20 בינואר 2017

שלוש שנים של הפחדת שיא


השבוע יצאו כותרות ענק בעיתונות העולמית: "שנה שלישית ברציפות הטמפרטורות העולמיות שוברות שיא". (גם בוואינט, לפי רויטרס). "התחממות מהירה" חסרת תקדים, אסון גדול בפתח – זועקים כולם. מה קורה פה?
לא קורה כלום. Fake news - אלו זעקות היסטריות ואידאולוגיות ללא בסיס של ממש במציאות.
מה קורה באמת הוא שהשנים 2014-2015-2016 היו מושפעות מתופעת האקלים המחזורית אל-ניניו, שבה מי האוקיינוס השקט מתחממים במעלה או שתיית מעל לרגיל. המחזור התהפך השנה, והשנים הבאות יהיו יותר קרות, כמו שהיו השנים שלפני האל-ניניו האחרון (שהיה חזק במיוחד). ינואר 2017 כבר היה קר במיוחד. איש אינו יודע כמה מההתחממות של השנה שעברה נבעה מאל-ניניו וכמה מהמגמה הכללית, רבת השנים של ההתחממות הקלה. אם נסיר (במשוער) את השפעת הניניו נגלה שבעצם הטמפרטורות ,שטוחות" (לא בעלייה) וההפסקה בהתחממות, מאז בערך 2000 נמשכת. השנים הבאות יגידו אם אכן כך.
בכול אופן – "השיאים" הנוראיים בהתחממות שנשברו נשברו בשיעור של מאית אחת או שתיים של מעלה, בעוד רמת מרווח השגיאה בחישובים מסובכים אלה מוערכת בכ עשירית מעלה – כלומר ה"שיא" הוא כעשירית ממרווח השגיאה. הדבר הנכון לאמור במקרה זה הוא שאין הבדל משמעותי (מבחינה סטטיסטית) בין הטמפרטורות של 2015 ל 2016. אבל, כמובן – זה לא המסר האידיאולוגי שהעיתונות והמדענים החממיסטית שואפים להעביר. אז הם עושים הפרש של 0.01 מעלה "שיא של כול הזמנים" בכותרות שמנות.
Fake news (ידיעות מזויפות) – כבר אמרנו?
מה שקורה הוא שיש התחממות טבעית קלה ונמשכת, כנראה מאז תקופת הקרח הקטנה במאה ה 19. איש אינו יודע אם היא נגרמת על ידי בני אדם, או איזה חלק ממנה (אם בכלל) נגרם על ידי בני אדם. ושום סכנה נוראית לא נראית באופק.
אומרים גם שהאזור הארקטי התחמם בצורה נוראית (יותר משאר האזורים) אולי ב 10-15 מעלות מעל ל"רגיל". אז התחמם (נניח) – מ 50- (מינוס 50 מעלות) ל35- (מינוס 35) מה קרה? מישהו יישרף מזה? אומרים גם (למשל במאמר של ניו יורק טיימס) שיש האצה גדולה בעליית פני הים. עוד שקר. פני הים עלו בכ 17-20 ס"מ במאה השנים האחרונות (שום אסון) והיום לא ברור כלל אם הקצב התגבר (ל 30 ס"מ למאה שנה – שוב לא אסון) או נשאר כשהיה.
עוד כותב הניו יורק טיימס שבמקומות רבים לאורך חופי ארה"ב (בדרום החוף המזרחי) מי הים הגואים מציפים ערים ורחובות בקצב ובשיעור יותר גדול מקודם "בגלל ההתחממות הגלובאלית". עוד שקר. יש אומנם הצפות בחופי ארה"ב, נכון, – הן נגרמות משקיעת היבשה באזור זה. באזורים אחרים (בארה"ב ובעולם) יש תופעה הפוכה – עליית היבשה ונסיגת הים. זה לא קשור כלל להתחממות הגלובאלית.
בכול אופן – ההתחממות הקלה והאיטית שמתרחשת ועליית פני הים הקלה לא מהווים בעיה, לא היום ולא בעוד מאה שנה. אנו יכולים בקלות להסתגל ולהתאים עצמנו לשינויים, בזכות היותם איטיים והדרגתיים. דבר אחד בטוח לחלוטין: לא חשוב בכמה מיליונים של תחנות רוח או לוחות שמש ירצפו את העולם – אין לזה שום השפעה מתקנת על האקלים.
יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא יעקב, גם 2017 היתה חמה, שנייה רק ל 2016. גם 2018 וגם 2019. זה לא אל ניניו. זו התחממות גלובלית כפי שחזו מרבית המדענים.

אנונימי אמר/ה...

"המחזור התהפך השנה, והשנים הבאות יהיו יותר קרות, כמו שהיו השנים שלפני האל-ניניו האחרון (שהיה חזק במיוחד)"

זה מה שקרה יעקב? זה מה שקרה? השנים שאחרי פרסום הרשימה היו חמות יותר מכל שנה לפני 2016. אולי תפנים שטעית טעות ענקית?