8 ביולי 2021

מתים מחום או מחוסר בחשמל?

הסיפור הגדול של הימים האחרונים הוא גל החום הקיצוני שפוקד את צפון אמריקה. גל שהוביל למותם של כמה מאות אנשים בארה"ב וקנדה. שרת הסביבה תמר זנדברג כמובן לא פספסה את האירוע.

גל חום קיצוני זה באמת לא נעים, ואכן אפשר למות מחום יתר... אבל רצינו רק ליידע את השרה שישנם מקומות בעולם בהם יש חום יותר כבד ויותר אירועי שרב כל שנה, וכמעט אף אחד לא מת זה. ממש בודדים. יש אומרים שאפילו יש מדינה במזרח התיכון, שהשרה אמורה להכיר היטב, שמתמודדת עם אקלים חם הרבה יותר מאז ומעולם - ואיכשהו אנשים לא מתים בה מחום על ימין ועל שמאל.

איך הם עושים את זה?!

הנה רמז - זה מתחיל ב-'מ' ונגמר ב-'זגן'.
זה עובד מעולה, ומסתבר שזה ממש להיט - אין כמעט בנאדם בעולם שלא קונה לעצמו מזגן לכל חלל שהוא נמצא בו אם הוא רק יכול להרשות לעצמו. אבל יש קאץ' - צריך שיהיה מספיק חשמל לכולם כל הזמן.

הנתונים מראים שאם עובר עליך גל חום, ואתה מעביר אותו בחלל ממוזג מחובר לרשת יציבה ואמינה - אתה כנראה הולך לשרוד את זה בקלות ואפילו בנוחות. במדינות חמות שמו שמותאמות לאקלים חם, ואירועי שרב - כמעט אין בניין, מקום עבודה או כלי תחבורה לא ממוזג - וכל הפחד הזה של אקלים חם שהורג אנשים הופך להיות ממש לא בעיה רצינית.

מתים מחום או מתים מחוסר חשמל?

אם לצערך אתה חי במדינה ענייה, שבה אין רשת חשמל אמינה, ומזגן הוא עדיין מוצר יוקרה לעשירים בלבד שיש להם בנוסף גם גנרטור דיזל צמוד לימים החמים - אז גלי חום זה בהחלט סכנה רצינית גם כגורם מוות וגם כאירוע שיכול לשתק את שגרת החיים. לכן מדינות כמו סין, הודו, ומדינות מזרח אסיה נמצאות במירוץ אדיר להגביר את ייצור החשמל ולמזג את הכלכלות שלהן.

אבל יכול להיות גם שאתה אזרח של אחת המדינות העשירות והמשגשגות בעולם - אבל המזגן שלך מחובר לרשת חשמל שברירית שמתבססת על אנרגיות לא אמינות כגון פאנלים סולרים וטורבינות רוח. רשות החשמל המקומית תתריע בפניך לא להדליק מזגן - דווקא בזמן שכי צריך מזגן. במקרים מסויימים - הרשת פשוט תקרוס.

אם אתה תינוק רך, או קשיש, או אדם חולה - ואתה נתקע בלי חשמל למיזוג בגל חום - התוצאה יכולה להיות קטלנית ביותר. אם אתה אפריקאי או הודי, אפשר לייחס את המוות הזה לעוני שמשאיר אנשים חסרי הגנה בפני האקלים. אם אתה תושב קליפורניה, ניו יורק או קנדה - סיבת המוות היא בדרך כלל העדר מיזוג אוויר, בין אם בגלל שלא התקינו מיזוג, או כמו במקרה של קליפורניה וניו יורק - מחסור בחשמל שמנע מאנשים להדליק מזגן. בייחוד השכבות החלשות.

יותר אנשים ימותו - לא פחות.
חשמל מציל חיים. מחסור בחשמל הורג.

זה לקח חשוב מאד לשרה זנדברג שרואה בגל החום קריאת קרב פרוגרסיבית מטורללת להתגייס למאבק באקלים. כפי שאמרה בכניסתה לתפקיד - מבחינתה זה אומר לעבור מאנרגיית גז אמינה לאנרגיות לא אמינות בעיקר אנרגיה סולארית. אין שום דרך לסובב את זה - ככל שהרשת נסמכת יותר על שמש ורוח ומסירה יותר אנרגיה אמינה מהרשת... יהיו יותר ויותר מקרים שלא יהיה חשמל לעמוד בביקוש.

הפאנלים לא יקררו את העולם - אבל הם יחממו את ישראל!



הטענה שמדינת ישראל תתקין פאנלים ובכך תשפיע על האקלים של כדור הארץ היא מדע בדיוני הזוי. תרומתה של ישראל למאזן הפחמן העולמי היא 0.15% - כך שגם אם מדינת ישראל תעלם לא ניתן יהיה למדוד את השינוי.

זה לא אומר שהם לא ישפיעו על הטמפ' שכולנו נרגיש - הם ישפיעו מאד!

פאנלים הם לוחות זכוכית ומתכת גדולים ושחורים. הם קולטים חום רב ומקרינים אותם לסביבתם שעות אחרי שהשמש שוקעת. ישנה תופעה מוכרת שנקראת PVHI - אי החום הפוטו-וולטאי. כלומר שאגירת החום ושינוי האלבידו שיוצרים הפאנלים באיזור בו הם מותקנים - יוצר אפקט חום מקומי.

כמה חום? ובכן - הנה מאמר שפורסם ב-NATURE שבדק את האפקט ומדד אפקט של בין 3C-4C בסביבה של מתקנים סולאריים ביחס לסביבה הפתוחה סביבם! זה חימום פי כמה גבוה יותר מכל התחממות גלובלית שניתן לדמיין.


לדעתי השרה לאיכות הסביבה לא מכירה בכלל שפאנלים סולארים הם מתקני חימום שיעלו את הטמפ' בסביבתם בכמה מעלות. אולי כדאי שהיא תכיר את זה לפני שהיא מקדמת את האג'נדה של לכסות כל גג וכל שטח זמין שתמצא בפאנלים שחורים.

בכל זאת - חבל גם לחמם את אוויר שלנו עם לוחות שחורים וגם להתקע בלי חשמל ועוד לשלם על זה הון עתק... יכול להיות שעם קצת חשיבה רציונלית אפשר לחשוב על רעיונות הרבה יותר טובים.

עידן

מושג ירוק בטלגרם


8 תגובות:

יעקב אמר/ה...

צריך גם לשאול היכן חיים יותר אנשים? בסיביר או בארצות חמות? אנשים בחרו את האקלים שמתאים להם ברגליים - על ידי בחירת מקום בו הם חיים.

יעקב אמר/ה...

בהודו יש בערך מיליארד בני אדם שאין להם מיזוג אוויר. לרבים אין בכלל בית שניתן למזג, ובנוסף גם אין חשמל. והטמפרטורות שם, בקיץ, הן בסביבות 40-45 מ"צ ימים רבים בשנה (תמיד היו). אז המין האנושי מצליח איכשהו לשרוד, אחרי הכול....

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

חשוב מאוד.
ואני אומר כל יום וכל חום תודה ענקית על החשמל האמין והיציב בבתים שלנו.
זה קסם ופלא שאני ממש לא לוקח כמובן מאליו בכל הנוגע לקירור וחימום.

אבל מה באמת עושים עם "הפינוק"? מה עושים עם אנשים שלוקחים לעצמם הרבה הרבה יותר מאחרים כי החשמל מסובסד?
מה עושים עם אנשים חסכנים שמדליקים מזגן אחד לעומת אחרים שפותחים אחד בכל חדר?
מה עושים עם אנשים שמרשים לעצמם לצרוך ב"חזיריות" ולנצל את המנגנון?...

מה עושים נניח עם אנשים שהתרגלו לישון לילות שלמים עם מזגן החל מהאביב ועד הסתיו במשך חודשים שלמים ולא מוכנים על לישון בלי?
הם כבר "לא מסוגלים" לישון בלי, אלא אם יכריחו אותם.
מה עושים עם אנשים שישנים עם חדר ממוזג על 16 מעלות ומתכסים בפוך?

האם הנוחות של אנשים שווה את הכל?
שואל ברצינות.

יעקב אמר/ה...

מה עושים עם אנשים שקונים 80 זוגות נעליים ו 45 שמלות? האם לא מספיק זוג אחד? (אני בילדותי היה לי רק זוג נעליים אחד). או מקסימים זוג נעליים ליום חול וזוג א' לשבת?
ולמה יש לזוג מבוגרים בית של 220 מ"ר? לא כדאי להחרים את הבית שלהם ולשכן בו 10 דיירי רחוב?

האם יש רשות עליונה (כמו אלוהים) שיכול להחליט כמה נעליים וכמה חדרים וכמה מזגנים מותר לאדם להחזיק?
האם "אנו" (כלומר המדינה) האם "אנו" האלוהים?
שיצרוך כול אחד כמה שהוא רוצה.

אשר פט אמר/ה...

למיזאנטרופ ירושלמי: "האם הנוחות של אנשים שווה את הכל?"
כן! כן! עשר מיליארד פעמים כן.
עונה ברצינות.

למה לעזזל לא?!

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

אני מקבל את התשובות שלכם בהכנעה, ומבין את העמדה הקפיטליסטית שאתם מציגים לעומת העמדה הכביכול קומוניסטית שאני מציג.
אל תתעלמו מזה שכיום כל אחד צורך כפי יכולתו, אלא אם הוא בוחר אחרת, או החיים בוחרים אחרת בשבילו.
יש מקום לדעתי לשאול גם את השאלות ה"מיזטרופיות" הללו.
לדעתי [עודף] הצריכה העבירה את העולם על דעתו.
אבל זו רק חלק מהשקפת העולם שלי ולא כולה.

אשר פט אמר/ה...

ביולוג - ביולוגיה מתיימרת להיות "מדע". במדע חייבים להגדיר מושגים בצורה ברורה ועקבית כדי שהמסקנות תהינה תקפות. לכן, אנא, הגדר מה זה "להעביר את העולם על דעתו" ויותר חשוב, באמירתך "[עודף] הצריכה" - הגדר "עודף" מעל איזו רמה אובייקטיבית?

יעקב אמר/ה...

"לדעתי [עודף] הצריכה העבירה את העולם על דעתו."

זה שהעולם משוגע על כול הראש - בזה אין ספק בכלל, כלומר אני מסכים אתך. כנראה תמיד היה. גם בלי "עודף צריכה". אם כבר - "צריכה בחוסר" (כלומר עוני) - הוא גורם הרבה יותר גדול לשיגעון.

ובכול מקרה - מי שטוען שהוא יודע איך להעביר את העולם לפסים שפויים - הוא שרלטן (רמאי). "אנו" (ה"אנו" הקולקטיבי - שמתפרש בימינו כ"הממשלה") - משוגעים לא פחות מכולם וכנראה יותר.
אז תעזבו את האנשים בשקט, שייהנה איש, איש מחייו - כול אחד בדרך המשוגעת שלו, עם כמה זוגות נעליים וכמה מזגנים שהוא רוצה.