13 ביולי 2021

מרצפים את א"י בגרוטאות

תכנית רשות החשמל ומשרד האנרגיה מדברת על התקנת 16 GW כושר ייצור סולארי עד 2030. עד סוף 2021 יהיו אולי כ 5.5GW לוחות שמש. (כושר ייצור נומינלי, רק בשיא קרינת השמש). המספרים האלה מופשטים, אדם פשוט (וגם הרבה משכילים) לא מבין מה משמעות 16 GW - ג'יגוואט. אנסה כאן להמחיש, גם בעזרת תמונות.

לוח שמש אחד (פאנל סולארי) גודלו בערך כגודל מיטה ( 1 על 1.6 מ', עשוי מברזל וזכוכית) והוא מפיק (לפעמים) 250 וואט חשמל. 16 GW הם 64 מיליון לוחות. תחשבו קצת ותקלטו - 64 מיליון לוחות (מיטות). בא"י יש פחות מ 10 מיליון תושבים אבל יהיו 64 מיליון מיטות ברזל מפוזרות בשטח! זה לא שהלוחות יהיו זרוקים באיזה מחסן או מפעל - הם יהיו מפוזרים בשטח. כבר כיום יש אולי 20 מיליון לוחות… אבל עד 2030 רוצים לפזר פי שלוש מזה. בקיצור: לרצף את ארץ ישראל.

פעם היו שותלים בארץ פרדסים וכרמים… גם שותלים עצים ביערות קק"ל… היום זה פאסה (עבר זמנו) היום האופנה אומרת לפזר גרוטאות ברזל וזכוכית בצבע שחור.

הנה איך זה נראה בערך…

המתקן הזה ששמו "כרמים" (איזה יופי של כרם!) מפיק 5 MW. צריך  12000 כאלה כדי להגיע ליעד של 64 GW.

המתקן הזה - בדורות שבנגב, יותר גדול מהישוב. כדי להגיע ליעד צריך 5300 כאלה…


זה כבר מפעל יותר גדול, בחלוציות שבנגב. "רק" 1200 מסוגו יספיקו….


וכך הלא וכך הלאה….

נו, טוב… לפחות יספקו לנו חשמל נקי… לא! כול הכמות האדירה הזו (64 מיליון לוחות) יספקו רק 30% מהחשמל שאנו צריכים (אי"ה, בשנת 2030). כול תחנות הכוח הרגילות (על גז או פחם) תמשכנה להתקיים ולספק לנו את החשמל הדרוש לאחר שקיעת השמש או בימי חורף ( 60 ימים ללא שמש) וגם בימים רגילים - 70% מהחשמל. 64 מיליון הגרוטאות האלה (שאמורים לספק 30% מהחשמל) באים מעל לתחנות הכוח, ולא במקומן! (תחנות הכוח יעבדו מעט פחות שעות בשנה).

והלוחות מפיקים (קצת) חשמל אולי 20-25 שנה ואח"כ מתבלים והופכים עוד יותר לגרוטאות. זה אומר להחליף כ 2.5 מיליון לוחות כול שנה! לנצח. ול"מחזר" - קרי להטמין - כול שנה 2.5 מיליון מיטות! (בשביל 30% מהחשמל כביכול).

ככה נראים אולי חמישים או מאה פאנלים "פג תוקף". תארו לעצמכם איך יראו 64 מיליון. על בעיית הפסולת הסולארית אפשר לקרוא במאמר של מיכאל שלנברגר.

והפכנו לארץ זבת ברזל וזכוכית.

יעקב

התמונות הן של מתקנים שהותקנו בארץ על ידי חברת "אנלייט", התמונות נלקחו מאתר החברה. (חוץ מהתמונה האחרונה, כמובן).

  

4 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מייאש.
אני מניח שכל המטרה היא להפחית את צריכת הדלק הפוסילי בשעות השמש ולהשתמש בחשמל הסולארי (הלא יציב).

מה באמת מתכננים לחורף?
הרי הפאנלים הסולאריים בקושי יתפקדו. וחשמל צריך.
מה האסטרטגיה של מדינות "ירוקות" בהקשר הזה?

יעקב אמר/ה...

אין אסטרטגיה ואין בטיח. רצים ריצת אמוק בהתקנת לוחות שמש וטורבינות רוח ללא שום תכנון, בדיקת ייתכנות או כול חישוב או שיקול הגיוני. הכול לפי הרגשת בטן - ששמש זה טוב, יעלה כמה שיעלה, יזהם כמה שיזהם. שמש זה טוב!! לא להתווכח, לא לבלבל את המוח עם עובדות.

בגרמניה התקינו 200 מיליון פאנלים סולאריים (200 מיליון !!!) - וכמות השמש אצלם אולי חצי מאצלנו...
וגם אצלנו דוהרים בכיוון זה.
וזה לא שהשמש תוכל לספק צרכי החשמל שלנו בשעות היום (שהם כ 1750 שעות מתוך 8760 שהם כ 20% מהשעות). כי לא ניתן לכבות תחנות כוח בשעה 9 בבוקר ולהדליק חזרה ב 4 אחה"צ. תחנות הכוח תמשיכנה לפעול גם בשעות היום. השמש פשוט בלתי רלוונטית לחלוטין.

גילעד דרורי אמר/ה...

לוחות שמש בגבעון, ובעמק איילון, ועל כל גג אפשרי, ומסביב ליישובים ובעיקר על חשבוננו.

אני מופתע כל פעם מחדש כשמקבלים החלטות כל כך חסרות בסיס בנתונים. מעניין מתי יגיע הקש שישבור את גב הגמל הירוק - אני מקווה שהפסקות החשמל בגרמניה וארה"ב יגרמו לכמה פוליטיקאים לחשוב פעמיים על כל העסק. לגבי התפכחות של התנועה הירוקה והתעמתות עם האמת - רוח ושמש לא מועילים בכלום - אני כבר פסימי.

יעקב אמר/ה...

מה שעוד מפליא הוא איך אירגוני סביבה יכולים לתמוך בזיהום כבד כול כך.