14 ביולי 2021

האגדה על הפחם בעולם

 פרופ' מיכה קליין

העניין הרב שמגלה העולם באנרגיות מתחדשות מעביר את המסר כאילו השימוש בפחם שהוא "המזהם" הגדול הולך ופוחת. גם המעבר מפחם לגז (כמו למשל בישראל) יצר את הרושם על ירידה בשימוש בפחם.

כדאי להכיר קצת את הנתונים העולמיים של השימוש בפחם, כדי להבין שהאגדה על אפס שימוש בפחם היא אגדה שרק הנייר סובל אותה ואין לה שום אחיזה במציאות.

איור 1 מציג את השינוי ביצור הפחם העולמי מאז שנת 2015, והצפי עד לשנת 2025

הגרף מראה עלייה מתמדת של הצריכה העולמית. כמובן שעלייה זו איננה אחידה בכל מדינות העולם, אך השפעתה היא כלל עולמית.

הודו תהיה התורמת הגדולה ביותר לצמיחה זו. הייצור שלה צפוי לגדול מ- 777 מליון טון  בשנת 2020 ל -1.2 מיליארד טון בשנת 2025. אחריו יעלו סין, אינדונזיה, אוסטרליה ודרום אפריקה, אשר הייצור המשולב שלהם צפוי לגדול מכמות משוערת של 5 מיליארד טון בשנת 2021 ל- 5.43 מיליארד בשנת 2025. מדינות אחרות שצפויות להעלות את יצור הפחם במהלך 2021 כוללות את ארה"ב (9.3%) ורוסיה (8.4%). לעומת זאת, הייצור מאוסטרליה צפוי לרדת בכ -4% בשנת 2021, בעיקר בגלל החשש מפני עתיד הסחר בין סין לאוסטרליה. "

יש כמובן מדינות בעולם המערבי ש"הצליחו" במלחמת בייצור הפחם, והעבירו את יצור הפחם למדינות אחרות. הדוגמה הבולטת היא בריטניה בה ייצור הפחם ירד לאפס:

איור 2. ייצור הפחם בבריטניה בשנים 1913- 2019.

הירידה הגדולה בשימוש בפחם בבריטניה לוותה בעלייה בשימוש בגז ובאופן חלקי בכלל המקורות המתחדשים.

איור 3. השתנות מקורות האנרגיה בבריטניה בשנים 1965-2019. יש ירידה גדולה בפחם (צבע אפור) ועלייה גדולה בגז (צבע ירוק). 

דוגמה למדינה שכמעט הכפילה ייצור הפחם מאז שנת 2000 היא רוסיה:

איור 4 . ייצור הפחם ברוסיה בשנים 1992-2019. 

סכום בינים.

ניתן להעביר את הייצור של הפחם מהמדינות המערביות (בריטניה, ארה"ב, אוסטרליה ועוד) למדינות המתפתחות (סין, הודו, אינדונזיה ועוד), אך מעבר זה לא מוריד את צריכת הפחם העולמי.

כדי לשמר עולם שהולך ומתקדם אנו זקוקים לאנרגיה והיא תמשיך ותגיע לפחות בעשרות השנים הבאות ממקורות של אנרגיה פוסילית.

החלופה האפשרית היחידה היא מעבר למקורות רדיואקטיבים, מה כל כך רע בגרעין של צרפת?

באיור (ויקיפדיה) מאזן הייצוא-ייבוא של חשמל בין צרפת המייצרת 70% מהחשמל על ידי תחנת כוח גרעיניות אמינות לשכנותיה הסובלות מייצור חשמל פחות יציב.

 French import–export balance of electricity in 2016 (TWh)

2 תגובות:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

עובדות הן עובדות.
טוב לדעת.

יעקב אמר/ה...

יש כאן כמה תופעות: 1. מעבר הייצור התעשייתי מארצות עשירות (אירופה, ארה"ב) לארצות עניות (סין, הודו, אינדונזיה) - זה מסיבות כלכליות (שכר נמוך). יחד עם הייצור התעשייתי עברה חלק מצריכת האנרגיה (שהיא כמעט כולה פוסילית). 2. תופעה שנייה - בריטניה חדלה לכרות פחם - לא בגלל האקלים אלא בגלל שיותר זול לייבא פחם מחו"ל.

השורה התחתונה: ייצור הדלקים הפוסיליים (פחם, נפט, גז) ברמה עולמית נמצא בעלייה מתמדת - לפי העלייה בגודל האוכלוסייה והעושר שלה. הפליטות של פדח - ברמה העולמית - ממשיכות לעלות כול שנה.

מאות מיליונים של לוחות שמש ומאות אלפים של טורבינות רוח שהותקנו עד כה לא הקטינו במאומה את צריכת הדלק הפוסילי או הפליטות.