחמיות או גזיות. בשנת 2011, כאשר הייתה הבהלה האנטי-גרעינית בעקבות התאונה בפוקושימה, יפן, החליטה ממשלת שוויץ (בעקבות גרמניה) לסגור את תחנות הכוח הגרעיניות שלה. זאת הייתה החלטה אינסטינקטיבית ועקרונית ולא מפורטת, לא נקבע מתי התחנות תסגרנה או מה יחליף אותן באספקת החשמל. מה שכן נקבע (ואושר בפרלמנט) הוא שלא תבנינה תחנות כוח גרעיניות חדשות כתוספת או כתחליף לתחנות הקיימות. כלומר: נקבע שאנרגיה גרעינית מתה בשוויץ, לאחר סגירת התחנות הקיימות מחמת זקנה. מקודם הם כן דנו על חידוש התחנות הישנות.

Operating Swiss Power Reactors
Reactors
Operator
Type
Net MWe
First power
Expected closure
(approx)
Beznau 1
NOK Axpo
PWR
365
1969
2019 or 2030
Beznau 2
NOK Axpo
PWR
365
1971
2021 or 2031
Gösgen
KKG/Alpiq
PWR
1010
1979
2029
Mühleberg
BKW
BWR
373
1971
Dec 2019
Leibstadt
NOK/Alpiq
BWR
1220
1984
2034
Total (5)


3333 MWe



במשאל העם הנוכחי, אותו יזמו מתנגדי האנרגיה הגרעינית, הוצע שתחנות הכוח הקיימות תסגרנה אחרי 45 שנים (כלומר – האחרונה שבהן תיסגר ב 2029). ההצעה הזו נדחתה. פירושו שתחנות הכוח הקיימות תוכלנה להמשיך לפעול כול עוד  הוועדה לאנרגיה אטומית השוויצרית מאשרת שהן תקינות מבחינה בטיחותית.

הבעיה היא – מה יבוא במקום התחנות הגרעיניות. השוויצרים, כמו כולם, לא רוצים לשבת בחושך. החסידים הירוקים, כמובן, לא מתלבטים כלל. מה זאת אומרת? אנרגיה מתחדשת, כמובן. אלא שאנרגיה מתחדשת היא אשליה. מה יספק חשמל כאשר אין שמש או רוח? צריך תחנות כוח עומס בסיס שפועלות תמיד, מתי שצריך. זה מה שעשו התחנות הגרעיניות, והמקורות המתחדשים אינם מסוגלים לספק עומס בסיס מובטח. אבל – תחנות פחמיות או גזיות השוויצרים לא כול כך אוהבים כי זה פויה ויזהם את ארצם היפה. גם להיות תלויים ביבוא חשמל מאוסטריה או איטליה השוויצרים לא אוהבים. אז מה? אז בינתיים יישארו תחנות הכוח הגרעיניות עד להודעה חדשה.

אם תשאלו אותי: לזהם את נופי שוויץ בעשרות אלפים של מפלצות רוח – זה אסון הרבה יותר גדול מאשר תחנות כוח גזיות או גרעיניות. אם אתם לא מאמינים – אז קדימה – משאל עם. כולם רוצים רק אנרגיה נקייה, זה ברור, אבל איש בשוויץ בוודאי לא ירצה מפלצות רוח והפסקות זרם (שני הדברים הולכים ביחד).

יעקב

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מעניין.
לא ידעתי כלל שאפשר "לייבא" חשמל ממדינות שכנות. אפילו שזה הגינוי כי זה יכול להיות מוצר ככל המוצרים.
אם ככה, מדינה שהיא בעלת ממון, יכולה לייבא חשמל (כמו כל מוצר אחר כמו מים) ממדינה ענייה יותר ושאותה מדינה ענייה תשבור את הראש עם הזיהום שבשטחה...
בעצם הפוך על הפוך כמו מה שקורה עם פסולת הפלסטיק שמדינות עשירות שולחות למדינות עניות.