3 בספטמבר 2017

סופת הארווי לא קשורה להתחממות

סופת הארווי הנוראית הכתה בטקסס וגרמה נזקי שיא שמוערכים ב 190 מיליארד דולר, שהם כ 1% מהתוצר האמריקאי. נזק באמת עצום וכנראה חסר תקדים. ("חסר תקדים" משתי סיבות: גידול האוכלוסייה והאינפלציה של הדולר...).
מאחר ונושא "שינויי האקלים" (האקלים תמיד משתנה...) נמצא בפי כול, קופצים רבים ומקשרים בין הדברים ומטיפים לנו מוסר: "ראיתם? טראמפ מכחיש את האקלים ופורש מהסכם פאריס, וראו איזה עונש נוראי נפל על ראשו. איך אפשר להמשיך ולהתעלם משינויי האקלים? חייבים מיד להתקין עוד לוחות שמש ותחנות רוח". זה מה שנקרא: רוקדים על האסונות, ומנצלים אותם לתעמולה אידאולוגית.
האמת היא שאין שום קשר בין סופת הארווי וההתחממות הגלובאלית. סופות תמיד היו, ואין שום מגמה של התחזקות או התרבות הסופות. ההיפך. כשבוחנים את כמות הסופות שהיכו בחופי ארה"ב מבחינים במגמת ירידה קלה, ב 100 השנים האחרונות.
https://pbs.twimg.com/media/DIoxE3PWsAAe4HL.jpg
http://notrickszone.com/wp-content/uploads/2017/09/Dilley-Irma.png
זו תמונה של ההוריקן הבא, אירמה, שנוצר באוקיינוס האטלנטי, ועדיין לא יודעים איך יתפתח ולאן יגיע.
צריך לציין שהייתה הפוגה יוצאת דופן של 12 שנים בהן לא היכה הוריקן חזק את חופי ארה"ב, הפוגה שהסתיימה עם הארווי.
החזאי הוותיק דייויד דילי פרסם כבר בפברואר השנה אזהרה על עונת סופות חזקה, השנה, בחופי ארה"ב. לדבריו הסופות הן מחזוריות, והוא זיהה את התנאים המטאורולוגיים הנובעים ממצב מחזורי האוקיינוס (אל-ניניו באוקיינוס השקט, והמחזור האטלנטי) – שנמצאים במצב שמוביל לסופות.
דלי אמר: Global warming has no influence – we have had major impact hurricanes in the past when it was cooler – it is all cyclical.
ההתחממות הגלובאלית לא השפיעה, היו הוריקאנים חזקים בעבר, כאשר היה קריר יותר, הכול מחזורי.
באותו מקום, בהיוסטון, הייתה סופה גדולה ושיטפון עוד יותר גבוה בשנת 1935, לפני ההתחממות הגלובאלית.
https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2017/08/houston-flood-1935.jpg?w=720&h=407
יוסטון ב 1935.
היוסטון יושבת במישור מאד שטוח. במרחק יותר מ 200 ק"מ מהים הגובה של הקרקע הוא רק כ 60 מ'. כול השטח של מזרח טקסס היה ביצה לפני ההתיישבות האנושית. הביצה נוצרה משיטפונות רבים במשך אלפי שנים, ומניקוז טבעי חלש, בגלל הקרקע הנמוכה. אז, באה ב 100 השנים האחרונות ההתיישבות וצמחה בקצב גדול, ונבנו ערים ומפעלים וכבישים בביצה. ההתיישבות המוגברת הביאה מיליוני בני אדם לאזור מועד לסופות ולהצפות, וכך נגרם האסון הנוכחי. היות האזור מועד לשיטפונות היה ידוע תמיד, ובכול זאת לא נבנתה מערכת ניקוז מתאימה, שדורשת השקעות גדולות.
העיתונאים החממיסטים (כלומר כולם) בטוחים (על בסיס האידאולוגיה) שהארווי נגרם על ידי ההתחממות הגלובאלית. הם, כמובן, מיד מראיינים מדען חממיסט או שניים שיחזק את אמונתם הקודמת. המדענים, בדרך כלל, זהירים וחלקלקים יותר ואומרים "אנו לא יכולים לקשר ישירות את סופת הארווי להתחממות הגלובאלית", אבל... אבל... אבל... אבל זה כן קשור כי "מים יותר חמים גורמים לסופות יותר חזקות". כך למשל, אומר ד"ר מייקל מאן שהתחממות המים במפרץ מקסיקו אולי תרמה לחיזוק הסופה ב 3%. בסדר... נניח שניחוש זה סביר, אז ההתחממות הגלובאלית הנוראית אחראית ל 3% מהנזקים... והטבע ל 97%... אבל אילו סתם ספקולציות. העובדות הן מה שרואים בגרף למעלה: מגמת קיטון במספר הסופות החזקות שפגעו בחופי ארה"ב, במאה השנים האחרונות, למרות ההתחממות הקלה שהייתה. (ועוד לא ברור בכלל שההתחממות נגרמה כולה או רובה על ידי בני האדם).
בכול מקרה: השקעות של מאות מיליארדי דולרים בתחנות רוח ולוחות שמש לא ימנעו סופות ושיטפונות שתמיד היו, ולצערנו תמיד יהיו. מה שיכול להועיל ליוסטון היא השקעה (די גדולה) בשיפור מערכות התשתית והניקוז.
יעקב

2 תגובות:

איל אמר/ה...

למה צריך לציין את המובן מאליו?

יעקב אמר/ה...

מובן מאליו למי? העיתונות מלאה במאמרים האומרים בערך: "ראיתם את ההוריקן הנוראי, איזה עוד הוכחות אתם צריכים לסכנה הגדולה של ההתחממות הגלובאלית?"