20 ביולי 2018

הקוטב הצפוני היה חם יותר ב 6 מעלות בעבר.


שלושה מחקרים חדשים, המתבססים על נתונים חדשים שנאספו באחרונה, מראים שהאזור הארקטי (אזור הקוטב הצפוני) היה חם יותר בכ 6 מעלות לפני כ 9000 שנה, בהשוואה להיום. באותה תקופה ריכוז הפד"ח באטמוספרה היה רק כ 260 חלקים למיליון (בהשוואה ל כ 400 היום). כלומר – ההתחממות התרחשה בלי קשר לפד"ח ולבני האדם, מסיבות טבעיות. הסיבות המדויקות לא ידועות.

המחקר הראשון נערך באיי סוואלברד. החוקרים גילו בחפירות סוג של צדף שלא חי היום באיים בגלל הקור. היום, המקום הכי קרוב בו מצוי הצדף הוא 1000 ק"מ דרומה משם. המסקנה של החוקרים היא שבין 10 ל 9.2 אלף שנה לפני היום היה שם חם יותר ב 6 מעלות מהיום, ולפני 6-8 אלף שנים היה חם חותר ב 4 מעלות. הממצא הזה מחוזק על ידי שרידי צדף אחר, שגם הוא חי רק במים חמים יותר.


חוקרים אחרים, ברטלס ושות', חקרו את המים בוולנברג פיורד, בסוואלברד, וגילו שהמים היו חמים יותר בכ 8-10 מעלות לפני כ 8000 שנה.

מחקר שלישי, של מקפרלין ושות', בדק משקעים מאגמים בצפון מערב גרינלנד. הם מצאו שבתקופת ההולוצן המוקדם (לפני 8 עד 10 אלף שנה) טמפרטורות השיא ביולי היו 4-7 מעלות גבוהות יותר מאשר היום.
התקופות שמדובר עליהן הן תקופות קרובות יחסית לימינו, לא לפני מיליוני שנים אלא לפני אלפים בודדים של שנים, כאשר התנאים לא היו שונים באופן מהותי מהיום. החממיסטים טוענים שהתחממות "מהירה" כמו שמתרחשת בימינו אפשרית רק בגין עליית ריכוזי הפד"ח (ושאר גזי החממה). מחקרים אלה מראים שהיו תנודות יותר גדולות בטמפרטורות בעבר הלא רחוק, שבוודאי לא נגרמו על ידי הפד"ח (שהיה נמוך) אלא על ידי גורמים אחרים, טבעיים (שאינם קשורים לבני האדם). בהחלט אפשרי וגם סביר שלפחות חלק מההתחממות (הלא כול כך גדולה) שמתרחשת בימינו, מקורה באותן סיבות טבעיות שגרמו להתחממות בעבר – סיבות שאינן ידועות לנו עדיין.

יעקב

אין תגובות: