25 ביולי 2021

הודעת הפורום לרציונליות סביבתית בנושא הצעת המחליטים להפחתת גזי חממה

הפורום לרציונליות סביבתית                    25 ביולי 2021, ט"ז באב תשפ"א

 


הודעה לעיתונות

הפורום לרציונליות סביבתית: הצעת המחליטים להפחתת גזי חממה שהתקבלה בממשלה היא בכייה לדורות ותעלה במחיר יקר לכלכלה ולסביבה

הפורום לרציונליות סביבתית, שחברים בו מדענים ומומחים לאנרגיה ולסביבה, יוצא נגד הצעת המחליטים שאושרה בממשלה היום, יום א', 25 ביולי 2021, להפחתה של פליטות הפחמן בשיעור של 27% עד 2030 ושל 85% עד 2050, הצעה המבוססת על תחושת בטן ולא על בדיקת היתכנות פיזית-הנדסית.

חברי הפורום מדגישים שיעדים אלה בלתי אפשריים להשגה בטכנולוגיות הידועות, ושהעלויות הנגזרות הן גבוהות מאוד ויובילו להעלאת מיסים ולהגדלת הגירעון, וכן לחוסר יציבות אנרגטית בשל נטישת מקורות אנרגיה אמינים קונבנציונליים כמו גז, מה שמוביל למשברי אנרגיה תכופים ולהפסקות חשמל ולעלייה דרמטית במחיר החשמל במדינות בעולם שניסו זאת, כמו קליפורניה, אנגליה וגרמניה.

הפורום מצביע על כך שהתוכנית למעבר ל-30% חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת עד 2030 תצרוך משאבי קרקע כה עצומים עד כדי חוסר היתכנות, ותגרום לפגיעה חמורה בסביבה.

הפורום מפנה לדו"ח רשות החשמל משנת 2020 שבו נאמר בפירוש שהפקת אנרגיה שמש אינה מייתרת בנייה של תחנות כוח רגילות ושעלינו לבנות את כל התחנות הדרושות לאספקה מלאה של צרכינו. לשון אחר: כל 60 מיליוני הפנלים הסולריים המתוכננים לשנת 2030, עוד לפני ההחלטה החדשה, יבואו בנוסף לתחנות הכוח הרגילות (מתוך דוח רשות החשמל), ולא יביאו לחיסכון בזיהום אוויר ובשום דבר אחר.

כמו בכל מקום שבו נוסה מעבר כזה, מחיר החשמל צפוי לזנק, והפגיעה תהיה בעיקר בחלשים, בלי להניב שום תועלות בצורה של הפחתת פליטות.

לדברי הפורום, היעדים עד שנת 2050 הם חסרי אחיזה במציאות הטכנולוגית-הנדסית המעשית.

הפורום מזכיר שהשפעת פליטות הפחמן של ישראל על האקלים העולמי היא אפסית (ישראל פולטת פחות מ-0.2% מהפליטות העולמיות), ושום דבר שישראל תעשה לא ישפיע כהוא זה על האקלים. הפגיעה הכלכלית בישראל כתוצאה מהשאיפה ליעדים דמיוניים אלה תמנע השקעה בתשתיות חיוניות להסתגלות לשינויי אקלים, ותפגע באיתנותה הכלכלית והביטחונית של המדינה.

הפורום מזכיר שמצבה של מדינת ישראל שונה מהותית ממצבן של מדינות המערב, בשל קצב גידול האוכלוסייה, צפי הגידול בצריכה המצריך תוספת תחנות כוח יציבות ואמינות, וגם בשל היותה של ישראל "אי אנרגטי" בלי חיבור לרשת למדינות שכנות שניתן להיעזר בהן בשעת הצורך.

באשר להתחייבויות הבינלאומיות של ישראל, ישראל כבר עומדת בהתחייבויותיה בהסכם פריז, כך שאין כל מחויבות בינלאומית הגוררת את ההחלטה הזאת

הצעת המחליטים להפחתת פליטות הפחמן תפגע בשטחי הטבע בארץ ובכלכלתה, תעלה את מחיר החשמל ותגרום להפסקות חשמל חוזרות ונשנות, ותפגע ביכולת של ישראל להתמודד עם איומים עתידיים, אקלימיים ואחרים

הפורום קורא לממשלה להציב כיעד עליון ביטחון באספקת אנרגיה בכמות הדרושה, כולל רזרבות טובות, ולשאוף למחיר אנרגיה בר השגה, דבר החיוני לשגשוגו של המשק. הפורום קורא שלא לערוך ניסויים בטכנולוגיות שאינן מוכחות על גב אזרחי ישראל, ולבסס את אספקת האנרגיה על בסיס טכנולוגיות ידועות ובדוקות בלבד.

הפורום קורא לממשלת ישראל להקשיב למדענים ולמומחי אנרגיה, ולהתקדם במתינות ובהדרגה בשימוש באנרגיות לא יציבות. 

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

שיהיה ברור: הוויכוח אינו על כסף. אם אפשר היה להציל את כדור הארץ על ידי פעולות אלה או אחרות - אז זה הזמן להתווכח על המחיר ולנסות לראות אם זה שווה.
פה המצב שונה. כול טונות הכסף שנשפוך, ו60 מיליון מיטות ברזל שבהם נרצף את הארץ - ישיגו בדיוק אפס בתחום האקלים.
הוויכוח לא על המחיר. הוויכוח הוא על אשלייה, על פעולה שאינה יכולה להשיג כלום. אם אתה משיג כלום אז אפילו גרוש אחד מיותר להוציא. הןןיכוח הוא על "מה זה משיג?"

יעקב אמר/ה...

הוויכוח גם אינו על השאלה אם יש התחממות גלובאלית או לא. גם לא על השאלה אם רצוי להקטין את גזי החממה.
אני חושב שהוכחנו בסדרה של פוסטים שהתכנית לפיזר 60 מיליון מיטות ברזל וריצוף הארץ בם אינה מובילה ולא יכולה להוביל לשום מקרום. כי החשמל לא נשמע לאמונות בטן ועמדות צדקניות. החשמל מופק באמצעים טכנולוגיים שניתנים לחישוב והערכה הנדסיים. בתחום ההנדסה - האידאולוגיה לא פועלת. אם משהו עובד - הוא עובד ואם לא - לא. ולא חושב כמה אידיאולוגיה אתה שופך לתמהיל. התשובות הן פשוטות, ניתנות למדידה, חד משמעיות.

יעקב אמר/ה...

ובאשר למשפט הארחרון, מסמר המסמך: הפורום קורא לממשלת ישראל להקשיב למדענים ולמומחי אנרגיה, ולהתקדם במתינות ובהדרגה בשימוש באנרגיות לא יציבות.

אז הנה נוסח מתוקן: הפורום קורא לממשלת ישראל לשים את האספקה הסדירה ובטוחה של אנרגיה ושל חשמל בראש סולם העדיפויות. כול השאר זה יעדי משנה. אסור לסכן את אספקת החשמל והאנרגיה בישראל.