17 ביולי 2019

מה שיעור ההתחממות הגלובאלית?

ד"ר ג'ון קריסטי, מדען אקלים ידוע מאונ' הונטסוויל באלבמה התמחה במיוחד במדידת טמפרטורות על ידי לוויינים. הוא נשא הרצאה שהכותרת שלה: "לבחון את הטענות של שינויי האקלים". בהמשך תרגום ותמצות של עיקרי הדברים.
https://www.nsstc.uah.edu/users/john.christy/images/p3.jpg


ציטוט: בצעירותי המדע עסק בצבירת ידע. מדענים הציעו השערות, אבל, כאשר נתונים חדשים סתרו את ההשערות הם חיפשו השערות אחרות, יותר טובות. בימינו, כאשר מישהו מציג עובדות הסותרות את ההשערה שלך, הנוהג הוא לצעוק בקול רם יותר שאתה בכול זאת צודק בלי לבדוק מה המשמעות של העובדות החדשות.
נושא ההרצאה הוא: כיצד האקלים מגיב לפליטת גזי חממה שנגרמת על ידי שריפת דלק פחמי. ראשית כול נבהיר את סדר הגודל של הבעיה. מאזן האנרגיה של כדור הארץ נוצר מזרימה מתמדת של אנרגיה מהשמש לאטמוספרה ולכדור הארץ, ומהאטמוספרה וכדור הארץ חזרה לחלל החיצון. הזרימה הזו היא בשיעור מעל 100 יחידות אנרגיה. גזי החממה (הפד"ח – CO2) מוסיפים 0.5 יחידות. עד כמה זה משמעותי?
putting climate change claims to the test


בציור רואים את הכוחות המחממים לעומת אלה המקררים את פני כדור הארץ. הפד"ח הוא הריבוע הקטנטן בקצה הימני, מצוייר בקנ"מ, כלומר בגודל יחסי נכון לשאר הגורמים.
אני פרסמתי, יחד עם עמיתי מקניידר, מאמר מדעי, לפני 25 שנה, בירחון "נייצ'ר" (כאשר הירחון עדיין פרסם מאמרים מדעיים אובייקטיביים). אנו בדקנו מה שיעור ההתחממות של כדור הארץ על פי מדידות לוויין, שהן, לדעתנו, המהימנות ביותר. היו אז ברשותנו מדידות של 15 שנה (מדידות הלוויין החלו ב 1979). המסקנה שלנו, אז, 0.09 מעלות לעשור (פחות ממעלה למאה שנה). הדבר עמד בסתירה לטענות המודלים האקלימיים שניבאו התחממות בשיעור 0.35 מעלות לעשור (3.5 מעלות ל 100 שנה).

בשנת 2017 מקניידר ואני בדקנו מחדש את החישוב שלנו, הפעם על בסיס 37.5 שנים של מדידות לוויין. התוצאה: 0.095 מעלות לעשור, כלומר בדיוק אותה תוצאה שקיבלנו לפני 25 שנה. תראו לי עוד מדען או תיאוריה שהתחזית שלה מלפני 25 שנה התקיימה בדיוק כזה! פרסמנו תוצאותינו בירחון האטמוספרה של אסיה-האוקיינוס השקט. ה"נייצ'ר" כבר לא מפרסם היום מאמרים המטילים ספק בהפחדה האקלימית.




על סמך המדידות שלנו חישבנו את "רגישות האקלים" (החולפת – transient ) – כלומר כמה התחממות צפויה עם הכפלת גזי החממה באטמוספרה, הכפלה שתתרחש כנראה בעוד 70 שנה (עד 2090) הרגישות היא 1.1 מ"צ (מעלות צלסיוס). זה הרבה פחות מהממוצע של המודלים האקלימיים, העומד על 2.31 מ"צ. הראיות מוכיחות שה"קונצנסוס" המדעי של ימינו שגוי."

במילים פשוטות: ההתחממות הצפויה היא פחות מחצי מאשר נביאי הזעם השפויים מנבאים. נביאי הזעם קיצוניים מדברים על "מקרה קיצון" של 3-5 מ"צ.
אין מחלוקת על כך שהפד"ח הוא גז חממה, ויש התחממות שנגרמת (לפחות החלקה) על ידי בני האדם (על ידי גזי החממה הנפלטים משרפת דלק פחמי). המחלוקת היא על שיעור ההתחממות הצפויה, ולכן – עד כמה תהיה הרת אסון. המחלוקת היא גם על חלקה של ההתחממות האנושית מול התחממות כתוצאה מגורמים טבעיים שעליהם אין לבני אדם השפעה.
זה היה קטע מס.1 מהמצגת של ד"ר כריסטי. המשך בקטע מס 2.

יעקב




אין תגובות: