10 בינואר 2021

אוטובוסים חשמליים בקווים עירוניים

כבר בשנת 2015, ושוב ב-2017, כתבנו שחשוב להחליף את האוטובוסים העירוניים בעלי מנועי דיזל באוטובוסים חשמליים.

האוטובוסים עם מנועי דיזל מזהמים בצורה נוראית את האוויר במרכזי הערים הצפופים, היכן שבני אדם חיים. הם גם מרעישים מאד ומהווים מטרד גדול. הזיהום גורם לתחלואה.

יש אלטרנטיבה - אוטובוסים חשמליים - על בטריות. כ 400 אלף אוטובוסים כאלה פועלים כבר בעולם - 98% מהם בסין. סין סובלת במיוחד מזיהום נורא במרכזי הערים שלהם, הערים ענקיות והצפיפות רבה. אוטובוסים חשמליים אינם מזהמים ואינם מרעישים. הם יקרים יותר מאוטובוסים דיזל אבל ההשקעה כדאית. כאן יש הזדמנות להקטין בצורה משמעותית מפגע של זיהום אוויר ורעש בהשקעה ממוקדת, שהיא קטנה יחסית. אני מכוון שההפרש בין מחירי אוטובוס על דיזל מחיר אוטובוס חשמלי - מחושב לכול אורך חייו של הכלי - איננו כל כך גדול.

באוטובוסים עירוניים גם לא מפריע החיסרון הגדול של רכב חשמלי - טווח נסיעה מוגבל. קווים עירוניים אינם ארוכים במיוחד ואפשר להטעין את האוטובוסים בתחנות הקצה שלהם.

אנו מברכים, על כן, את שרת הסביבה גילה גמליאל על שהיא יוזמת הצעת חוק שיחייב שכול האוטובוסים העירוניים החדשים, החל משנת 2025, יהיו חשמליים.

(צילום: דובר משרד התחבורה).

בארץ נעים כעת כ 100 אוטובוסים חשמליים (מתוך כ5000 אוטובוסים) - "לניסיון". הגיע הזמן לעבור מניסיון למעשה. אפשר גם ללמוד מ 400 אלף אוטובוסים חשמליים בסין… מספיק עם ניסיונות, לעבור לביצוע.

השרה גמליאל מבקשת תקציבים ממשלתיים - 310 מיליון שקל "לקידום הנושא ולבניית מסופי הטענה". לא צריך תקציבים ממשלתיים. לא צריך להתנות את המהלך בתקציבים ממשלתיים. יתארגנו נא חברות התחבורה ויקימו מסופים וירכשו אוטובוסים חשמליים. מספיק החוק שקובע שהחל מ 2025 לא יתנו לאוטובוסים דיזל חדשים להיכנס למרכזי הערים.

נקווה שהצעת החוק תתקבל, ועד שנת 2035, אי"ה, ייעלמו האוטובוסים על דיזל ממרכזי הערים, ואיכות החיים של תושבי הערים תשתפר בהרבה.

יעקב 

אין תגובות: