15 בינואר 2017

חזאים אידיאולוגיים


גל קור קשה וממושך היכה באירופה ובארה"ב בחודש ינואר. הינואר הזה עומד להיות הקר ביותר בחמש שנים, או אפילו יותר. שלג ירד בכול אירופה, עד יוון, טורקיה וכריתים.

זה לא כול כך מפתיע, מדי כמה שנים יש חורף קר, זה לגמרי טבעי. אבל, החזאים (חזאי מזג האוויר) אינם מסוגלים לחזות מתי יהיה חורף רגיל ומתי קר. התחזית חשובה, קודם כול לספקי דלק. עליהם להתכונן לחורף ולהכין מלאי מספיק של דלק לחימום בתים, תחנות כוח ותחבורה. כאשר קר, ברור, שהביקוש לדלק עולה מאד, ולעיתים קרובות יש גם שיבושים בדרכים, ולכן, אם לא מתכוננים מראש עלולים להיווצר צווארי בקבוק, מחסור בדלק, מחירים גבוהים וקשיים. בטורקיה ובצרפת יש מחסור בדלק לתחנות כוח, וחברות החשמל חוששות שידרשו צעדי חרום להפחתת הביקוש – כלומר השבתה מרצון של מפעלים, והם חוששים מהפסקות זרם.

אומר אחד הסוחרים:  "המודלים של התחזיות הם בזבוז זמן וכסף מעבר לשלושה שבועות. החזית הקרה תפסה אנשים בהפתעה". זה נכון, החזאים והמודלים האקלימיים אינם מסוגלים לתת תחזית אמינה מעבר לשבוע או שבועיים קדימה.

המצב כאוטי - אבל עם זאת מוכר: יצרני וסוחרי האנרגיה מתכוננים לחורף על פי תחזיות מטרולוגיות, שלפעמים מסתברות כשגויות לחלוטין, ולכן, כשחורף שאמור להיות ממוצע מסתבר כקפוא במיוחד - נוצרות בעיות של היצע.

בתמונה רואים בכחול את ממוצע הטמפרטורות ל 30 שנה ובכתום את הטמפרטורה החודש.
הקושי לחזות לא מונע מהחזאים להנפיק תחזיות בכול זאת. והצרה הגדולה ביותר: הם מושפעים מהאידיאולוגיה של ההתחממות הגלובלית, ולכן הם מנפיקים תמיד "תחזיות חמות" אבל אף פעם לא "תחזיות קרות".  העיסוק במזג האוויר ובאקלים נשלט על ידי אידיאולוגיה ותקינות פוליטית וגם חשיבה קבוצתית group think – ופחות על ידי מדע. ובנוסף – מה שהחזאים והמדענים שונאים נורא להגיד זה את האמת: "לא יודעים".

בוורשה שבפולין בא גל הקור יחד עם גל זיהום וסמוג עבה, וזיהום האוויר נוראי, פי 4 או יותר מהמקסימום ה"מותר". הדבר קורה בגלל ש כ 15-20% מתושבי העיר מחממים את בתיהם עם תנורים פרימיטיביים ששורפים פחם או עץ.  ומזג האוויר הקר מלווה באוויר שקט, ללא רוח, שאינו מאפשר לעשן להתפזר.

יעקב


אין תגובות: