16 בפברואר 2010

פיל ג'ונס איבד נתונים? הם לא היו שווים הרבה במילא.

מה טבעם של הנתונים ש"אבדו" לג'ונס? (נתוני המדידות הגולמיות של הטמפרטורות בעולם)?
לפני זמן קצר יחסית הותקנו מכשירי מדידה אלקטרוניים ממוחשבים שרושמים טמפרטורות אוטומטית למחשב, כול שעה. (גם במכשירים אלה יש בעיות רבות של אי דיוקים).
אבל לאורך כול ההיסטוריה (נניח מאז 1850) הנוהג היה שבן אדם ניגש פעם ביום לסוכת המכשירים ורושם על נייר את טמפרטורת המינימום והמקסימום היומית שנרשמו בטרמומטרים. אפשרי שהמינימום והמקסימום לא התייחסו לאותו יום – תלוי באיזו שעה נעשתה הקריאה. אחרי זה עשו ממוצע בין המינימום למקסימום ורשמו אותו כטמפרטורה ממוצעת יומית. שיטה זו מפוקפקת למדי .
אם לדוגמה אתה רוצה לדעת את הגובה הממוצע של הילדים בכיתה אתה לא מודד את הילד הגבוה ביותר והנמוך ביותר ועושה ממוצע ביניהם...
אחרי זה עושים פעולות חשבון רבות על מספרים אלה, לחישוב הממוצע החודשי והשנתי, כדי להגיע למספר מייצג של הטמפרטורה השנתית...
כול זה מבוסס על יסודות רעועים. חזאים יודעים שאין משמעות לממוצע בין המינימום למקסימום, רק לכול מספר לחוד. הם גם יודעים שעשיריות של מעלה הן חסרות משמעות, המכשירים אינם מדויקים עד כדי כך.
בכול זאת שכנעו אותנו לעשות שינויים גדולים באורח חיינו, על בסיס כול כך מפוקפק כמו שינוי של כמה עשיריות מעלה בטמפרטורה הממוצעת העולמית, לאורך 100 שנה! שינוי בשיעור זה בלתי מורגש לחלוטין. [ואני מוסיף: הוא נמצא בתוך מרווח השגיאה של שיטות המדידה והחישוב].


מתוך הקומנטס:
המושג "ממוצע הטמפרטורות העולמי"  דומה אולי ל"ממוצע של מספרי הטלפון העולמיים".

יעקב

אין תגובות: