29 בדצמבר 2018

וועידת קטוביץ

(לא זאת שליד יהודה המכבי בת"א...)

וועידת קטוביץ לאקלים, הוועידה השנתית השגרתית של האו"מ, המכונה COP24 (כלומר הוועידה ה 24) ננעלה ב 15 לדצמבר. כרגיל המתח היה רב והעולם עצר נשמתו בהמתנה דרוכה לתוצאות החשובות. היה חשש כבד שהוועידה תסתיים ללא תוצאות. אבל... לבסוף העולם נשם לרווחה. אחרי הארכת הדיונים, והמשכתם לתוך השעות הקטנות של הלילה (כרגיל) הושגו הבנות וסיכומים ונוסחו החלטות חשובות. הנה ההחלטות:

1. הוחלט לדבוק בהסכם פאריס משנת 2015....
2. הוחלט לנסח ולאמץ (בוועידות האקלים הבאות) כללים למדידה ודיווח אחידים של פליטות הפד"ח בכול הארצות, וגם מנגנונים לבקרה חיצונית ואימות הדיווחים. לא נוסחו כללים, אבל הוחלט בפירוש שכללים כאלה ינוסחו ויאומצו בעתיד, אי"ה.  יפה!
3. הוחלט שהמדינות ישתדלו לצמצם עוד יותר את הפליטות מעבר למובטח בפאריס, כלומר – להציג, בוועידות הבאות, "יעדים" עוד יותר יפים לצמצום הפליטות. (היעדים הקיימים לא הושגו, ואין דרך להשיגם, והם בגדר פנטזיה ודיבורים גרידה ללא מסלול מעשי ואפשרי להשגה, כלומר – יעדים ללא תכנית מוחשית מאחוריהם, יעדים מהפה לחוץ, היחידים האפשריים. הדיבורים הריקים האלה יהיו עוד יותר "שאפתניים" בעתיד).

4. המדינות המפותחות (העשירות, לא כולל סין והודו) יבהירו מה עם הכסף. ככה הוחלט. כזכור הבטיח הנשיא אובמה, ברגע של התעלות נפשית, בוועידתם קופנהאגן ב 2009, שהמדינות העשירות יקימו קרן של 100 מיליארד דולר לשנה, למימון מעבר העניות לאנרגיות מתחדשות. מאז שואלים העניים כול שנה "איפה הכסף?" ותשובה אין. עוד פנטזיה חסרת שחר. השאלה נשאלה, כמובן, גם בוועידה זו והוחלט חגיגית שתישאל גם בוועידה הבאה
...
הרבה ממשתתפי הוועידה היו קצת מאוכזבים, בייחוד שפליטות הפד"ח בעולם לא רק שלא קטנות אלא הן גדלות – גדלו השנה ב 2.7% לעומת השנה שעברה... אחרים היו מרוצים, בכול זאת הושגו "הבנות"...
עכשיו ברצינות – עשרות אלפי אנשים (22 אלף הפעם?) מ 200 ארצות מתכנסים כול שנה (ואף פעמיים בשנה...) לוועידות בילוי, קוקטיילים ופטפוטי סרק, על חשבון משלמי המיסים, כבר 24 שנים. האם מישהו יכול לטעון שהדבר הזה שפוי?

יעקב





תגובה 1:

אשר פט אמר/ה...

יעקב,

בחייך, איך לא ראית את ההבדל התהומי בין הועידה הזאת לבין הקודמות, איך?!

שים לב שבכל הועידות הקודמות, אחרי ליל שימורים של מו"מ מפרך, בזמן פציעות ממש, המנהיגים הסכימו ואז (וזה ההבדל הגדול) כל המנהיגים עמדו מול העולם (והאולם) המריע, החזיקו ידיים והרימו אותם מעל לראש!

ההבדל בועידה זו שהם לא החזיקו ידיים ולא הרימו אותם מעל הראש אלא שהנשיא של הועידה שהתגלה כאתלטי ופעלתן קפץ בסוף הדיונים הדרמאטיים על השולחן (כן, על השולחן!) הרים את ידיו ואז ככוכב רוק קפץ באויר וחבט באגרופו באוויר (כנראה שרצה לנפץ את הפחמן הדו חמצני המשוקץ מהאטמוספירה הקדושה של גאיה). וזה הבדל מהותי מהויעדות הקודמות ואני חושב שצריך להזכיר את זה!